בתשובה למאיר יגר, 06/06/04 12:15
אני חושב אחרת 223930
נראה לי שהדוגמא שלך הבהירה לי לגמרי את כוונתך. הניסוח "מותר האדם מן המכונה" בעצם שואל מהי רמת המורכבות של עצם מלאכותי שבה הוא חדל להחשב *מבחינה אתית* לסתם גולם דומם והופך להיות יצור שניתן לייחס לו אנושיות, זכויות, אחריות, וכו'. וכך גם לגבי בן-אדם - מתי מבחינה *אתית* הוא נחשב למכונה (למשל, כאשר הוא פועל אך ורק עפ"י הוראות מבחוץ וללא כל שיקול דעת עצמאי).
הסיבה שהתבלבלתי היא שהתייחסתי למובן היותר פורמלי וצר של מכונה, ולא למובן האתי של המילה - ואז ברור שגם אדם הוא מכונה.

ולעניין עצמו (אחרי שסוף כל סוף הבנתי אותו). לדעתי תבוניות היא תנאי הכרחי לייחס "אנושיות", "אחריות מוסרית" וכיוב' לכל ישות שהיא. וודאי שזהו תנאי קודם לכל סיפור האמפטיה (לא ניתן ליחס אנושיות ליצור חסר בינה, אמפטי ככל שיהיה). כמו כן, אישית יהיה לי קשה מאוד להתייחס לאנדרואידים מספרו של דיק כאל גלמים לא אנושיים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים