בתשובה למיכאל הנווד, 09/04/01 0:58
על אנשים ויהודים 20935
מכובדי,

הרשה נא לי לחלוק על קביעתך הגורסת: "...450 אלף יהודים בגרמניה הצמיחו מתוכם במשך 30 שנה עשרות חתני פרס נובל עבור תרומות למדעים, שלא לדבר על הוגים חשובים ומוזיקאים..."

יהודים יקרים אלו, שהיו במרביתם מתבוללים גמורים ואף לא-יהודיים בעליל לשיטת חוקי ההלכה - קיבלו ונשאו פרסי נובל כגרמנים בתרבות גרמנית לטוב ולרע, ולו מעצם היותם גרמנים נטו.
במילים אחרות: כל נסיון לייהד בכוח אנשי אשכולות גרמניים ממוצא יהודי אלו הינו מגוחך ושקרי, היות ומרביתם כלל לא החשיבו עצמם כיהודים מבחירה.

כהערת סוגריים אוסיף ואומר, כי אל לך לזלזל כלל בתרומתם של גרמנים גויים במדע, פילוסופיה, אומנות ומוסיקה, אשר רשימתם ורשימת הישגיהם המקומיים והעולמיים אינה נופלת במאומה מכל 'גניוס יהודי' לשיטתך ולשיטת מגיבים נוספים באתר זה.

בידידות

א. מאן
על אנשים ויהודים 20937
איזכורם של אישים ממוצא יהודי בתגובה הנ''ל
נעשה בהקשר העלייה לא''י. הסרטיפיקטים להגירה
לכאן ניתנו להם על ידי שלטונות המנדט הבריטי בתורת יהודים. אין כמובן באיזכור אישים כאלה ואחרים בעלי תרומה גבוהה כדי להמעיט בתרומות לתרבות ולשטחי המדע מצד אנשים שאינם ממוצא יהודי בקרב אומה אירופית גדולה. זאת כשם שאיזכור מוצאו היהודי של המדינאי הבריטי בנג'מין דיזראלי לא בא להמעיט מתרומתם של מדינאים כוויליאם פיטס או אוליבר קרומוול למשל. איזכור מוצאם היהודי של מהלר, מנדלסון או שנברג אינו הבעת זלזול במוצרט, בטהובן או שומן. איזכורו של סטיפן צוויג אינו מהווה הבעת זלזול בתומאס מאן. איזכור ספר כלשהו של קלוד לוי שטראוס אינו מהווה הבעת זלזול בקנדיד של וולטיר, כשם שלייבניץ למשל או להבדיל, פרדריק השני לא היו מאזכרים את צרפתיותו של זה האחרון כדי לבטל את דבריו
(דומני שזה האחרון קצת ''בעט באחוריו'' אבל לא מתוך הבעת זלזול בו)
בברכה,
מיכאל

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים