בתשובה לברקת, 01/07/04 13:00
חוסר האחריות 229783
נניח, לצורך העיניין שנהג האוטובוס אכן דהר אל הצומת בעיניים פקוחות כאשר הצבע ברמזור הוא אדום, ומכאן שהוא נושא בחלקה הארי של האחריות לתאונה ולתוצאותיה.
עדיין יש לו עם מי לחלוק באשמה:
1. נהג הג'יפ הצבאי. נכון, היה לו ירוק, אבל אם מישהו לא ידע(1), להלן חדשה מרעישה: אור ירוק אין פרושו "קדימה, סע". אור ירוק פרושו מותר לך לסוע כעת, בהתקיים כל התנאים האחרים, ובכפוף לכל הסייגים האחרים, המתירים נסיעה וכניסה לצומת. אחד התנאים הוא שהצומת פנוי. אחד הסייגים הוא הדורש מהנהג, בהכנסו לצומת, לוודא שלא שועט לתוך הצומת פול טריילר עמוס שאיבד את בלמיו. צריך להסתכל גם אל הרמזור, לא רק אל הרמזור.
2. מדינת ישראל, רשויות הרישוי, האכיפה, התימרור (והרימזור), הכשרת ובחינת הנהגים. חלקה של מדינת ישראל באשמה גדול מחלקו של נהג הג'יפ.
מדינת ישראל אשמה בכך שנהג הג'יפ לא ידע, או לא היה מודע למה שלמד פעם, מזמן, בשיעורי התאוריה, שחובה עליו לוודא שהצומת פנוי.
מדינת ישראל אשמה שבאוטובוס שהתהפך אין חגורות בטיחות. אם אני אעשה טובה לחייל המבקש הסעה, ואסיע אותו ברכבי, והבחור לא יחגר, אני (וגם הוא) צפוי לקנס. נהג אוטובוס (או חברת אוטובוסים) המסיע נוסעים בשכר, לא רק שאינו מחויב לאכוף על נוסעיו להחגר, הוא אף אינו מחויב לאפשר להם את הבחירה האם להחגר (ובמילים אחרות - באוטובוס לא חיבים *להתקין* חגורות בטיחות).
מדינת ישראל אשמה בכך שהיא משלימה עם ומעודדת את התרבות של "ירוק - סע" ושל "אדום (אם הוא לא אדום עתיק) - עוד אפשר להספיק". מהרגע שהאור האדום לכוון אחד נדלק, ועד שהאור הירוק בכוון צולב נדלק, עובר פרק זמן משמעותי, הנמדד בשניות. למה? כי לא סומכים על הנהג שבבכוון נסיעתו נדלק האור הירוק, לא מעודדים אותו ולא אוכפים עליו, את הבדיקה שהדרך אכן פנויה. כתוצאה מכך שהאור האדום דולק סימולטנית לכל הכוונים נולדה תופעת ה"יכולת להספיק לעבור". אכיפה משמעותית של איסור כניסה לצומת כאשר האור ברמזור שונה מירוק (כן, גם בצהוב אסור) עם הסברה מתאימה היא טאבו (או סתם התערבות יתר של המדינה בעינייני האזרחים, בכל אופן - הס מלהזכיר).
ומדינת ישראל אשמה בעוד דבר אחד - בעליהום על הנהג(2). הדווח על כך שהנהג נכנס לצומת באור אדום ובמהירות 70 קמ"ש לא הגיע מבית החולים בו מאושפז הנהג. גם הרזומה של הנהג, הכולל כ-‏20 הרשעות קודמות לא הופץ על ידו. אגב, מישהו יודע לפרט את מהותן של אותן 20 עברות? כמה מהן אכן מהותיות ומסכנות אותו ואת המשתמשים בדרך, וכמה טכניות או מינוריות? מישהו פירסם את חלוקת אותן עברות על פני 27 השנים בהן הנהג (על פי עדותו) מסיע ילדים (ואני לא יודע כמה שנים לפני כן, בהן נהג "לשימוש עצמי")? מישהו יודע כמה זה כ-‏20? (ההימור שלי 18-19. אם היה 20 לא היו משתמשים ב"כ", אם היה 21-22, היו מציינים "יותר מ-‏20" ולא "כ-‏20".)
זהו, אני את שלי אמרתי. לא כי אין לי מה להוסיף, אלא כי אמרתי די.

___
(1) ולצערינו, בלי ציניות, הרבה מאד נהגים ישראלים אינם יודעים.
(2) גם על "הנהג" כדמות קיבוצית, וגם על נהג האוטובוס המסוים.
חוסר האחריות 229842
מסכימה שאסור היה לאפשר לו להמשיך לנהוג. מעבר לזה, אני בטוחה שהוא ראה את עצמו כנהג טוב. כאמור, אני לא מדברת פה על הסיבות לתאונות הדרכים אלא על הפער בין המתרחש בפועל (ובבית החולים) לבין המתרחש בראשם של המעורבים בתאונה.

לגבי הרשעותיו, ב''הארץ'' נאמר שרובן טכניות, ולפחות אחת מהן היא נהיגה ללא רשיון.
חוסר האחריות 229844
המשפט הראשון שלי נאמר כתגובה לדברי השוטה תגובה 229770
חוסר האחריות 230463
נהיגה ללא רשיון, או אי נשיאת רשיונות?
הראשון משמעו נהיגה ע"י מי שאינו מורשה לכך, השני משמעו שהנהג השאיר את המסמך המעיד על כך שהוא מוסמך לנהוג במקום אחר. נדמה לי שיש הבדל משמעותי בין השניים.
חוסר האחריות 230481
לא זוכרת מה היה כתוב שם. כנראה נשיאת רשיונות.
חוסר האחריות 230486
ולמרות זאת את מסכימה שאסור היה לאפשר לו להמשיך לנהוג.
למה להסתפק בזה? למה לא לתלות אותו וזהו?
חוסר האחריות 230548
למה להסתפק בהצעה "לתלות אותו"? למה לא להציע "לתלות אותו בככר העיר ואז לקשור אותו לשני סוסים דוהרים" וזהו?

20 הרשעות זה אולי לא נשמע הרבה לנהג המצוי ששכח לאותת בפנייה ימינה ‏1 (גם אם רובן טכניות). אבל עם נהגים שמופקדים על כלי רכב ציבוריים יש להחמיר יותר.

1 אני עצמי לא נוהגת, כך שאין לי מושג כמה חמורה העבירה הזו.
חוסר האחריות 230552
לפי נסיוני בכבישים, 20 הרשעות פירושן משהו כמו 2000 עברות לפחות.
חוסר האחריות 230558
איש טוב ועניו אתה. אם היו עוצרים אותי כדי לתת לי דו''ח כל פעם שהייתי עובר את המהירות המותרת, לעולם לא הייתי מגיע למחוז חפצי.
חוסר האחריות 230565
אולי אתה יכול להיות ההוכחה שפרדוקס הדיכוטומיה של זנון בכל זאת מתקיים?
חוסר האחריות 230570
תזכיר לי?
חוסר האחריות 230572
דיון 236
חוסר האחריות 230660
אם כך, מזל שאתה לא צריך להסיע עשרות ילדים (ועוד כאלה שאינם שלך).
חוסר האחריות 230664
הצעת חוק: כל נהג של רכב ציבורי יצטרך לתלות במקום מרכזי ברכבו את גליון ההרשעות שלו. מבט קצר בגליון יוכל לסייע לי להחליט אם להכנס למונית, למשל.

(אני מודע לבעייתיות: ברוב כלי הרכב אין מקום מספיק גדול)
<ספוילר> 230667
כמו אצל הרופאים בסין ומספר החולים שמתו תחת טיפולם? בסוף תמצא נהג עם 2 עבירות, אבל תגלה שהוא קיבל את הרשיון רק הבוקר.
הצעת ייעול 230669
רק את עשר העבירות האחרונות.
הצעת ייעול 230676
ואם עשר האחרונות הן פעוטות ערך, והאחת עשרה היא "נהיגה בעיר במהירות 200 קמ"ש תחת השפעת סמים ברמזור אדום ותוך דיבור בסלולרי ללא דיבורית"?

הווה אומר: עשר החמורות בעשר השנים האחרונות.
חוסר האחריות 230671
למשל, אם יש לו עשר הרשעות של אי הצגת גליון הרשעות.
חוסר האחריות 230673
לא בדקתי את זה אף פעם אבל סיפרו לי שבתדפיסים של כספומט שמראים את הפעולות האחרונות מופיעה כפעולה גם בקשות קודמות להדפסת הפעולות האחרונות. מזכיר קצת OCD.
חוסר האחריות 230709
כבעל התופעה הקומפולסיבית הזאת, אני מבטיח לך שהדפסת פעולות אחרונות לא מופיעה כאחת הפעולות בתדפיס. רק פעולות בעלות משמעות על היתרה מופיעות.
עוד פרדוקס 230712
והרי כל פעולה המופיעה בתדפיס מחייבת את בעל החשבון בדמי שימוש(עמלת שורה?), ומכאן שהפעולה היא בעלת משמעות על היתרה.
עוד פרדוקס 230713
לא אצל כולם. אצלי הכספומט מתעקש להודיע כי הפעולה אינה חייבת בעמלה (גובים ממני סכום חודשי קבוע), ומחכה שאתן לו אישור להמשיך. לפני שמדברים על בינה מלאכותית כדאי לעשות משהו בקשר לטיפשות האנושית.
עוד פרדוקס 230714
"אזהרה-פעולה זאת עשויה לחסוך לך כסף ולפגוע ברווחיות הבנק"
המשך? בטל?
עוד פרדוקס 230716
בטל! בטל מיד!
אתה רוצה שתשלוף את כרטיס הפלסטיק מהחריץ שבקיר, והבנק יתמוטט לך על הראש?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים