בתשובה לדב אנשלוביץ, 04/05/04 22:40
מה קרה? 216525
מה שקרה הוא, כנראה, ששרון הבין את מה שהרבה אנשים הבינו כבר מזמן: שאין עתיד לבתים השויצריים בלבם של מחנות פליטים, ושהדמים הנדרשים להחזיקם שם רבים מדי. שמעתי את אולמרט אומר "מה יש לנו לחפש שם" ממש כאילו נלקח מתשדירי הבחירות של העבודה. התהליך ברור: מה שלפני 30 שנה היה ברור לשמאל הקיצוני נעשה נחלת השמאל המתון לפני 20 שנה, התקבל ע"י המרכז לפני 10 שנים וע"י הימין ה"מתון" בימינו אנו. עוד עשר שנים גם אתה וניצה תבינו.

הנימוק היחיד ששרון היה מסוגל לספק הוא בדיוק זה: טעיתי, טעינו, סליחה. אתה מתפלא שהוא העדיף לא לצאת עם זה בפומבי?
היהפוך כושי עורו 216537
שוטה, שוטה, אבל פתי?!
היהפוך כושי עורו 216546
יש לך משהו נגד פתאים?
היהפוך כושי עורו 216547
אתה יכול לנסות פ(ר)תיון.
מה קרה? 216543
בגוש קטיף אין ערבים. זה נכון שהגוש קרוב לריכוזי אוכלוסיה ערבית גדולה, במיוחד בח'אן יוניס ורפיח. אבל ארז שדרות יד מרדכי, חוותו של שרון, ויתר הישובים שליד צפון הרצועה קרובים לריכוז ערבי גדול הרבה הרבה יותר: העיר עזה עצמה וסביבותיה. מדוע אין טענה שצריך לפנות גם את הישובים האלה ? בגלל שהבתים בהם לא שוצרים ?

אבל כל זה ויכוח אחר שממש אינו שייך לעניין. נגררתי אליו בגלל שת'עצבנתי. הדבר היחיד ששייך לעניין בתגובתך הוא המילה "הבין". וזו בדיוק התמיהה: איך הוא ורבים רבים *פתאום* הבינו.
את גוש קטיף, אגב, הקים רבין, שהוא, כידוע, ממש "מבין" גדול. ולהקמת הגוש הוא צרף אז נימוקים מצויינים, במיוחד ה"בטחוניים" שבהם. מעניין שגם הוא לא חשב על גגות שוצריים, והיה צריך לחכות דווקא לאיזה חלום ביעותים של שרון כדי שפתאום כולם יבינו.
מה קרה? 216548
הפסקה הראשונה שלך חוזרת לעניין הישן של "דין עזה כדין ת"א" שאין לי מה להגיד בקשר אליו מעבר למה שנאמר כבר המון פעמים.

ובאשר לשניה, האחרים הבינו את זה איש איש בזמנו, אבל לא קל לצאת מהארון שבו שכנת לבטח במשך עשרות שנים. ראית פעם סרט טבע על פינגוינים מצטופפים בשולי הקרחון ומחכים לנחשון שיקפוץ ראשון למים (יש כלבי ים בסביבה, וגם עוזי לנדאו)? בד"כ מה שקורה שם הוא שמרוב צפיפות חלק מהפינגווינים פשוט נדחפים למים בעל כורחם. את המשך האנלוגיה תעשה לבד.
מה קרה? 216564
המילה ''הבינו'' לא תורמת דבר להבהרת העניין, (חוץ מזה שהיא מגניבה אולי בעקיפין את הטענה שדעה מסויימת מובנת מאליה על הכל), ואפשר להחליפה ב ''טעו'' הכל בהתאם להשקפת אומרה.
כדי להיות הוגן, ולדבר ממש לעניין, צריך להשתמש לא במילה הזאת ולא במילה הזאת אלא במלים ''שינו את דעתם'', ונכון שהשינוי והשחיקה הזאת פעלו על רבים (הזכרתי שרבין בנה את גוש קטיף), ואולי גם עליך. אבל במקרה של ''תכנית ההתנתקות'' מדובר בכל זאת בגרדיאנט בלתי שכיח בזמן.
ואם נחזור בכל זאת לויכוח (שאינו העניין) האם מדובר ב''הבינו'' או ''טעו'', איני חושב שראיתי פעם, למרות שאין לך מה להוסיף, תשובה לטענתי. ולהבהרת טענתי, לא הזכרתי את תל אביב ולא במקרה. הזכרת תל אביב כדי לתת שם לטענתי המסויימת הזאת, הינה סילופה.
מה קרה? 216565
אתה צודק בקשר לשימוש במילה ''הבינו'', והוא נעשה בכוונת מכוון - כך במילה אחת אני גם מביע את דעתי שלי. אם הייתי כותב מאמר אקדמי ללא ספק הייתי משתמש בחלופה אחרת.

הזכרתי את תל-אביב בגלל שלאחרונה הביטוי של ''דין עזה כדין תל-אביב'' עלה בהקשר של שרון ומצנע, וחשבתי שהוא מבטא גם את הגישה שלך. ניסיתי פעם להסביר את דעתי בעניין זה לגדי אלכסנדרוביץ' אבל התעייפתי מהר משפע השאלות, הטענות והפרטים ההיסטוריים שעלו מכל הצדדים.
מה קרה? 216586
הביטוי ''דין נצרים כדין תל אביב'' שבו השתמש שרון בדברו עם מצנע אכן מתאים לדעתי האידיאולוגית (אבל על אידיאולוגיה אין טעם וגם איני נוהג להתווכח), אבל אינו קשור בטענה הספציפית שהעלתי שבאה לענות על טענת ''הבתים השוייציים בלב מחנות הפליטים''.
מה קרה? 216613
"בגוש קטיף אין ערבים. זה נכון שהגוש קרוב לריכוזי אוכלוסיה ערבית גדולה... אבל ארז, שדרות, יד מרדכי, חוותו של שרון ויתר הישובים שליד צפון הרצועה קרובים לריכוז ערבי גדול הרבה יותר: העיר עזה עצמה וסביבותיה."

1. הישוב הכי קרוב לעזה מחוץ לרצועה הוא נחל עוז (כקילומטר וחצי מזרחית) וגם נתיב העשרה, כפר עזה, סעד וניר עם קרובים יותר מכל המקומות שציינת.
2. ניסנית שוכנת בקרבה הדוקה לבית להיה ובית חנון ונצר חזני וקטיף צמודות לשכונות הדרומיות של דיר אל בלח.
3. כפר דרום שוכן ממש בפאתי דיר אל בלאח.
4. האיזור הבנוי של גני טל נמצא כמה מאות מטרים ממחנה אל עמל וחאן יונס הצמודה אליו מצפון.
5. נוה דקלים וגדיד צמודים (מאות מטרים) למחנה הפליטים של חאן יונס.
6. גן אור רחוקה בערך קילומטר מחאן יונס.
6. כרם עצמונה ופתח שדה צמודים למחנה תל סולטן ורפיח, שלא לדבר על רפיח ים, בדולח.
מה קרה? 216616
אלה דקדוקי עניות. קילומטר וחצי זה מעט וסמוך בדיוק כמו קילומטר אחד.
מנדלסון? 216637
למי שהיתה חסרה הוכחה 220647
מי שעוד חשב ששרון יזם את ההתנתקות כי הוא "התפכח" ואין לזה קשר לפרשת האי היווני, שיסביר עכשיו למה אין קשר בין הכרזתו של מזוז על דחיית ההחלטה בענינן האי היווני, להחלטתו של שרון לדחות את הצגת התכנית החדשה.
מה קרה? 230393
שמעתי במקרה היום שיורי הקסאמים פרסמו הודעה שבה נאמר שהם ירו לעבר ה''התנחלות'' שדרות.
זה ממחיש את העובדה שגם בצד השני כמוני, לא מודדים קילומטרים של מרחק ארוכים יותר, אם הקילומטרים האלה חוצים בדרכם קו ירוק כזה או אחר. קילומטר זה קילומטר.
למה, בעצם, לא ? 246158
למה, בעצם, לא ? 246165
מה דעתך על ההצעה לספח גדוד תותחנים לעיריית שדרות?
למה, בעצם, לא ? 246166
שקודם יספחו את מת''ש לעיריית לוד.
למה, בעצם, לא ? 246168
גם זה רעיון יפה, אבל התכוונתי למשהו אחר.

אפשר לנהוג מעשה ערפאת, ולהוריד את הסכסוך לרמה של מיליציות מקומיות. נאפשר למנכ''ל עיריית שדרות לאיים בירי תותחים נגדי במקרה שירו קסאמים על העיר, ונראה מה יקרה.
למה, בעצם, לא ? 246209
אפשר גם להכריז בהזדמנות חגיגית זו על מדינת שדרות העצמאית (תוכנית התנתקות ב'), ועל ראש העיר כגנרליסימו, לורד פרוטקטור וSupreme Ruler.
למה, בעצם, לא ? 246363
השאלה היא האם ראש עיריית שדרות יגיב אחרת מאשר ראש ממשלת ישראל.

והתשובה שלי היא שאסור שזה יקרה. אסור שממשלת ישראל תתיחס לפגיעה בתושבי שדרות בפחות חומרה מאשר תושבי שדרות עצמם. בשביל זה אנו עם אחד. כמישהו בעמינו נמצא בסכנה כולנו יוצאים נגד האויב כדי למנוע ממנו את הפגיעה באחינו - בנו.

המצג העראפאתי של מיליציות מקומיות אינו כה מדויק. עראפאת שולט היטב בשטח. פקודה שלו היא פקודה. וכנראה שגם כסף השלמונים והשחיתות זורם כרגיל.
למה, בעצם, לא ? 246264
הבאת הראיון הזה עם תושב שדרות באה לא בגלל תותחים כאלה או אחרים, אלא כדי לשלול את הרעיון של השוטה שלפיו לא רצוייה קרבת ישובים לאזורים צפופי אוכלוסייה ערבית. אמרתי שאם כל כך הגיוני ל''תנתק'' את גוש קטיף בגלל הסיבה הזאת, צריך להכיל זאת גם על הישובים בתוך תחומי הקו הירוק שסמוכים לאזורים צפופי אוכלוסייה ערבית, וגם הבאתי את שדרות כדוגמא.
ועכשיו בא תושב שדרות וחיזק את דבריי. אם זה הגיוני אז הבה נפעיל את ההיגיון הזה בכל מקום . . .

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים