בתשובה לערן בילינסקי, 11/03/04 0:00
הפוטש השקט השני 204512
לא ברור לי ממה אתה חושש כל כך -- הביטוח הלאומי מזמן אינו מנגנון ביטוחי אלא רשות מס נוספת. ככזו, מקומה תחת כנפי משרד האוצר, יחד עם מס ערך מוסף ומס ההכנסה. איחודן של הרשויות רק יועיל לחסכון בכספי ציבור ולרציונליזציה של מערכת הגבייה.

הביטוח הלאומי נוסד כמנגנון ביטוחי, שנועד להבטיח לעובדים פנסיה מינימלית עם פרישתם מעבודה וכן לשמש ''גג'' למקרים בהם עובדים מפסיקים או אינם יכולים לעבוד מסיבה כלשהי לפני מועד צאתם לפנסיה (כלומר, מקרים של מחלה, לידה, אבטלה, וכדומה).

יסוד היסודות של כל מערכת ביטוחית הוא היותה פרופורציונלית וברירתית. כלומר, אדם יכול לבחור את תוכנית הביטוח הרצויה לו ולהיות מתוגמל בהתאם לתוכנית זו וכמות הכספים שהוא מפריש לה.

הביטוח הלאומי אינו ברירתי ואינו פרופורציונלי. אדם חייב לשלם לביטוח לאומי, כשהתשלום קשור לגובה הכנסותיו ולא לתגמול שהוא עתיד לקבל במקרה שהוא נזקק לדמי הביטוח הלאומי. במלים אחרות, מדובר במס פר-אקסלנס.

רעה נוספת, וחמורה יותר, היא העובדה שביטוח לאומי גם מעניק ביטוח לא יעיל. גם אדם המפריש סכומים מינימליים לביטוח לאומי מוצא עצמו נפגע מהביטוח המוענק לו, משום שזה אינו מגיע אפילו בקירוב לסכומים שהיה מצליח לצבור לו היה חוסך סכום זה בכל תוכנית חסכון אחרת.
הפוטש השקט השני 204521
כסף חייב ללכת למקום כלשהו. אם כולם משלמים, והרוב יוצאים בהפסד, השאלה החשובה היא מי הוא אותו מיעוט שיוצא ברווח.
הפוטש השקט השני 204638
לא מדוייק. ישנן שלוש קבוצות
א. אלו שעובדים - הם אלו שמשלמים
ב. אלו שיכולים לעבוד אבל אינם עובדים - אלו מהווים את רוב האנשים שמקבלים את הכסף
ג. אלו שאינם יכולים לעבוד ואינם עובדים - אלו מקבלים חלק קטן מאוד מהכסף וברוב המקרים סכומים עלובים.

הבעיה היא שקבוצה ב' רחוקה מלהיות מיעוט מבוטל גם בקרב כלל האוכלוסיה. מאחר והסעיף המרכזי עליו היא מסתמכת הוא קצבאות ילדים נגזר שהיא בעצם מתרחבת. להערכתי מדובר במשהו בין עשרים לשלושים אחוז מהאוכלוסיה

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים