אחרי ששמעתי את האלבום האפור המדובר... 200237
עלי לומר שהוא לא משהו בכלל, ונראה ש-EMI באמת גרמה לעצמה סתם נזק כשנטפלה לדבר הדי שולי הזה (או שאולי יש להם מניעים מורכבים יותר, מי יודע). זה קצת כמו מיקרוסופט שהסתבכו כמו חזיר בחנות קריסטלים עם הבחור ההוא, מייק רו.

יש תוכנה (נפלאה) בשם Acid שעושה חיים קלים מאוד למי שמנסה לערבב סימפולים של קטעים. הטכנולוגיה העיקרית מאחוריה (והיא מעניינת) מאפשרת למתוח או לכווץ קטע דגום כדי להתאים אותו לקצב הרצוי, *בלי* לשנות את גובה הצלילים. עד כמה שאני יכול לראות העכבר המסוכן פשוט ישב עם Acid ודגימות של החיפושיות וג'יי זי וערבב, לפעמים בכישרון ולפעמים סתם. לא שיש משהו רע אוטומטית ביצירה ש"קל" להכין, אבל כאן התוצאה היא באמת די סתמית. אנשים עשו דברים הרבה יותר יפים עם סימפולים, ולרוב דרוש גם להוסיף קצת מוזיקה מקורית כדי "להדביק" וליצור משהו מקורי ומעניין.
אחרי ששמעתי את האלבום האפור המדובר... 200275
אגב, איך עושים את זה, מתמטית (למתוח או לכווץ קטע דגום כדי להתאים אותו לקצב הרצוי, *בלי* לשנות את גובה הצלילים)?
אחרי ששמעתי את האלבום האפור המדובר... 200286
אני יודע רק בקווים כלליים. קודם כל מותחים או מכווצים, והגובה משתנה. עכשיו נתקלנו בבעייה של pitch shift מבלי לשנות את הזמן, שזו הבעייה עליה מסתכלים בדרך-כלל (יכול להיות שעושים את השניים יחד ע"י resampling, אני לא בטוח).

הדרך ה"נאיבית" לעשות זאת היא ע"י טרנספורם-פורייה (דיסקרטי, על האות הדגום), הכפלה של כל התדרים באיזה פקטור, וטרנספורם הפוך. הערות טכניות: בביצוע בפועל של פעולות כאלה יש להביא בחשבון את גודל החלון-בזמן אותו דוגמים, החפיפה בין חלונות עוקבים (oversampling), ואת ה-frequency bins הנכפים בגלל ה-DFT: תדרים שאינם נופלים בדיוק ל-bin כזה יופיעו בפאזה אחרת בכל יחידת-זמן, וע"י גזירה אפשר לנסות ולשחזר את התדר האמיתי שלהם מנתוני הפאזה.

זו דרך נאיבית כי היא אינה מביאה בחשבון את המבנה המורכב של צלילים טבעיים (אקוסטיים ואנושיים) והפורמנטים (formants) שלהם. מכשיר שיודע לטפל גם באלה נקרא vocoder, והוא מסוגל לבצע הזזות משמעותיות בתדר בלי האפקט שנקרא chipmunking בעטיו הזמר נשמע כמו הסנאים החמודים צ'יפ ודייל. מכשירים טובים כאלה עולים הון והאלגוריתמים שלהם נחשבים סוד מסחרי‏1. אני לא בטוח בדיוק מה יש ב-Acid, מעניין לבדוק. לדעתי רק בשנים האחרונות הופיעו מכשירים ממש טובים כאלה (במיוחד כאלה הפועלים בזמן אמת), וראה את האופנה המעצבנת של אפקטי pitch shift חדים ‏2 על קול הזמר/ת. אגב, יש ווקודרים המאפשרים להפוך קול "גברי" לקול "נשי" ולהיפך, בלי להשפיע (לכאורה) על המרכיבים האחרים של הקול.

האלגוריתמים הללו מנסים לזהות את הפיקים בטרנספורם, ובכך לאתר את הצליל היסודי וההרמוניות, ולהזיז אותם במידה שונה. חוששני שאינני בקיא בפרטים, אבל זה תחום מעניין ובאמת לא טריויאלי.

1 בהופעה של לורי אנדרסון הבחנתי בשלושה מכשירי Harmonizer של Eventide אחד על השני; הם עלו אז כמה עשרות-אלפי דולרים החתיכה, כשכל מה שהם עשו בערך זה pitch-shifting והוספת הרמוניות.

2 למשל
Cher, "Believe"
אחרי ששמעתי את האלבום האפור המדובר... 200377
התרשמותי האישית היא שהתביעה של EMI נועדה למנוע "פריצת גדר". כלומר, אם היום הם לא מגיבים להעתקה כזו, מחר יבוא מישהו ויעתיק חלקים משמעותיים יותר תוך הסתמכות על העובדה שהם לא פעלו כנגד ההעתקה הקודמת.
וכדאי להסתכל גם על זה: 200393

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים