בתשובה לדובי קננגיסר, 29/02/04 12:53
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 201710
האם אני היחיד שנגעל מהפרסומות לחטיף "קליק"? איך קרה שהטבעת אונטרמענטשן ‏1 אסקימואים או הודים (נדמה לי שיש גם פרסומת שבה מנקבים חליפת חלל של אסטרונאוט), ממניעים סוציומטיים נלוזים, זוכה למעמד של הומור לגיטימי? ‏2

1 האם זוהי צורת הריבוי הנכונה?
2 טוב, נו, נראה שאני סתם קפוץ חלחולת ומשבית שמחות.
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 201711
זו סתם ניסיון לגרוף הון פרסומי מהרעש הציבורי שיווצר מהדימויים הלא-פולטקלי-קורקט הללו. בת'כלס זה יצא די פתטי - הם אפילו לא הגיעו למדרגת הלא-פוליטקלי-קורקט, יש פה סתם נבזיות של כיתה ג'. תטביע את ההודי כדי שתוכל לאכול את הקליק לבד. ואוו. בהחלט לגיטימי, אבל לא ממש הומור.
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 201714
רגע, נוצר רעש ציבורי? למה רק לי לא מספרים אף פעם שום דבר? ואם אכן נוצר רעש כנ"ל (ורק אני הגעתי למסיבה באיחור), מן הסתם לא אהיה מקורי אם אתהה לאן נעלמו הפרסומות בהן מצקלנבּים את היהודים או יורים באויר הריאות של הפלשתינאים.
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 202140
"ריחוק מהמציאות" ו"מצבים בלתי סבירים בעליל" הם לחם חוקו של הומור נונסנס, ובזה מדובר בפרסומת הזאת. שים לב לדיוק בפרסומות הללו, שנועד ליצירת מצב בלתי סביר בעליל: אם אתה בסירת גומי באוקיינוס ההודי, כשלצידך הודי ("סחטיקה-טיקה", או משהו כזה), ובמקרה יש עליך קליק, אז...
יצירת מצבים אבסורדיים הופכת את האלימות בתוכם לאלימות של סרטים מצויירים, כלומר - לא משמעותית. ההשוואה הגודווינית שלך היא כמו לשאול למה לאלמר פאד מותר לירות בדאפי דאק, ומה היינו חושבים אם היינו מראים לילדים שלנו סרטים מצויירים שבהם אדולף פאד יורה בדאפי כהן...
את שאלתיאל קוואק אתה מכיר? 202365
את שאלתיאל קוואק אתה מכיר? 210355
אני מכיר. סדרה אנטי-נאצית. דולף (הלא הוא אדולף) מייצג רֶשע.
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 202138
ואני עד היום לא הבנתי מה ההמולה סביב הפרסומות הללו. כאילו, הלו? מדובר בהומור סביר מינוס, לא מזיק בעליל. מכאן ועד להגיע למילים גרמניות עם פאראפראזות(?) על ניטשה - נו, לא הגזמנו?
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 202392
הגזמה ספרותית גרידא. אל תקח קשה את הקשה.

לענייננו: בסרטים מצויירים האלימות נתפסת כלגיטימית, משום שיותר קשה לעשות דה-הומאניזציה לדמות מצוירת. אפילו כשהומר ובארט סימפסון (דמויות עם מאפיינים אנושיים יותר מדאפי דאק) התפוצצו בחלל, זה לא הפריע להם להתייצב לפרק הבא כמו גדולים (ובאותם בגדים). מה שמחליא אותי בפרסומות לקליק היא *ההזמנה* ‏1 להפטר מבני עמים שישראלים רבים מכירים רק מסיפורים או מהטלויזיה. שים לב שהאסקימואים אפילו אינם מנסים לבקש ביס, ואילו ההודי סתם מפגין חביבות ידידותית ‏2. כל חטאם הוא עצם נוכחותם בסביבת הסוציומט הרעבתן. אם במקום המשפחה האסקימואית היו לוקחים את משפחת כהן השכנה (כוריאציה מגוירת של הפלנדרזים), היה לי יותר קל לקבל זאת כסיטואציה אבסורדית בלתי מזיקה, משום שהכהנים, כעקרון, יכולים להיות גם אני ואתה. האם היינו מקבלים זאת באותה מידה של הומור אם פרסומת הודית היתה מזמינה להפטר מיהודי סטריאוטיפי בצורה דומה? ופרסומת פקיסטנית? ‏3

ועוד נקודה: בטלויזיה צופים אנשים רבים, כולל ילדים. מה שנתפש אצלך ואצלי כהומור (גם אם סר טעם), לא בהכרח נתפס כך גם אצלם. ילדים רבים מסוגלים להבין כי הפרסומת היא רק "בצחוק", אבל באותה נשימה הם קולטים את המסר שמותר להציג כך את האסקימואים וההודים כי הם "לא לגמרי כמונו" ולכן טובים פחות. משנקלטת תובנה מסוג זה, ניתן לגזור ממנה מסקנות נוספות. נשמע מופרך? יתכן. אולם אני, לבושתי, ספגתי לא מעט מסרים אויליים כאלה ואחרים בילדותי, ומחלקם עד היום טרם עלה בידי להפטר כליל . איני רואה עצמי כמקרה מייצג, אבל מקנן בי חשד שיש עוד רבים כמוני, חלקם אפילו גרועים יותר.

1 שלא לומר: הנחיה.
2 הכרתי לא מעט ישראלים שסברו שאם מישהו זר מפגין חביבות כלפיהם אז הוא בטח רוצה מהם משהו.
3 פקיסטן: שכנה של הודו אבל מוסלמית (כשם ששנה רבנו סאקיני...).
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 207173
נו, מה אני אגיד לך. שיקום ויבוא הילד שראה את הפרסומת הזאת והבין ממנה שמותר לו להרוג אסקימואים. אם יש כאלו, יעלה ויבוא מביניהם אותו ילד שממש עשוי לפגוש אסקימואים בפרק הזמן שיקח לו או לשכוח מהפרסומת לגמרי או להבין שהיה מדובר בבדיחה. מבין כל ההמונים הללו נזמן אלינו להדליק את המשואה את אותו ילד שיעשה מעשה ויטביע את האסקימוסים שהוא פוגש כי הוא רוצה לאכול את הקליק שלו.

את הילד הזה נעלה על המוקד, וכך פתרנו את הבעיה.
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 209325
בשנות עלומי, כאשר חבשתי את ספסלי אחת הפקולטות באוניברסיטאות ארצנו (החברים, במקביל, הזעיקו אמבולנס), אהבנו לגלגל בין הסטודנטים את ההלצה החבוטה: איך מוכיחים שמיותר להתיצב להרצאות? התשובה (במידה ואינך מכיר): באינדוקציה על מערכת השעות. להעדרר משעת הרצאה אחת הרי זה עניין של מה בכך (בדוק). אם חסרות לך N שעות הרצאה, הרי שהברזה מהרצאה נוספת אינה משנה כלום. מכאן נובעת המסקנה. באופן דומה ניתן מן הסתם להוכיח באינדוקציה על מספר המולקולות ששום נזק בריאותי אינו נשקף מהזרקת ארבעה ליטר בנזין למחזור הדם. איך כל זה קשור לענייננו? תבין לבד (או שלא).

ועוד חוב קטן בנוגע לתגובה 202140 -
בפאראפראזה על פרויד: לפעמים קורה שהמטבע אובד תחת הפנס. כשמדובר בעידוד המתת בני עמים זרים (הומור או לא, זה מה שקורה בפרסומות לקליק, התחלוק?) הגישה הנאצית, מה לעשות, עלולה להמצא פתאום רלבנטית ר"ל. במקרה כזה זעקות גודווין פאבלוביות הופכות להיות מעוררות רחמים לא פחות מאחיותיהן (קרי: זעקות האוקהם הפאבלוביות).
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 209439
עד שסוף סוף הבנתי מה זה גודווין, עכשיו אני מגלה חור נכבד יותר בהשכלה. מה זה פאבלובי?
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 209441
איון פאבלוב היה פיזיולוג שערך את הניסוי המפורסם בו גילה את הרפלקס המותנה של הכלבים, וזכה לפרס נובל. http://www.ivanpavlov.com/
לא יודעת למה בחרת בזווית הזו דווקא 209442
ובקיצור - תגובה פבלובית היא תגובה שבאה כסוג של התנייה, כמו למשל לקרוא "גודווין" בכל פעם שרואים את המילה "נאצים", כמו הזלת הריר אצל הכלבים של פבלוב בתגובה לצליל הפעמון, בלי קשר לשאלה אם הם מקבלים מזון או לא.
תודה לשניכם 209449

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים