בתשובה ליעקב, 01/04/04 13:31
כבודו מלא עולם 209842
לָמָּה-לִּי רֹב-זִבְחֵיכֶם יֹאמַר יְהוָה, שָׂבַעְתִּי עֹלוֹת אֵילִים וְחֵלֶב מְרִיאִים; וְדַם פָּרִים וּכְבָשִׂים וְעַתּוּדִים, לֹא חָפָצְתִּי (ישעיהו א, י"א - גם הוא לא נביא זוטר)
כבודו מלא עולם 209843
והוא זה שאמר :והביאותים אל הר קודשי ושמחתים בבית תפילתי עולותיהם וזבחיהם לרצון על מזבחי" (ישעיהו נו)

ומכיוון שיש בי אמונת חכמים יודע אני שלא סתם אמר דבר והיפוכם אלא יש למצוא את ההבדלים ולהבין את כוונתו.

והוא אשר אמרתי: בני ישראל גנבו חמסו ורימו והלכו והביאו קרבנות כאילו לקנות כפרה על חטאיהם (משהו כמו תשלום שוחד למשטרה כדי שתעלים עיניה מהמאפיה). על זה אומר הנביא אין בי רצון בזבחיכם (כינוי המשמש אך ורק לקורבנות רשות - למעט זבחי שלמי ציבור המובאים פעם בשנה בשבועות)

אבל אם נקיים את המצוות - אז ודאי יתקבלו גם זבחי הרשות ברצון ובוודאי ה' ירצה את תפילותינו וקורבנותינו אשר מקויימים כחובה כגזירת מלך שלא על מנת לקבל פרס.
כבודו מלא עולם 209845
ברשותך אני אמנע מויכוח תיאולוגי איתך, רק אפנה את תשומת לבך למילה "ושמחתים" בפסוק שציטטת, שממנה עולה עפ"י פירוש הרשכ"ג שאין מטרת הקורבנות אלא לשמח את בני האדם, באותו אופן בו הספרדים שמחים עד ימינו אנו כשהם מריעים לטוריאדורים שלהם. האנשים הנורמליים שמראה בהמות מומתות אינו גורם להם שמחה מיוחדת משוחררים, איפוא, מחובה זאת, ומותר להם להסתפק בצפיה בסרטי אימה ("כִּי בְּאֵימָה עֲלֵיהֶם" עזרא ג' ג')

אם קשה עליך הפירוש, הבה נסכים בינינו שמצוות הקרבת הקורבנות תהיה האחרונה בתור, אחרי שנקיים את כל השאר, ואת מעשר הכהנים אפשר לשים מיד לפניה (אני בטוח שעוזי יעזור לנו להגדיר סדר טוב).
כבודו מלא עולם 209854
אחזור ואומר שוב שאנו מקיימים את המצוות כי צווינו לעשות כן ולא מתוך בחירה או למען ההנאה.
אמנם יודעים אנו כי לטובתינו קיום המצוות, אולם גם אם לא נראה את אותו טוב הצפון לצדיקים לא נבעו במצוות. וזה ההבדל בין עובד אלוקים לאשר לא עבדו. כלומר עובד אלוקים ממשיך לקיים את המצוות גם כשהוא חושב שהוא לא יקבל שכר ואשר לא עבדו בועט במצוות כשהוא רואה בן שמת בגלל קיום מצוות אב ואם.

טעמי המצוות תועלתם על כן להקל עלינו את קיום המצוות ולתת לנו חשק לקיימם, ולא חלילה תנאי לקיום המצוות. פרושך על כן יכול להכלל בתוך שלל טעמי המצוות הניתנים לקורבנות אולם אין הם נוגעים לגוף קיום המצווה.

לגבי הסיפא, לצערי ישנם דתיים ואפילו רבנים המסכימים איתך שיש סדר למצוות ורוצים לשים את הקורבנות בסוף.
אני, לא כן עמדי. המצוות כולם גזרת מלך. כולם אהובים, כולם ברורים - ומתוך כולם יתגלה כבוד המלך עלינו. תורת ה' תמימה משיבת נפש.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים