בתשובה ליעקב, 01/03/04 12:23
אני אשתדל לא לקנות במשביר 201805
הייתי שמח לדעת מדוע פתיחת החנויות בשבת מהווה חוסר כבוד כלפייך. כדאי לזכור שלהרבה אנשים בארץ שדווקא רוצים לקנות בשבת, מדובר בגילוי כבוד לרצונותיהם. לעומת זאת, לאנשים שלא קונים בשבת, על פני השטח, אין שום זלזול ברצון שלהם - הם עדיין יכולים שלא לקנות בשבת.
אני אשתדל לא לקנות במשביר 201817
אז בעלי חנויות מכבדים או לא מכבדים את לקוחותיהם, בכך שהם פותחים/סוגרים את החנויות בזמנים הרצויים ללקוחות?
אני אשתדל לא לקנות במשביר 201833
בכך שבעלי חנות פותחים חנות בזמן שלקוח א' רוצה שהחנות תהיה פתוחה - זה כבוד ללקוח א'.

בכך שבעלי חנות פותחים חנות בזמן שלקוח א' לא רוצה חנות פתוחה, אין זלזול בלקוח א'.

בכך שבעלי חנות פותחים חנות *אך ורק* בזמנים שבהם לקוח א' לא רוצה חנות פתוחה, יש זלזול בלקוח א'.

חשוב לשים לב להבדל שבין "הזמן שאיננו הזמן שבו לקוח א' רוצה שהחנות תהיה פתוחה" ובין "הזמן שבו לקוח א' רוצה שהחנות תהיה סגורה." בראשון, ללקוח א' לא אכפת מה קורה לחנות באותם זמנים, ובשני ללקוח א' בהחלט אכפת מה קורה לחנות באותם זמנים - הוא רוצה שהיא תהיה סגורה.

לדעתי, בכך שלקוח א' (כלקוח) רוצה שהחנות תהיה סגורה בזמן כלשהו, יש זלזול של לקוח א' בחנות.
הבה נחזור למשל ההתעללות בילדים 201876
הבה נניח שהמוצרים הנמכרים בחנות של א' מיוצרים על ידי ילדי עבדים המוחזקים בכפייה במכרות חשוכים למשך ימי עבודה של 16 שעות ואינם מקבלים תשלום על עבדותם.

האם מכירת מוצרים אלו היא כבוד ללקוח ב' המעוניין במוצרים אלו שמחירם זול מאוד?

האם לקוח ג' שמבקש שמוצרים אלו לא יימכרו על ידי החנות מזלזל בחנות א'?

האם חרם צרכנים במקרה היפותטי זה הוא ראוי?
כמובן שלא 201914
אם אתה מבקש להקביל פתיחה של חנות בשבת (ללא שום כפייה על שומרי שבת לבוא ולקנות בה משהו) להעבדה בפרך של ילדי עבדים ללא תשלום... מי אני שאתווכח איתך? כאמור, עם ה"קדושה" של אנשים אין להתווכח.
אני אשתדל לא לקנות במשביר 201826
ואם הם היו מפרסמים את עצמם בהערות גזעניות כלפי קבוצות מסויימות או בשימוש בגופה של האשה? או היו מלגלגים על איזה דמות מוערצת עלי או עליך?

פתיחת חנות בשבת היא פגיעה באחד הדברים הקדושים ביותר ליהודים.

מעבר לכך יש פה שינוי מרחיק לכת במציאות שלנו אשר רוב אלו שקונים בשבת ורוב אלו שמוכרים בשבת לא נתנו עליו את הדעת. יש אלפים רבים של אנשים שעובדים שבעה ימים בשבוע, יש אנשים שהפכו את שבת ליום הקניות שלהם, יש ילדים שגדלים באוירה ששבת היא יום קניות.
אני לא יודע מה ההשפעות ארוכות הטווח של מהלכים אלו אבל יש לי השערות והן עצובות מאד לגבי עתידם של חלקים של העם שלי (שאני אוהב אותם) שעלולים להעלם כיהודים ובכלל -ולגבי עתידה של המדינה (שאני אוהב אותה) ויכולתה לשרוד בסביבה עוינת.

אם בדקת את ההשלכות ואתה הולך בכיוון בעיניים פקוחות זה עצוב, אבל אני לא יכול לעמוד בשוויון נפש ולא לעשות דבר.
אני אשתדל לא לקנות במשביר 201835
אני מתקשה להבין את הקשר שבין פרסום ובין שירות ללקוחות, אבל ניחא, כשמישהו מדבר על קדושה, אין טעם להתווכח איתו.
אני אשתדל לא לקנות במשביר 201848
להגיד שכשמישהו מדבר על קדושה אין טעם להתווכח איתו זו התחמקות.
האם אין שום דבר שמרגיז אותך מבחינה ערכית?
שימוש בהיטלר לקידום מכירות?
שימוש בעבדים לייצור הסחורות שאתה קונה?

סוחר צריך לדעת שאם הוא עושה דברים חמורים מבחינה ערכית לא נקנה אצלו.
אני אשתדל לא לקנות במשביר 201850
זו לא התחמקות, זו פשוט אמירה שאין טעם להתווכח איתך. מה אני אמור להגיד עכשיו, "אתה לא יכול להשוות את היטלר לשבת"? הרי אתה אומר שהשבת קדושה, ומכאן ואילך הויכוח הוא חסר משמעות. ייתכן שיש מישהו שרואה בשואבי אבק מוצר קדוש, ופרסומות שבהן נראה שואב אבק, הן חילול הקודש עבורו. לך תתווכח איתו.

הדרך היחידה לדבר איתך היא לבחון ישירות את קדושת השבת, ואת זה אני לא מתכוון לעשות.
אני אשתדל לא לקנות במשביר 201859
הגענו להסכמה מלאה.
יש דברים חמורים שעליהם יש להחרים בעלי עסקים.
וכל מי שרואה חשיבות בשבת ראוי שיחרים את המשביר.
אם תסביר לי למה אתה רואה פגיעה בשואבי אבק
אשמח להצטרף לחרם שלך.

מכיוון שיש מליוני אנשים שמבינים את חשיבות השבת אני מניח שאתה יודע את הטיעונים ואם הם לא שכנעו אותך
ואינך שש לסיבוב נוסף אין צורך שאחזור על הטיעונים כאן. הטיעון העיקרי הוא כמובן שכך בורא העולם ציווה
אני אשתדל לא לקנות במשביר 201915
כפי שכתבתי בהודעה הראשונה שלי, חרם צרכנים הוא מהלך דמוקרטי ראוי, ואני בהחלט לא בא אלייך בטענות אם תנקוט בו. רק רציתי להבין את הרעיון שעומד מאחוריו.

כאשר הרעיון שעומד מאחוריו הוא ''כך בורא העולם ציווה'', כמובן שאין טעם להתדיין איתך בנושא.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים