בתשובה לגיל רונן, 17/03/04 13:18
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206184
אבל גם בלי עניין ההטרדה המינית, יחסים בין מרצה ותלמיד/ה הם בעייתיים מבחינה אתית. אם יש ביניהם יחסים אינטימיים, או אם המרצה התחיל/ה עם תלמיד/ה ונתקלה בסירוב, איך בדיוק ייקבעו ציוני הסמסטר?
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206189
אני מציע שיהיה תקנון ברור:

- מרצה נקבה שהתחילה עם תלמיד והוא סירב לחיזוריה - התלמיד ייכשל בקורס ובזה תיסגר הפרשה.

- מרצה זכר שהתחיל עם תלמידה - או שלא יעשו לו כלום, או שהמרצה יפסיק ללמד ו/או יעמוד למשפט, תלוי ברצון התלמידה ואם הוא היה נחמד אליה ושיפר את ציוניה כנדרש, או שהוא שיחק אותה יותר מדי קשוח וסמכותי, או לא שיחק אותה מספיק קשוח או סמכותי.

- תלמידה שהתחילה עם מרצה זכר - תקבל סקס וציון טוב, עם אופציה לסבך את המרצה בפלילים בהמשך הדרך.

- תלמיד שהתחיל עם מרצה - יעוף מהלימודים או יקבל ציון טוב, תלוי ברצון המרצה ואם הסקס היה טוב.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206192
לגבי המרצים - חשוב לעשות להם השתלמויות ולהסביר להם שמצד אחד, הסטודנטיות נמשכות אל הכריזמה והסמכות שלהם, אבל מצד שני בגלל שהם מנצלים את הכריזמה והסמכות שלהם בשביל להשכיב את הסטודנטיות הם עוברים על החוק. בסוף ההשתלמות יש להציע למרצים ניתוח סירוס על חשבון המדינה.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206216
אני לא מבינה מבין כל דבריך (בתגובה הקודמת) מה סרקסטי ומה רציני, אז לא יכולה לענות. אולי תבהיר.

לגבי הכריזמה והסמכות - נו יופי. נניח לצורך הדיון שכל הנשים נמשכות לכל המרצים בגלל גורמים אלה. בין משיכה למימוש המשיכה יש דרך ארוכה. אם היחסים הפוטנציאליים הם בעייתיים, על הגורם שהוא בעל סמכות להפעיל שיקול דעת ולעצור את התפתחות היחסים בתחילת הדרך הזו. בגלל זה אנחנו בני אדם, לא?

באותה מידה יכולת לומר שכל הנשים נמשכות לגברים נשואים ולגברים אלה אין ברירה אלא לבגוד, או שכל הגברים בני ה-‏35 נמשכים לבנות 15 ואין להם ברירה אלא לממש את התשוקה הזו. אבל אדם נמדד לא רק בתשוקותיו, אלא גם במה שהוא עושה איתן.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206219
כן, הכל נכון, אבל לא ייתכן שהיחידים שייענשו תמיד הם הגברים המשכיבים/מושכבים, ולנשים המשכיבות/מושכבות תמיד יהיה הכוח להעניש אותם.

ואגב, הנה עוד רעיון פמיניסטי נאור: http://www.haaretz.co.il/hasite/pages/ShArtPE.jhtml?...

להאשים בפלילים אנשים ששוכבים עם זונות. יעני - אתה לא רוצה לחיות עם אחת מאיתנו לפי הכללים שלנו? אבוד לך, תעשה ביד.

אבל רובי ריבלין ביטל היום את עבודת הוועדה הזאת, אז לא נורא.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206220
נכון, זה לא ייתכן. אני מסכימה איתך שניצול לרעה של יחסי סמכות יכול בהחלט לבוא גם מכיוון של מרצה ותלמיד. ענישה בתחום צריכה לחול על בני שני המינים באותה מידה. הלאה.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206221
איך נקרא הספר ההוא של מייקל קרייטון?
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206223
"חשיפה" : http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/034539...
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206224
אני דווקא נזכרתי במקרה מרי קיי לטורנו והתלמיד שלה, אם כי אצלה העניין היה סבוך יותר כי דובר בקטין.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206237
ובסרט ''שני צלצולים לשיעור האחרון'' (אם כי שם זה המורה ושרת בית הספר, בסקס לוהט).
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206241
שמעתי שבסוף השרת קורס.
נכון. תודה. 206225
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206244
אני לא מצליח להבין כיצד יחסים בין מרצה לתלמיד/ה הם בעייתיים מבחינה אתית, אם שניהם בגירים.
ציוני הסמסטר אמורים להקבע לפי ההישגים של הסטודנט/ית.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206247
גם יחסי מנהל/כפיף (במובן התם של המילה)?
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206255
האם החוק אוסר על יחסי מנהל/כפיף?
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206258
אלע''ד, אבל אא''ט יש בענייני הטרדה מינית התייחסות מיוחדת למקרים האלה.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206259
ברקת טענה שהיחסים בעייתיים מבחינה אתית גם כשלא מדובר על הטרדה מינית (תגובה 206184).
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206262
כן, אבל אתה שאלת על החוק (שתי תגובות אחורה). אני חושב שיש בעיה אתית בכל מקרה בו היחסים הם כאלה שעלולים לגרום לאחד הצדדים להרגיש מאויים אם יסרב.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206271
צודק, סליחה. אני לא רואה בעייה אתית ביחסי מנהל/כפיף. נכון שמכאן יכולות להתפתח בעיות קשות, אבל כפיף/מנהל שלא מעוניין בהם מוזמן שלא להיכנס למערכת יחסים כזאת. במקרה של כפייה ואיומים שמנסים לכפות יחסים, יש מערכת משפטית, בדיוק כמו היום.

חוץ מזה, יחסי מרצה ותלמיד/ה הם פחות אינטנסיביים ומאיימים (אובייקטיבית. סובייקטיבית זה לא עניינינו).
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206278
אבל זאת בדיוק הבעיה: כפיף שלא מעוניין ביחסים ירגיש פחות חופש להיות אסרטיבי בסירובו. משפט כמו "בפעם הבאה שאתה מחמיא לי על החזה שלי אני מתלוננת עליך" לא ייצא בקלות מפיה של מזכירה שהבוס שלה יכול למרר את חייה, לפטר אותה או לא לאשר לה העלאה במשכורת, מאשר מפיה של עמיתה במעמד שווה. ביחסי מרצה/תלמיד עלול להיות אלמנט מרומז של הטבות שמפעיל לחץ לא הוגן על מושא החיזור (צריך לנסח את זה קצת יותר טוב, אני מקווה שהעניין מובן).

אחרי שאמרתי את זה, אני רוצה לסייג: במקומות מסויימים האיסור הזה הגיע לדרגות מטורפות לגמרי. חבר שלי שחי בארה"ב מספר שהוא לא יכול להחמיא למזכירה שלו על בגד יפה כי היא עלולה להשתמש בזה נגדו. החיים קשים.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206284
ברור לי שיכול להיות פחות חופש וברור שיכולים להיות אלמנטים לא הוגנים. לא לגמרי ברור לי כיצד זה מצדיק מראש הגדרה של יחסים כאלה כלא-אתיים.
לו רק היית קצת פחות המורה שלי 206287
בעצם אני מסכים איתך.
אמורים. 206249
כנ''ל שופט ותובעת במהלך משפט. אם הם רוצים, שיחגגו. את אשמת הנאשם קובעים עפ''י החוק, העדויות, הראיות והטיעונים.
אמורים. 206256
צדק הוא נושא בעייתי גם ככה. הוא גם צריך להיראות.
אבל חשוב יותר, בביהמ''ש יש אלמנט של חריצת גורל ''שרירותית''. בקורס באוניברסיטה אפשר תמיד להעביר את העבודות והמבחנים לגורמים נוספים במקרה של מחלוקת כזאת.
אמורים. 206281
אה... נכון.
אמורים. 206314
אתה מעלה על הדעת מרצה שמעביר מבחן לבדיקה למרצה אחר, ואומר "שכבתי עם הסטודנטית ההיא לפני שבועיים, כדאי שאתה תבדוק את המבחן"?
אמורים. 206321
אני מעלה על הדעת סטודנטית שפונה להנהלה ואומרת ''המרצה מנסה לנקום בי על רקע אישי. אני מבקשת שהמבחן יבדק פעם נוספת בפני צד ג'''. ללא ספק, אין זה מצב נעים. אבל זה אחד השיקולים שהיא צריכה לקחת בחשבון כשהיא נכנסת למערכת יחסים עם מרצה (זה גם לא נעים כשגופך זועק נואשות למגע גופו ואת יודעת שאסור...).
אמורים. 206324
אבל אני לא מתייחסת רק למקרים שבהם המרצה רוצה לנקום, או הסטודנטית רוצה להתלונן, אלא גם למקרה שבו יש יחסים מוצלחים ביניהם. אם מערכת היחסים נראית כל כך מבטיחה, שימתינו עד סוף הסמסטר.

תחושת ה"לא נעים" שתיארת, כאמור, נמצאת במצבים רבים אחרים בחיים - למשל תשוקה לאדם נשוי. לפעמים מתגברים עליה ולפעמים לא, ולראיה - אנשים בוגדים בבני זוגם בשיעורים לא מבוטלים. אבל אני מצפה ממרצה ותלמיד/ה שיידעו להתגבר עליה, ואם לא עשו זאת - שניהם בבעיה אתית.
אמורים. 206330
ואם זה קורס שנתי? חוץ מזה, לא כל מערכת יחסים היא "מבטיחה". לפעמים עכשיו זה מה שיש.

המדינה לא מתערבת בבגידות בחיי הנישואים. אני מניח שהמרצה הוא אדם מקצועי, ושיש דרכים למדוד את איכות העבודה שלו ושל הסטודנטית. אחרת, אני לא יודע בשביל מה משלמים לו. אפליות מסוגים שונים קיימות כל הזמן. מה אם המרצה הוא אביו של הסטודנט, האם את מתנגדת שהסטודנט יוכל ללמוד את הקורס?
אמורים. 206339
משלמים לו בשביל מחקר, וזורקים פנימה קורס או שניים שהוא צריך להעביר (אם אתה באמת שואל). גם אני מניחה שהוא אדם מקצועי, ולכן אני לא מצפה ממנו שיכניס את עצמו למצבים שבהם איכות קבלת ההחלטות שלו נפגעת.

אפליות מסוגים שונים קיימות כל הזמן - נכון, אבל אנחנו מדברים על האפליה הזו.
אמורים. 206342
את מניחה מראש שאיכות קבלת ההחלטות שלו נפגעת. בואי לא נשכח שכולה ציון בקורס. כשבודקים את המחיר (התערבות בחיי הפרט) מול התמורה (ציון גבוה מדי בקורס?) הגינוי נראה לי מוגזם. כנראה שכבר לא נסכים.
אמורים. 206369
נכון, אבל רק עוד הערה אחת - אתה יוצא מנקודת הראות של הפרט, בעוד שאני יצאתי מנקודת מבט של תפקוד תקין של האוניברסיטה. לו הייתי מנהלת רומן עם מרצה, אולי הייתי זונחת את הראייה התקיפה הזאת ומתמקדת בטובתי הפרטית, שוקעת לתוך לילות אהבה עם אותו גבר כריזמטי. אבל עדיין הייתי מרגישה ש''משהו כאן לא בסדר'' בזמן שהייתי מביטה בגיליון הציונים שלי.
אמורים. 206461
ומה מכאן ועד מרצה שמתחילה באובססיסיות עם הסטודנטים שלה ומבטיחה להם שהיא תעלה להם את הציון אם יסכימו לשכב איתה (זה כמובן עובד גם להפך)? אין כאן איומים, כי היא לא אמרה שהיא תוריד ציון אם לא יסכימו. אבל תסכים איתי שיש כאן בעיה אתית חמורה, שסביר להניח שלא תתגלה לאורך זמן (כי אין אף צד עם אינטרס להתלונן)?
אמורים. 206466
אני מסכים אתך שיש כאן בעיה אתית חמורה. אני לא כל-כך רואה את הקשר לנושא. מה על כל בעל תפקיד שדורש טובות הנאה או מבטיח תמורה בעד יחסי מין? יש כלים בחוק לטפל במקרים כאלה. אגב, מה דעתך למנוע מראש-העירייה לקיים יחסים עם נשים שמתגוררות בעיר שבה הוא מכהן?
אמורים. 206470
אהה, וראש הממשלה יצטרך לנסוע לקפריסין...
אמורים. 206473
אתה מסכים איתי? זה מתחיל להדאיג. אולי אתה חולה?
אמורים. 206479
יש מצבים של ניצול סמכות, ויש מצבים של סתם שוחד. מה שאתה תיארת הוא מהסוג השני. מה שאני תיארתי הוא המסוג הראשון.
אמורים. 206482
למה? אני לא רואה את ההבדל.
אמורים. 206322
לא כל כך פשוט. אם הקורס מועבר על ידי מרצה שידו קלה בחלוקת ציונים גבוהים, הרי שהעברת העבודה למרצה קפדן יותר תפגע בסטודנטית, ולהיפך - היא תוכל לזכות בציון גבוה יותר בעוד מאהבה הקפדן מכשיל את שאר חבריה לקורס.
בעייתי גם במקרים של סמינריונים ו/או קורסים אזוטריים שבהם מרצים אחרים אינם מומחים כמו המרצה המקורי.
אמורים. 206323
החיים בכלל לא כל-כך פשוטים. לפחות עבורי. מרצים בכלל עלולים להעניק ציונים לפי פרמטרים לא ענייניים. עדיין, אף אחד לא מחייב סטודנטית לקיים יחסים אינטימיים, ואם היא מרגישה מופלית לרעה היא יכולה לפנות לרשויות האוניברסיטה המוסמכות. המרצה כאן נמצא בסיכון גדול יותר למעמדו, ואין להניח מראש שהוא יפלה אותה.
אמורים. 206325
כפי שתיארתי, יכולים להיווצר מספר מצבים בעייתיים, שבהם לאו דווקא הסטודנטית היא זאת שמופלית לרעה.
בכל מקרה, אם יחסים כאלו ייחשבו לגיטמיים, ונשאר רק העניין הטכני של מי בודק את עבודותיה של הסטודנטית, אני לא רואה מה הסכנה למעמדו של המרצה?
אמורים. 206331
אם יתברר שהציון שנתן לה היה לא-צודק, ההערכה אליו תפחת פלאים. האקדמיה היא שטייטל די קטן.
אמורים. 206328
ואם הוא ייתן לה 90, כשמגיע לה רק 55, בגלל שיש ביניהם יחסים אינטימיים? היא ודאי לא תתלונן על זה. ואם הוא יאשר לה להתקבל למגמת יוקרתית, כשלא מגיע לה, על חשבון מקומו של סטודנט מוכשר יותר? גם אז היא לא תתלונן, ויש סיכוי שאיש לא יידע לעולם. ועדיין יש פה בעיה חמורה.
אמורים. 206333
ואם הוא ייתן לה 100 בגלל שהוא בונה על יחסים אחרי הסמסטר?
בוחן כליות ולב 206338
טוב, לכל פעולה יש מניע, ולפעמים מניע נסתר. מה שאנחנו יכולים לבדוק לכל הפחות זה מה שקורה בפועל.
בוחן כליות ולב 206341
נכון. אני עדיין בדעה שהחלטות המרצה הן מקצועיות עד שלא יוכח אחרת. אני גם לא מתכוון לבדוק כמה אנשים מתחתנים בשביל הכסף, למרות שזה כנראה יקדם אותם חברתית יותר מאשר ציון בקורס.
בוחן כליות ולב 206407
אתם לחלוטין מפספסים את ליבת העניין.

לא הסמסטרים חשובים כאן אלא הטרימסטרים.

לא הציונים אלא הזיונים.

בימים הפוריים של פעם, היה ידוע שמחצית מהבנות הולכות לאוניברסיטה בכדי ללמוד "חופולוגיה", והמרצים הולכים להרצות בשביל הסטודנטיות.

כל *הרעיון* הוא שהיא תתאהב בו, הוא יתאהב בה, והם יקימו משפחה ויזיינו זה את זה הפילי אוור אפטר. זה הרבה יותר חשוב ומספק מאשר הפייפר שהיא תגיש או לא תגיש אחרי 15 שנה באוניברסיטת זיב-אמו.

מפחיד עד כמה הנשים של היום הפכו לקרייריסטיות קרות.
שאלות של טמבל 206432
מחצית הבנות הלכו ללמוד חופולוגיה?
ומה עם המחצית השניה?
ולמה הלכו הבנים, בימים הפוריים של פעם?
שאלות של טמבל 206463
גם אם הן הולכות כדי לחפש חתן (ויש כאלו, אם כי מדובר רק בבונוס לתואר‏1), הרי שהן רוצות להתחתן עם סטודנט, לא עם מרצה מזדקן (ובד"כ נשוי ועם ילדים).

1 בבר-אילן מחפשות החתנים הרבה יותר נפוצות, מספרים, אבל מספר הבנים המצומצם הוא בעייתי. מרצה אחד שם סיפר כי סטודנטית עם מזל מתחתנת בשנה א', סטודנטית עם קצת פחות מזל מתחתנת בשנה ב', וסטודנטית בלי מזל בכלל מקבלת תואר.‏2

2 אני מסיר מעצמי כל שוביניסטיות בחזרה על הבדיחה הזאת, כי החברה שלי סיפרה לי אותה.
שאלות של טמבל 206465
אהם. זה היה אמור להיות בתגובה לגיל, לא אל הטמבל. סליחה.
בוחן כליות ולב 206440
כמה טוב שיש מי שמאיר את עינינו.
בוחן כליות ולב 206448
עד כדי כך טוב שאני שוקלת לשנות את המדיניות שלי לגבי הפיכת משתתפים באייל לקרפדות.
רק תיזהרי שלא ייהפכו לחביתות 206452
כי לא יישארו לך ביצים.
רק תיזהרי שלא ייהפכו לחביתות 206454
תמיד אני יכולה להשתמש בשלך.
רק תיזהרי שלא ייהפכו לחביתות 206458
לא תמיד. אחרי פעם אחת גם לי לא יישארו.
בוחן כליות ולב 206477
קוה קוה?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים