בתשובה ליהונתן אורן, 28/03/04 11:24
מקורות הסכסוך 209140
כפי שכתבתי, השתלטות האידיאל הסוציאליסטי על העשייה הציונית יש לה חלק בענין.
מקורות הסכסוך 209143
הכיצד? על פניו, נראה לי שדווקא החלק הציוני באידיאולוגיה הוא זה שיש לו נגיעה לעניין.
מקורות הסכסוך 209148
לפני השתלטות האידיאולוגיה הסוציאליסטית, האידיאל הציוני היה פיתוח הארץ באמצעים עסקיים, תוך מתן ערך כלכלי מוסף - בין אם המדובר בקניית אדמות חקלאיות (חנקין, רוטשילד), פיתוח עסקי ותעשייתי (רוטנברג) או פיתוח מדעי (וייצמן, אהרונסון), אשר הועילו גם לערביי הארץ והאזור (לדוגמה, המלחמה במתקפת הארבה ע''י אהרונסון).
השתלטות האידיאולוגיה הסוציאליסטית החליפה זאת ב''כיבוש העבודה'' - מאבק תעסוקתי כנגד הפלאחים הערבים, כאשר כל מיני ''ערכים'' סוציאליסטיים החליפו את השיקול העסקי הבריא (כך נולד גם אבי אבות הטומאה - הקיבוץ) המפעל הציוני נפל בשבי האידיאל הסוציאליסטי, ובמקום לנופף ב''חד נס'' - ציונות, ניסו להשיג את שתי המטרות הסותרות - ציונות וסוציאליזם - בעת ובעונה אחת.
נצחונה של העליה השניה במאבק הפוליטי על דמות הציונות היא אסונה הגדול. דרך אגב - השתלטות זו גם הפחידה את שלטונות המנדט הבריטיים וגרמה להם להתנער מהצהרת בלפור.
מקורות הסכסוך 209157
למען האמת, אני לא רואה למה לשייך את "כיבוש העבודה" דווקא לסוציאליזם. זאת הייתה אידיאולוגיה שמטרתה הייתה ליצור זיקה לאדמת הארץ ללא קשר לסוציאליזם. היא קשורה יותר לרעיונות של שלילת הגלות ופיתוח היהודי החדש, ולהגשמה של ציווי הפרודוקטיביזציה שהשרשים שלו עוד בתקופת ההשכלה, ובתרבות היישובית בעיקר בא"ד גורדון.

קשה לי להבין כיצד אתה רואה את הציונות מתפתחת באמצעים עסקיים. השקעה בישראל לא הייתה השקעה משתלמת כלכלית (האמת היא שזכור לי שקימרלינג מחליש את הטיעון בדבר ההגירה היהודית לא"י כהתיישבות קולוניאליסטית, בגלל שאין שום דרך שהיה לה ערך כלכלי. היא הייתה כרוכה בהוצאות בלבד).
קשה לי עוד יותר להבין כיצד אתה רואה את הציונות ללא הדרה של הערבים. הרעיון הציוני היה מדינה *ליהודים*, וברור שהרעיון לא הסתדר עם האוכלוסיה הערבית במקום.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים