בתשובה לאלכסנדר מאן, 25/04/01 13:02
על חשיבות החריטה על הדגל 21986
אציין תחילה כי רק היום הפנה אותי ידידי לדיון המרנין שהתפתח תחת סקר משני למראה זה. על כן אנסה להצטרף באיחור לחילופי הדברים המרתקים, ומן הנדרש להעיר כי הופתעתי למקרא אזכור שמי ע"י מר בר זיק.

אבקש להתייחס לעצם המעשה של הוגי צורת הדגל, מבלי להתחייב מי עשה מה ומתוך אילו כוונות. בהינתן מטרות המוגדרות למדינה, מוטב שאלה ישתמעו באופן גלוי ככל הניתן מסמליה הלאומיים. זאת על-מנת להקל על הציבור לשפוט ולבקר את אותן מטרות, שיפוט ערכי למהדרין לצורך העניין. יהיו אלה יהודים מבני-ברק או אירופאים שונים, ותובא האנלוגיה הראויה ברמיזות מנומסות או בכתובות גרפיטי במתכונת משוואה מאוירת.
חשיבות זו שאני מוצא בחריטה גלויה על הדגל אין בה משום התייחסות או הזדהות עם המטרות שהובעו בדגל הנתון. זהו בבחינת גילוי נאות המקל למשל על יהודי מבני-ברק למקד את ביקורתו על ניכוס (ליתר דיוק הלאמת) סמל מגן-הדוד ע"י הציונות, ולך לעמוד על זרותו המכוונת של הדגל לאזרחיה הלא-יהודיים של המדינה. בהתאמה ניתן לדון בהחלפת הדגל לכזה המשקף נאמנה את מטרותיה הראויות הנוכחיות
של המדינה, דיון ערכי שסופו להיות מוכרע על ע"י ההנהגה הנבחרת על-פי דעת הרוב הבוחר. אין מניעה לבצע עדכון דומה של סממנים לאומיים אחרים במדינה, כשם שמאז 73' לא נראה ביום העצמאות טנקים עוברים-בסך בחוצות הבירה.
טענה זו מוחלת לשיטתי על כל מדינה דמוקרטית בכל עת. נשאלת השאלה עד כמה עלינו לחייב עצמנו בעזרת אותה סמליות, וכאן אשתדל לא להיתפס לעמדה שאינני מחזיק בה, כאדם הסבור כי יש להשתדל להניח לגופים תכליתיים כמדינה לגלות יכולת הסתגלות רבה ככל הניתן לשירות הנעזרים בה. תחת סייג זה אציין כי לטוב ולרע משרתת מדינה זו ספקטרום-אמונות צר בהרבה מזה של מדינות מתוקנות. בהתאמה נבחר מכנה משותף מחייב צר בהרבה מאשר, למשל, קבוצת המחזיקים בערכי החירות, השוויון והאחווה. בבחינת כללי-משחק הוגנים מוטב לשים כיווניות רעיונית מפלה זו על השולחן מאשר לפעול לפיה באורח סמוי בלבד, כבעזרת הקק"ל ומנהל מקרקעי-ישראל.
כל טוב.
על חשיבות החריטה על הדגל 21987
דבר אינו סמוי, הכל על השולחן. למעשה, במסמך המכונן של המדינה, מגילת העצמאות (ואני מצטט מהזכרון!):
"מדינה יהודית בארץ ישראל".
על חשיבות החריטה על הדגל 22002
ועוד מהזכרון:
בארץ ישראל קם העם היהודי בה עוצבה דמותו הרוחנית.

מה לא ברור? מדוע שלא יראה הדגל סמלים יהודיים?
צבעי הדגל הם צבעי הטלית, ובמרכזה מגן דוד. זוהי הצהרה על היות המדינה מדינתו של העם היהודי, בה יוענקו זכויות אזרח ללא יהודים.

אין מדינה אחרת שהיא מדינתו של העם היהודי.
על חשיבות החריטה על הדגל 22013
מר גולגר היקר,

אכן מהווה סמל מגן הדוד אובייקט גלוי ומזדקר, האינו משאיר צל של ספק באקסיומת הבנת המדינה ואנשיה את הגדרת עצמם כאזרחיה ותושביה - וזאת כעין חומה בצורה כנגד כל נסיון אכיפת רעיון הפאראמט הדמוקרטי אל לפני רעיון הפאראמט היהודי-אתני.

עליך ועל ציבור הקוראים הנכבדים לתת דעתכם לתופעה נוספת ומיוחדת המאפיינת את המקרה הישראלי דנן; המדובר באחד המקרים היחידים בהיסטוריה המודרנית בהם מאפיל לעיתים קרובות סמל המדינה בדמות מנורה ועלי זית על דגל המדינה בדמות מגן הדוד, דבר אשר על פי רוב אינו מתרחש כלל במדינות אחרות ונוספות, וזאת באמביוולנטיות כה גדולה וחריפה.

באם ניקח ונתבונן לדוגמא בסמל הנשר של היישות המדינית האמריקאית, נווכח חיש מהר כי סמל זה מוגבל בהחלט לסממנים רוטיניים פונקציונאליים בלבד, ממש כסמל הנשר של הרפובליקה הפדראלית של
גרמניה - כל זאת ללא קיום כל זרמי מתח תת מודעיים בהגדרות ראשוניות אלו.

יש בהחלט על כן לשער, כי הסיבה השימוש הנפוץ הנעשה בסמל המנורה מבית ומחוץ הינה מן הסתם על תקן הבעת רצון ומשאלה אובייקטיבית וסובייקטיבית כאחת בכוון הצנעת מתח בלתי בריא זה - דבר המרמז על רצון מסויים להצגת מדינה ציונית זו באפיון אזרחי נייטראלי, בהשוואה למקרה מגן הדוד המחייב לשיטתו.

אגב אורחא - החשבת אי פעם מדוע לא לקחה ואימצה מדינת ישראל את סמל המנורה ועלי הזית כסמל דגלה?

בברכה

א. מאן
על חשיבות החריטה על הדגל 22021
פהההה, איך החיילים שכבשו את אום רשרש היו יוצרים את דגל הדיו אם במקום מגן דוד פשוט, היו נמצאים שם עלי זית ומנורה?!?!?

לעיתים, מר מאן, היופי נמצא בפשטות.
על חשיבות החריטה על הדגל 22034
ואני ממשיך לתהות: האם בגני-הילדים בלוב לא מלמדים אותם איך לצייר את הדגל?
שנצא לטיול לרחוב הירקון? 22023
מתוך סקרנות גרידא, היכן אתה מוצא שסמל המדינה מופיע בישראל בהקשרים שבהם בארה"ב (או בגרמניה) משתמשים דווקא בדגל? דומני כי על כל שגרירות אמריקנית או אירופאית, ממש כמו על כל שגרירות ישראלית, מתנוססים הן הדגל והן הסמל.
גילוי נאות זוטא 22139
אמרתי בני-ברק אך ראיתי גרפיטי כנ''ל רק בשכונת מאה-שערים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים