בתשובה ליובל נוב, 21/04/04 20:10
ראי ראי שעל הקיר 213744
הראי לא הופך ימין ושמאל, זה אתה הופך. כשאתה עומד מול הראי, מברשת השיניים נמצאת לשמאלך, כאשר אתה עם הגב לראי, היא פתאום לימינך, וכל זה בלי שהיא זזה ממקומה או אתה ממקומך.
ותודה לבישופ ברקלי 213750
דיון 1899

שהסביר ב1700 מדוע אנו רואים דברים רחוקים למרות שעל הרשתית יש להם חתימה זעירה, ואיך אנחו אומדים מרחק - זוית הנטיה של העין.

אנחו "רואים" במוח ולא בעין.
ראי ראי שעל הקיר 213934
אני מסכים כמובן עם התיאור שנתת, אבל לא רואה איך הנ"ל עונה על השאלה כפי שניסחתי אותה. התוכל להרחיב?
ראי ראי שעל הקיר 213958
ראי, באופן מעשי, ''הופך'' רק את הכיוון בציר שניצב למישור שלו. אם אתה עומד מול הראי הוא הופך את הכיוון ''קדימה'' - ''אחורה''. את הכיוונים שמקבילים למישור הראי הוא לא הופך, כלומר ימינה - שמאלה ולמעלה - למטה לא מתהפכים.
כשאנחנו מסתובבים במקום, אנחנו הופכים את הכיוון ימינה - שמאלה, אבל לא הופכים את למעלה - למטה. במקום לקבל אחריות, אנחנו מאשימים את הראי שהוא הפך את הכיוון ימינה - שמאלה.
ראי ראי שעל הקיר 213977
הנה התשובה שחשבתי עליה - נראה לי שאנחנו מתכוונים לאותו דבר (אני מדגיש שאני מנסה לענות על השאלה בדיוק כפי שנוסחה בתגובה 213708).

נניח שאני מתבונן באדם שעונד שעון, ומאחורי נמצא ראי. אם אסתובב ואתבונן באדם דרך הראי, השעון יחליף יד בתמונה שלנגד עיני, אבל הראש ישאר למעלה. למה? הנקודה היא האופן בו בחרתי להסתובב: היות שכולנו מעדיפים להישאר עם רגליים על הקרקע, אנחנו בד"כ מסתובבים "כמו סביבון" - ציר הסיבוב הוא מלמעלה למטה. אבל ניתן להסתובב גם בצורה אחרת: דמיינו אותי משופד על מוט שנכנס במותן אחת שלי ויוצא מהשניה, וכעת סובבו אותי על המוט ב- 180 מעלות, כך שאני פונה לראי, אבל ראשי נמצא במקום בו היו רגליי. יחסית לתמונה המקורית, בתמונה שעכשיו לנגד עיני הוחלפו הלמעלה והלמטה, אבל לא הימין והשמאל.

כלומר: משיקולי נוחיות אנחנו *בוחרים* להסתובב בצורה שהופכת רק ימין עם שמאל, אבל אפשר גם להסתובב בצורה שהופכת רק למעלה עם למטה.

(וכמובן שאפשר גם לתקוע את השיפוד באלכסון, ולקבל אין-סוף תוצאות אחרות.)
ראי ראי שעל הקיר 213989
היו הרבה נסיונות בתפישה חזותית. באחד מהם, החוקר ענד למשך תקופה ארוכה משקפיים שהופכות את התמונה מעלה-מטה. בהתחלה היתה לו בעיה רצינית של אוריינטציה אבל אח''כ הוא החל להתרגל לאט לאט ולמצוא את דרכו בבית. בשלב הבא הוא יצא לרחוב ולאחר כשבועיים הוא היה מסוגל לנהוג באופנוע. עכש''ז, הוא לא ראה ''הפוך''. אם תרצה, אחפש נתונים יותר מדויקים על הניסויים.
ראי ראי שעל הקיר 213990
החלק היפה היה שאחרי חודש הוא הסיר את המשקפיים, ושוב הוא ראה הפוך. לקח קצת זמן עד שהתרגל חזרה לעיניו שלו.
ראי ראי שעל הקיר 213991
הניסוי נשמע מאד מעניין, ואשמח לשמוע עליו עוד.

בכל מקרה, נראה לי שהקשר עין-מוח אינו קשור במישרין לשאלה המקורית שהעליתי - היא עומדת בעינה גם אם יש מצלמה במקום עין.
ראי ראי שעל הקיר 214204
1. משקפיים המזיחות את שדה הראיה ב-‏40 מעלות - כשענדו משקפיים כאלה לאפרוחים, הם המשיכו לנקר היכן שהגרעינים *ניראו* להם, ז"א בסטיה של 40 מעלות. לבני אדם לוקח כמה דקות להתעשת ולאפס את התפיסה החזותית עם העולם. ז"א, תוך כמה דקות הנבחן היה מסוגל לנווט בחדר מלא מכשולים ללא שום בעיה. אחרי הורדת המשקפיים לוקח כמה דקות לחזור לאוריינטציה נורמלית.

2. משקפיים שהופכים את התמונה מעלה-מטה וימין-שמאל. למעשה, הרשתית קולטת תמונה "ישרה-ימנית" של העולם בזמן שמי שעונד אותם עומד ישר (בד"כ, התמונה ברשתית היא "הפוכה-שמאלית"). בימים הראשונים החוקר התקשה לתפקד. כשהוא ניסה ללכת הוא "חיפש" את הרגליים שלו שנראו לו "למעלה". הוא לא היה מסוגל לאכול והיה תקוף בחילה ודיפרסיה. לאחר כשבוע הוא התרגל והאורינטציה שלו "התאפסה". עם הורדת המשקפיים, החזרה למצב נורמלי היתה מהירה.

3. בניסוי דומה ל-‏2, אחרי תקופה מסוימת של התרגלות, הם היו מסוגלים לעשות סקי, לנהוג באופנועים, להטיס מטוס.

העולם אמנם נראה להם הפוך, למשל הכביש מופיע מעל לנהג, אבל הם עוברים תהליך אקטיבי של התאמה תפיסתית. הם *לומדים* לקשר ולתאם את תנועות הגוף ביחס לעולם.
עזוב את השיפודים 214020
עוד לא התאוששנו ממל גיבסון, וכבר אתה מכין עוד מנגל? אותו הסבר כמו שלך, עם פחות דם:

קח דף נייר, ורשום עליו את האות "F". עמוד מול ראי, והחזק את הדף מולך כשהכתוב מופנה אליך. מה שאתה רואה הוא את האות "F".

כעת, סובב את הדף חצי סיבוב, כך שהצד המודפס פונה אל הראי, והבט בראי. מה שאתה רואה הוא את האות "F" הפוכה מימין לשמאל אם סובבת את הדף סביב ציר מאונך, או את האות "F" הפוכה מעלה-מטה אם ציר הסיבוב שבחרת היה מקביל לאדמה.
עזוב את השיפודים 214061
ניסיתי עם האות "O". לא הלך...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים