בתשובה להאייל האלמוני, 04/03/04 15:13
הבעיה אינה עם ערביי ישראל 202902
אני מכיר ערבים שמשרתים במשטרה ובמשא"ז (לא במשעא"ז), בוואדי ערה. האם לדעתך הם יהססו למלא את תפקידם אם יתפסו מחבל במחסום?
זאת דוגמא ספיציפית 202950
שמחטיאה לחלוטין את המטרה.
הבעיה אינה עם ערביי ישראל 203011
כן אני בהחלט חושש שהם יהססו פעמיים לפני שהם יזעיקו את כוחות הבטחון, ושנית, אם בבדיקה שגרתית לא יתגלה כלום, האם הם יטרחו מעט יותר כדי לזהות אם יש בעיה? מסופקני.
הבעיה אינה עם ערביי ישראל 203016
השופט האחראי על בית משפט השלום בחדרה הוא ערבי. הוא הציל את חיי איזה פעם או פעמיים, והוא גם פסק נגד אורי דייוויס ופתחי מחאמיד בקציר (דיוויס קנה בית ואז הודיע שהוא ''מעביר את הבעלות'' לידי מחמיד, וכך חשב לעקוף את ועדת הקבלה).
ערבי טוב 203396
ערבי עם עט 203416
מוות לעננים (כותרת ממוחזרת) 203430
"למה יש כאלה שאומרים שערבי טוב זה ערבי מת, אבל כשפתאום זה קורה באמצע אוטובוס אז כולם נורא כועסים?"

אחד, לא מאוד מצחיק, אתמול ב"אקדמיה לצחוק".
הבעיה אינה עם ערביי ישראל 204760
מעשה קצר: לפני כשנתיים-שלוש הייתי באום אלפחם במסגרת מחקר שאני עורך. הוזמנתי לבית של מכר ודברנו על המצב. כשהוזכרו הפיגועים אמו התערבה: ואללהי יא בניא, אחנא מנבכי עלהדול ומנבכי על הדול. באלוהים, בני, אנחנו בוכים על אלה (היהודים שנהרגים) ועל אלה (הפלסטינים שנהרגים בשטחים). התקשיתי להחליט האם מדובר בנסיון לנשיאת חן, לתחושותיה האישיות או לדבר מה כוללני יותר (ואולי יש עוד אפשרויות).
זמן קצר אחר כך הגיע לידיעתי סקר על הגדרת טרור אצל יהודים, פלסטינים בשטחים וערבים/פלסטינים אזרחי ישראל שנערך במסגרת מכון טרומן באוניברסיטה העברית ומכון המחקר של ח'ליל שקאקי ברמאללה. התוצאות היו מעניינות אם כי אולי לא מפתיעות. רוב הפלסטינים בשטחים מגדירים את מעשי הטרור שלהם כהגנה עצמית לגיטימית ולא כטרור, רוב הישראלים מגדירים את התוקפנות הדורסנית והרג הילדים בשטחים כהגנה עצמית לגיטימית ולא כטרור, ומה שרלוונטי לדיון זה - הערבים הישראלים מביעים את העמדה (שבעיני היא) הסבירה ביותר: זה וזה טרור (אמנם לא באותה מידה, אבל במידה קרובה). בדיוק כמו אמו הזקנה של מכרי.
המסקנה? הפלסטינים אזרחי ישראל, ככלל, אולי לא מזדהים עם המדינה, ערכיה הציוניים והתנהלותה המפלה לדעתם (ולדעת ועדת אור), אבל כן מזדהים עם החברה הישראלית וכאבה-כאבם. הם גם לא מזדהים, ברובם, עם הטרור הפלסטיני, למרות שקל להם יחסית להבין את שורשיו.
בסקר המלא ימצאו עניין גם בולעי ערבים לתיאבון,גם יפי נפש מדופלמים. הנה כתובתו

הבעיה אינה עם ערביי ישראל 204798
מדוע חשוב לך לקרוא להם פלשתינים ולא ערבים ישראלים?

אני מכיר ערבים שמתעקשים שיקראו להם ערבים ישראלים.
הבעיה אינה עם ערביי ישראל 204829
נראה לי ראוי לאפשר לכל אדם להגדיר עצמו כרצונו. ואכן, יש בין הערבים-פלסטינים במדינה כאלו המגדירים עצמם ערבים ישראלים ויש כאלו המגדירים עצמם פלסטינים אזרחי ישראל, ומטעם זה ממש כתבתי באופן הנותן ביטוי לשתי האפשרויות: "ערבים/פלסטינים אזרחי ישראל". בדיוק לשם כך הומצא הסלאש/הקו הנטוי. העקרון הוא, כמובן, זכותו של כל אדם להגדיר את מעמדם של כל רכיבי סל זהותו באופן הנראה לו. האם אלו שאתה מכיר המעדיפים את הביטוי ערבים ישראלים טוענים שאינם חלק מהעם הפלסטיני? ודאי שלא. האם אלו המכנים עצמם פלסטינים אזרחי ישראל טוענים שאינם חלק מהעם הערבי הגדול – ההיפך הוא הגמור. ואידך זיל גמור.
הבעיה אינה עם ערביי ישראל 204936
"האם אלו שאתה מכיר המעדיפים את הביטוי ערבים ישראלים טוענים שאינם חלק מהעם הפלסטיני?"

כן, נראה לי שהם רואים עצמם כערבים ישראלים, ולא כפלשתינים. למה אתה כל כך בטוח שזה לא כך?
הבעיה אינה עם ערביי ישראל 205007
אני מציע שתשאל את ידידיך בעצמך האם הם פלסטינים – יתכן והם שונים מידידי (עובדה שהם מיודדים אתך ולא אתי). מקרב מכרי, גם אלו המשתייכים לתנועות וארגונים אנטי-ציוניים, גם אלו המשתייכים לארגונים לא-ציוניים או לא משתייכים לשום זרם, וגם כאלו המקורבים למפלגות ציוניות – אין גם אחד שאינו רואה עצמו חלק מהעם הפלסטיני. ההבדל הוא, כמובן, מה זה אומר עבור כל אחד מהם (כפי שגם ההשלכות המעשיות של "היות יהודי" שונים מיהודי ליהודי).
בסקר אליו קישרתי יש ביטוי לחברי כל הזרמים, והדבר החשוב שניתן ללמוד ממנו, לדעתי, הוא שדווקא הערבים-הישראלים/הפלסטינים אזרחי ישראל הם הקבוצה הפחות תומכת באלימות יחסית ליתר קבוצות המדגם. ההסבר, נראה לי, נעוץ בזיקה החברתית, התרבותית והפוליטית שיש להם לשתי הישויות הלאומיות הקיימות במרחב – הישראלית (עם דומיננטיות יהודית) והפלסטינית (עם דומיננטיות אסלאמית).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים