בתשובה לג'וד, 09/04/04 9:33
לגבי מוזיקה ברשת 211436
מה שידוע יותר כ-MP3.

טענה מעניינת שקראתי לפני כמה שנים ברשת, ולא ראיתי התייחסות אליה מאז: גרסאות MP3 (או כל פורמט מוזיקה מקובל אחר), אינן העתקים, אלא "התרשמויות" מהימנות במיוחד - באותו אופן שנסיון שלי לשיר השיר שיר מסוים יהיה "התרשמות" מהימנה הרבה פחות. ההבדל הוא באיכות.

העניין הוא כזה: אם ניקח גירסת מאסטר של שיר בהקלטה דיגיטלית (בהנחה סבירה שגירסת המאסטר הינה דיגיטלית), נקודד אותה ב-MP3, ואת התוצאה נתרגם חזרה לפורמט של המאסטר, השוואה בין הקבצים תראה הבדל משמעותי מאד. למעשה, סביר מאוד שמלבד אורך הקבצים הזהה, לא יהיה דמיון כלשהו בין הקבצים.

טענת ההעתקה, מסתמכת, אם כן, על העובדה שיכולת ההבחנה של האוזן האנושית היא מוגבלת (גם שיטות קידוד שמע מסתמכים על העובדה הזו). מצד שני, קיים הבדל ניתן בהחלט להבחנה בין גרסאות 192bps לבין גרסאות 64bps של אותו שיר. האם, אם כן, גירסה אחת היא העתק והשניה לא?

טקסט מקוון, לעומת זאת, הוא דווקא העתק מהימן למדי לספר ממנו הוא נוצר, בקני מידה מקובלים של תורת המידע.
לגבי מוזיקה ברשת 211446
גם הקלטת מאסטר דיגיטלית היא רק "התרשמות" של היצירה.

אם אני מעתיק ספר ומשתמש בגופן שונה מהמקור, ההעתק אינו זהה.

מובן שמה שמועתק הוא המשמעות. זה לא רק במוסיקה. מדוע אין היתר לפרסם תמונות הפוגעות בצנעת הפרט? הרי ממילא מדובר רק בתמונות, שהן ייצוג של המציאות, לא העתק מדוייק שלה.

ראה גם את ציור המקטרת המפורסם של רנה מגריט והכיתוב: זו אינה מקטרת. נכון. זו אינה מקטרת, אלא ציור של מקטרת: http://www.usc.edu/schools/annenberg/asc/projects/co...
לגבי מוזיקה ברשת 211507
מה זה "משמעות" של יצירות אמנות? "משמעות" של מוזיקה? נראה לי שזה כיוון בעייתי.
לגבי מוזיקה ברשת 211535
במונח ''משמעות'' אינני מתכוון לכוונת המחבר, אלא לקלט החושי של קולט היצירה.
לגבי מוזיקה ברשת 211539
לא הבנתי. האם ליצירה יש משמעות קבועה שאינה תלויה בקולט היצירה?
אם לא, איך אפשר "להעתיק" משמעות, הרי היא תגובה אישית?
אם כן, איך אפשר לקבוע מתי היא מתקיימת ומה היא (לצורך זכויות יוצרים)?
לגבי מוזיקה ברשת 211544
עזוב את המונח ''משמעות''. אסור להעתיק את הפלט של היצירה, גם אם משנים בו משהו טכני, שאינו מהותי, כמו מספר הפיקסלים בתמונה, גופן של טקסט או מידת דחיסת האודיו.
לגבי מוזיקה ברשת 211486
זה ממש נשמע כמו טיעון מ"אלי מקביל" או משהו כזה. תמיד חשבתי שסדרות משפטיות מוציאות שם רע למשפט. האם היית מקבל טענה כזו כשופט? כמחוקק? ומה להערכתך אומר החוק הקיים בעניין?
לגבי מוזיקה בכלל 211498
אני לא כל כך מבינה בענייני ה'התרשמות', או בדקויות של שיטות הקלטה דיגיטליות, אך על פי הבנתי, לא בכך מדובר אלא בבעלות על קניין רוחני מקורי.
דוגמה מעניינת של זכויות יוצרים בענייני מוזיקה היא של מקרה שהתברר בבית המשפט אך לאחרונה ועוסק בדיוק בעניין זה. מדובר בלהקת Beastie Boys אשר שילמו בעבור הזכות לעשות digital sampling לקטע באורך 6 שניות הכולל *בסה"כ* 3 תווים.

לגבי מוזיקה בכלל 211512
באמת דוגמה מעניינת. תקציר: ה-Beastie Boys דגמו קטע של חלילן הג'אז ג'יימס ניוטון. הם שילמו על השימוש בהקלטה לבעלי זכויות היוצרים (חברת ECM שרכשה אותן מניוטון), אבל הם לא שילמו על *הזכויות ללחן* שנותרו בידי ניוטון עצמו. הלחן הוא "דו-רה במול-דו" עם עוד "דו" קבוע ברקע (דיסוננטי עד מאוד). ניוטון תבע, ונראה שיש תמימות דעים בקרב השופטים שהקטע קצר מכדי להיות זכאי להגנה.

אגב, דנו כבר קצת בנושאים האלה בדיון 1819.
לגבי מוזיקה בכלל 211591
יש לי שאלה למי שמבין בעניינים האלה: רציתי לשלב בקטע קטן שלי קטע מהיצירה המונומנטלית 33'4 אבל לפני שפניתי לברר את הזכויות עם האדון פייג' התברר לי לתדהמתי שמלחינים רבים גונבים לו קטעים מהיצירה בלי להתעניין בזכויות היוצרים שלו בכלל. האם לדעתכם אני יכול להתבסס על התקדימים האלה ולעשות שימוש בחומר בלי רשות המחבר?
לגבי מוזיקה בכלל 211592
קייג'‏1, ולדעתי אתה חייב לו הכי פחות כסף כאן :-)

1 אונה לך!
אייסברג, גולדברג - אותו דבר‏1 211594
ואת זה אתה אומר לי אחרי יום שלם של העדרות!
____________
1 - אז הרסתי בדיחה למי שלא מכיר אותה. סו מי.
(בתשובה לכופה השטר הווקאלי) 211605
תיעדר שנתיים, ואז נדבר. בקצב שלך בקרוב קייג' יהיה חייב *לך* כסף.

1 גולדברג לא הטביע את הטיטניק‏2? שמע, זה יכול להסביר איך ראש ישיבת נחלים מתמצא בזה.

2 איילים מהרסים בדיחתם לאחור.
(בתשובה לכופה השטר הווקאלי) 211607
תסבירו לנו את הכל בעברית לדבילים, ככה שנבין.
הסברים 211609
"33'4 זו יצירה של ג'ון קייג' המורכבת משקט מוחלט באורך הזמן הנקוב. למתקשים, שכ"ג התלוצץ על חשבון היכולת להכריז על דברים מינימליסטיים כאלה כיצירות מוגנות בזכויות יוצרים, ואני התלוצצתי על חשבון יכולתו של שכ"ג להעביר תקופות משמעותיות בדומיה.

לבדיחה ששכ"ג הרס ואני דרכתי עליה יש המון גרסאות, והנה אחת (דווקא לא זו שהכרתי, וסליחה - באנגלית):

A rabbi is sitting on an airplane next to a Korean guy. After they have been flying together in silence for a while, the rabbi leans over and says, "You know, I've never forgiven you Chinese for what you did at Pearl Harbor."

The Korean looks shocked and replies, "What the hell are you talking about?!?!? It was the Japanese that bombed Pearl Harbor, not the Chinese. And besides, I'm not Chinese or Japanese, I'm Korean!"

The rabbi says, "Korean, Japanese, Chinese, what's the difference?"

A little while later, the Korean man says, "You know, I've never forgiven you Jews for sinking the Titanic." The rabbi looks confused and mad and says, "What are you talking about? The Jews didn't have anything to do with that! An iceberg sank the Titanic!"

The Korean guy replies, "Iceberg, Goldberg, Greenberg, what's the difference?"
הסברים 211610
ושכחתי את ראש הישיבה, דווקא חבל לפספס: תגובה 211588.
הסברים 211612
אם כבר משגרים הנה בדיחות באנגלית, הנה בדיחה דו-לשונית ברוח הימים האלה:

A British Jew is waiting in line to be knighted by the Queen. He is to kneel
in front of her and recite a sentence in Latin when she taps him on the
shoulders with her sword. However, when his turn comes, he panics in the
excitement of the moment and forgets the Latin.

Then, thinking fast , he recites the only other sentence he knows in a
foreign language, which he remembers from the Passover seder: "Ma nishtana
ha layla ha zeh mi kol ha laylot."

Puzzled, Her Majesty turns to her advisor and whispers, "Why is this knight
different from all other knights?"

הסברים 240211
ליתר דיוק - היצירה של קייג' כתובה לכל כלי או הרכב, והרעיון הוא שהנגן ניגש אל הכלי, ומותר לו לעשות הכל - כולל מחוות של נגינה - אבל לא להפיק צליל מהכלי במשך 4:33 דקות. לא מדובר בשקט מוחלט, וזה בדיוק העניין - המאזינים נעשים מודעים לרחשי הסביבה - הנשימה של הנגן, של עצמם, של השכנים, שיעול, מכונית חולפת וכולי. קייג' היה פילוסוף של מוזיקה, ואחת השאלות היפות ששאל הייתה: "מה יותר מוזיקלי, רעש של משאית, או רעש של משאית החולפת על פני בי"ס למוזיקה?".
אגב, יש ביצוע של זאפה ליצירה הנ"ל, ומעבר לכך, זו היצירה היחידה שאני מסוגל לנגן על ויולה דה-גמבה.
אה. אז זו פילוסופיה של מוזיקה 240216
לגבי מוזיקה בכלל 211618
מה עם זאת שהקליטה את עצמה על סטינג? (אני לא מוצא עכשו את התגובה) היא חייבת לו כסף?
לגבי מוזיקה בכלל 211620
אם היא היתה עושה את זה למטרות מסחריות, חושבני שהוא היה יכול לתבוע אותה.
לגבי מוזיקה בכלל 211627
אפשר לנסח את התשובה הזאת על דרך השלילה:

היא לא עשתה את זה למטרות מסחריות, ולכן אין כל עילה.

(ואת שתי המילים האחרונות שלך אפשר להשמיט בכלל, וגם כך יהא העניין מובן. הרי אין צורך לגרום למישהי התקף לב קשה, זה סתם יכביד על מערכת הבריאות העמוסה ממילא)
טוב 211631
אם היא היתה עושה את זה למטרות מסחריות, חושבני שהוא היה יכול.
טוב 211648
טוב, די, הבנתי, אבוד. כנראה שתים עשרה המילים האחרונות מוכרחות להיות שלך.
נה, 211651
רק כשזה מתבקש.

אני בעל התשובה הקצרה ביותר שניתנה אי פעם באייל.
נ 211655
אולי גם תחבוט בי בזרדים לחים (אלה משבוע שעבר, איפה שמת אותם?) ותפיץ את התמונות ברשת?
נ 211657
נדמה לי שטל הולך לחבוט בשנינו, כך שאני פורש מהפנטזיה הזאת.
כזה קאזה.. 211659

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים