בתשובה ליעקב, 30/06/04 20:59
הבעיה אכן אינה פיננסית 229711
שמע, עכשיו ברצינות - אתה אכן נותן זווית ראייה ייחודית וצינית על העניין, אבל באותה נשימה גם מבטל כל משמעות אחרת שיכולה להיות לו (משמעויות כאלה פירטו למשל ערן ורותי). תגובה 229419
תגובה 229479

התוצאה מדרך ההתייחסות שלך יכולה כאמור להיות מרעננת, אבל גם צרה עד מאוד. בתמונת העולם שלי לפחות, מידת הריכוזיות של המשאבים היא לא חזות הכל. יש עוד רבדים לחיי אנוש.
הבעיה אינה פיננסית אולם ... 229737
אכן הדיון פה הוא על מקומו של הרצל בזכרון הלאומי ולכן איני פוסל שימוש בכספי ציבור לצורך האדרת שמו משום כבודה של המלכות.

אולם, חברי הכנסת אמורים לדעת, על סמך נסיון של עשרות שנים בארצנו, שכל המעשים הללו לא מפיקים דבר. הבורות נשארת למרות חוק בן גוריון וחוק בגין ואיני יודע אלו עוד חוקים. מחקר ראוי צריך לבדוק באופן משווה אישים שיש להם חוקים וכאלו שאין להם חוקים ולבדוק מי מהם מצליח להחרט יותר טוב בתודעת הציבור.
ההשערה שלי היא שאין לזה משמעות. אנשי האייל הקורא ידעו מיהו פנחס ספיר וידעו להבדיל בין משה חיים שפירא לשמשון שפירא גם בלי חוק, ואלו שלא יודעים זאת לא יבדילו בין חיים וייצמן לעזר וייצמן או בין הארכיאולוג ידין וגנב הארכיאולוגיה דיין גם אם יהיה חוק.

מכאן אנו עוברים אל הקונספירציות:
האם אילן שלגי הוא סתם חבר כנסת נאיבי שחושב שבזבוז 5 מליון שקלים בניגוד להבטחות לבוחרים (תוך שמיטת כל המוסריות של טענותיו נגד החרדים) ישיג איזשהו רווח תודעתי?
או שמא הוא רוצה לחלק ג'ובים בוועדה ציבורית לחבריו ומוקירי דרכו?

ומכאן לדעתי על ויכוח רותי וערן. הויכוח הוא ויכוח סרק מכיון שמה שיקבע את התודעה היא מערכות החינוך של הציבורים עצמם ולא מה תעשה המדינה. אם הציבור הדתי ירצה לקדם את הרצל (וחלק נכבד שלו עושה זאת) הרי שהוא יקבל את מקומו ואם לאו לא. ואם ציבור מסויים ימשיך לשלוח את ילדיו למערכת חינוך ממלכתית בלי לבדוק מה קורה שם הרי שהוא יצטרך לחיות עם בורות ילדיו ואולי הוא גם מעוניין בכך.

ולסיום: האם הדרך היעילה לקדם את דרכך האידיאולוגית היא האדרת שמם של אישים מסויימים והדבקת הדרך האידיאולוגית שלך אליהם?

האם הרוויח מחנה השלום מהאדרת שמו של רבין והדבקת מצע שתי מדינות לשני עמים לרבין ‏1?

האם הקלטות של רבין על מי שיעלה על הדעת לרדת מרמת הגולן יפקיר יפקיר את בטחון ישראל השפיעו על מישהו?

האם ציטוטים מבן גוריון בעד ונגד כל דבר עלי אדמות ‏2 השפיעו על מישהו?

1 ייתכן מאוד שהוא היה תופס את ראשות המחנה בגיל 83, אבל מעבר לספקולציות מדובר באנכרוניזים?

2 עיין ערך בן גוריון באינציקלופדיה העברית.
הבעיה אינה פיננסית אולם ... 229751
כתבת: "מה שיקבע את התודעה היא מערכות החינוך של הציבורים עצמם ולא מה תעשה המדינה".

חסרה כאן חוליה, שאתה מניח שהיא מובנת מאליה (או שנוח לך להעלים), אבל אינה מובנת מאליה כלל וכלל. האם באמת אין שום חפיפה, ולו חלקית, בין החלטות משרד החינוך לבין מה שמלמדים בפועל בבתי הספר? מניסיון של שנים, בהן הוחלפו שיטות הוראה במקצועות השונים, יש גם יש חפיפה כזו - כלומר, מה שמוחלט למעלה בדרך כלל מגיע למטה בצורת תוכניות חינוך. אם התוכניות הללו טובות, אם התלמידים קולטים לראשיהם את החומר, או אם המורים (מורות) טובים ויעילים מספיק כדי ללמד אותו כראוי (ברור שלדעתך הם לא, כי הם פועלים במערכת ממשלתית), אלה כבר שאלות אחרות.

אגב, אם תונהג תוכנית חינוך שנתית בנושא מורשת הרצל (או מה שזה לא יהיה) בביה"ס לאמנות, או בביה"ס הדמוקרטי, או אפילו בתוכניות עצמאיות של חינוך ביתי בידי ההורים - האם גם היא לא תצליח? כי התשובה "היא תצליח" שומטת את הקרקע מתחת לטיעונך ש"ממילא אי אפשר ללמד אף אחד שום דבר". והתשובה "היא לא תצליח" שומטת את הקרקע מתחת לטיעון "יש צורך להפריט כדי לחנך כיאות".
הבעיה אינה פיננסית אולם ... 229761
טענתי היא שבתי הספר הממלכתיים (כולל אלו הדתיים) ברובם בנויים בצורה מאוד לא יעילה ואינם מצליחים להגיע באמת אל הילדים.
ייתכן שיהיו פה ושם מורים שעושים זאת אולם ברוב הגדול המורים אינם מגיעים אל הילדים ולא באשמתם - אלא באשמת המערכת שאינה נותנת להם הזדמנות הוגנת.

לגבי הרצל - בהיותי בבי"ס למדנו עליו כמעט שנה שלמה ואפילו עשיתי עליו עבודה. צילמתי תמונות שלו מספרים - הדבקתי וכתבתי. אז עד היום אני זוכר במעומעם כמה פרטים עליו ‏1. האם מזה נגזר יחסי להרצל ולציונות? - כנראה שלא. לגבי רוב חברי אוכל להגיד בוודאי שלא. מן הסתם בחלק מבתי הספר נכנס המורה לכיתה ואמר עכשיו נלמד על אחד הרצל שהרס לנו את החיים - תלמדו את זה כי צריך אבל אחרי המבחן אתם יכולים לשכוח הכל. ייתכן שהמורה סתם קרץ או סיפר בדיחה וגם אם הוא התייחס לעניין בחרדת קודש זה לא ממש שינה.

אם בבי"ס פרטי (או ציבורי שמצליח לחנך) ילמדו על הרצל וילמדו באמת שהוא היה אדם טוב וחשוב אני חושב שתהיה לזה השפעה גדולה על הילדים. טענתי היתה לגבי מערכת ממלכתית.

שאלה: כמה ילדים מאלו שבכו על רבין האדם הגדול בענקים נשארו אחרי שבע שנים מוקירי דרכו וערכיו? וזה באמת מקרה קיצוני - הושקע שם הרבה יותר מ 5 מליון שקלים שילכו לכיסיהם של כמה פוליטיקאים דרג ג'.

1 - 98 הוא פגש את הקיסר או אולי סתם עשה פוטומונטאז, הוא היה במשפט דרייפוס ככתב והרב של וינה עודד אותו לכתוב את הספר (אה זה למדתי כשהייתי גדול מעניין אם זה נכון) בעוד חבריו חשבו שהוא משוגע.
הבעיה אינה פיננסית אולם ... 229787
שוב אותו סלט, אותה סתירה שהצבעתי עליה קודם. מילא, חם היום מכדי להיכנס לוויכוח של ממש.
הבעיה אינה פיננסית אולם ... 229791
ניתן לחנך. צריך לחנך.

מערכת חינוך ממלכתית אינה יכולה לעשות זאת. חוק אינו יכול לעזור לשנות את מעמדו של הרצל בעיני הציבור במדינה דמוקרטית.
בתשובה לשאלה 229857
<מצביע>.

תתחיל לספור.
בתשובה לשאלה 229885
מה אתה מוקיר בדרכו וערכיו?
בתשובה לשאלה 230277
אני מוקיר את הציונות הפשוטה והישירה שלו, את הנכונות לויתורים, את הנכונות להודות בטעויות מצד אחד והנטייה להטיח באחרים את טעויותיהם שלהם. אני משווע לנקיון הכפיים שאפיין אותו (ראה סיום כהונתו הראשונה), ואני מתגעגע לפרקטיות שאפיינה את כהונתו השניה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים