בתשובה לאלון עמית, 16/03/04 0:27
בעייה סמנטית? 205653
כנראה שיש איזושהי הגדרה או אוסף של קריטריונים, שכן לפני שנתיים נתגלה במרחק של 1.6 מיליארד ק"מ מפלוטו גוף שכונה "קואאור" שנחשב ל"פלאנטואיד'.
טקסונומיה של סלעים מרוחקים 205659
אני בטוח שיש, אבל הגדרות כאלה הופכות לבעייתיות כשמוצאים עוד עצמים הקוראים תיגר על הגבולות הקיימים בין ההגדרות הנוכחיות. לא שאני נגד הגדרות מעורפלות או הוספה של כוכבי-לכת, רק נראה לי שהיצור החדש הוא כבר כך כל מרוחק שלא אתפלא אם התפיסה המקובלת בעוד עשרים שנה תהיה עדיין שיש תשעה כוכבי-לכת. גם על פלוטו יש המעקמים את אפם, למשל בגלל המישור הנטוי והאקסצנטריות. ומה באמת עם שביטים? אקסצנטריים מדי?
טקסונומיה של סלעים מרוחקים 205662
כוכבי שביט הם גם בעלי מסלול אקסצנטרי מאד וגם קטנים מספיק כדי לקבל קטגוריה משל עצמם.
טקסונומיה של סלעים מרוחקים 205663
ראה, למשל כאן: http://exoplanets.org/defn.html
טקסונומיה של סלעים מרוחקים 205665
פספסתי, או שאין שם התייחסות לאקסצנטריות?
טקסונומיה של סלעים מרוחקים 205664
תמונות נאות הממחישות את המבנה:

אכן אקסצנטרי להחריד. אז למה זה לא שביט? גדול מדי?
טקסונומיה של סלעים מרוחקים 205674
הממ.

פעם לימדו אותי שלכל הפלנטות (במערכת שלנו) יש מסלולים אליפטיים - התמונה מראה את כולם עגולים למדי.

או שהם כן קצת אליפטיים, אבל הרזולוציה נמוכה מידי בשביל לשים לב?
טקסונומיה של סלעים מרוחקים 205677
הם בוודאי קצת אליפטיים, וזו או רזולוציה נמוכה או סתם אי דיוק. יש פה נתונים מספריים על האקסצנטריות:

טקסונומיה של סלעים מרוחקים 205680
החברה מהאתר שלך טוענים שסדנה ופלוטו אינם כוכבי לכת:
(וגם מספקים הגדרה לכוכבי לכת) 205681
So what is a planet? We define a planet to be any body in the solar system that is more massive than the total mass of all of the other bodies in a similar orbit. For example, many asteroids cross the orbit of the earth. Yet the earth is more massive than all of those put together. Thus, the earth is a planet. Ceres, the largest asteroid, is not greater in mass than the sum of the masses of the remaining asteroids. Hence, not a planet.

(וגם מספקים הגדרה לכוכבי לכת) 205689
הגדרה חמודה (בכל זאת, מדובר בחברה מהאתר *שלי*). זו גם דוגמה לטענה ממנה התחלנו את הדיון: אין הגדרה אחת מוסכמת, אין בעצם סיבה שתהיה כזו, והשאלה אם כל ילד ידע בעוד כמה שנים לדקלם שמות של שמונה או תשעה או עשרה או חמישה-עשר כוכבי-לכת תלויה בגורמים חברתיים, אולי אפילו "שיווקיים", אך לא ממש מדעיים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים