עזמי בשארה פתח בשביתת רעב 230158
הנה ההודעה-לעיתונות שקיבלתי:
----------------------

בפנייה לדעת הקהל המקומית והעולמית נגד הקמת משטר אפרטהייד, ובקריאה למאבק נגד בניית חומות הפרדה בתוך הקהילה הפלסטינית באזור ירושלים, אבו דיס, אלראם וכפרי צפון ירושלים ושאר השטחים הכבושים:

ח"כ עזמי בשארה פותח בשביתת רעב
נגד חומת האפרטהייד

בניית הגדר הגיעה, בימים אלה, לנקודה מכרעת. הפתחים האחרונים המחברים בין ירושלים לבין סביבתה הקרובה, ובינה לבין שאר השטחים שנכבשו בשנת 1967, עומדים בפני סגירה. השינוי הברוטאלי במרקם החברתי, הכלכלי והגיאוגרפי מבוצע בשיטות קולוניאליות קלאסיות. הוויכוח היחיד בישראל הוא על התוואי. אך היכן שתעבור החומה, באזור ירושלים במיוחד, התוצאה תהיה הרת אסון. הגדר תחסום את הדרך ההיסטורית ירושלים ראמללה, ותיצור חיץ בלתי עביר בתוך הקהילות, תפריד בין בית לבית ובין בני משפחה. זוהי קריעה לגזרים של העם הפלסטיני ושל המשפחה הפלסטינית. קשה לתאר שצעדים כאלה היו עוברים בשקט במקום אחר בעולם. אנו עדים לבנייה מואצת וחד צדדית של משטר אפרטהייד, כאשר הזרקורים מופנים לתוכנית ההתנתקות מרצועת עזה.
עם המשך בניית גדר ההפרדה הגזענית, באזור ירושלים ושאר השטחים הכבושים, במחיר קריעה לגזרים של החברה הפלסטינית, והפרדת האנשים מאדמותיהם ורכושם, ממקומות עבודה ובתי ספרם, משכניהם וקרובי משפחתם, ח"כ עזמי בשארה מכריז על פתיחה בשביתת רעב החל מיום שבת 3-7-04, במחאה וזעקה נגד חומת ההפרדה הגזענית, ובקריאה לדעת הקהל הישראלית, הערבית והעולמית, לעמוד נגד משטר האפרטהייד המוקם בארץ ונגד הפשע המבוצע נגד בני העם הפלסטיני באזור ירושלים וניתוק סביבתה וכפריה ממנה.

השביתה תתקיים ברחבת אגודת "אל-ראזי", מול הקטע האחרון של הגדר שנבנה בימים על הדרך ההיסטורית ירושלים-ראמללה. ח"כ בשארה קורא להגברת המאבק האזרחי והעממי נגד הגדר, ומפנה את תשומת הלב של דעת הקהל לכך שלאחר התמוטטות משטר האפרטהייד בדרום אפריקה, מקימה ישראל משטר אפרטהייד חדש בשטחים שנכבשו בשנת 1967, ומחדשת שיטות שלא היו אפילו בדרום אפריקה, כמו חומות המפרידות בין בני אותו עם, דווקא בתקופה בה נהרסות חומות בין מדינות ועמים.
אפשר לעצור את הגדר, אם הקהילה הבינלאומית, כולל מדינות ערב, תנקוט עמדה רצינית ההולמת את חומרת הפשע, ותיזום צעדים מעשיים נגד הפרת הנורמות והחוקים הבינלאומיים שמבצע שלטון הכיבוש נגד העם הפלסטיני.
עזמי בשארה פתח בשביתת רעב 230161
חבל שעזמי בשארה לא אוכל. בתור רופא הוא צריך לדעת שזה לא בריא אם מתמידים בזה לאורך זמן. בתור איש ציבור הוא (וגם אתה) צריך לדעת ששביתת הרעב שלו לא תשנה את דעתו של איש.
עזמי בשארה פתח בשביתת רעב 230180
לא נורא, הוא ייצא כוסון.

ולעניין- תראה מה כתוב בהודעה לעיתונות

"הוויכוח היחיד בישראל הוא על התוואי. אך היכן שתעבור החומה, באזור ירושלים במיוחד, התוצאה תהיה הרת אסון".

כלומר, ובניגוד למה שטענת, הפלסטינים ותומכיהם אכן מתנגדים לגדר ב/כל/ תוואי שהוא.
עזמי בשארה הוא הפלסטינים ותומכיהם? 230227
עזמי בשארה הוא הפלסטינים ותומכיהם? 230245
כשמדברים על מישהו כמו בשארה, שהוא ערבי נוצרי, שבמקור (כמו ערבים נוצרים אחרים) הלך על האידאולוגיה הפאן-ערבית, ואח"כ נאלץ להתאים אותה לשינויי הזמן ודרישות קהל הבוחרים הפוטנציאלי שלו, לא אני אקבע מה היא זהותו. אבל נראה שהקו התמידי המנחה אותו הוא תמיכה במי ומה שהכי אנטי ישראלי באותו רגע.

בנאום "סוריה-מבצר החרות-והדמוקרטיה" שלו, הוא קרא לכל מדינות ערב, כולל אלה שכבר חתמו על הסכמי שלום עם ישראל, להיאבק נגד ישראל.

ולא רק במדינות שנלחמות בישראל הוא תומך, אלא גם בארגונים שנלחמים בה- כמו באותו נאום משולהב שנשא באום אל פאחם אחרי נסיגת צה"ל מלבנון:
"חיזבאללה ניצח, ולראשונה מאז שנת 1967 טעמנו את טעמו של הניצחון. זכותו של החיזבאללה להתגאות בהישגו ולהשפיל את ישראל... ישראל נחלה תבוסה אחר תבוסה ונאלצה לצאת מדרום לבנון. זו האמת... לבנון, החלשה במדינות ערב, הציגה מודל קטנטן, שאם נביט לעומקו ניתן להסיק את המסקנות הנחוצות להצלחה וניצחון".
[אתה שם לב ללשון הרבים גוף ראשון, נכון? "טעמנו"- גם הוא, עזמי, בטועמים את טעם ניצחון החיזבללה על ישראל].

האם הוא פלסטיני, חיזבללה, פאן-ערבי, תומך שלהם, משהו אחר? - רק עזמי עצמו יודע. ואולי אפילו הוא לא. אני, בכל אופן, קטונתי.

מי שכן מוכשר אולי לדבר על בעיות הזהות של בשארה, ושל הח"כים הערבים האחרים, הוא דן שיפטן:
עזמי בשארה הוא הפלסטינים ותומכיהם? 230247
האם אפשר להבין מתגובתך שהתשובה שלך לשאלה שבכותרת שלילית?
עזמי בשארה הוא הפלסטינים ותומכיהם? 230249
לא, אי אפשר להבין את זה. להפך.
ולהבהרה: אני אומרת, שבכל הקשור להתנגדות לקיום מדינה יהודית בארץ ישראל, עזמי בשארה הוא אכן "הפלסטינים ותומכיהם".
איזה יופי 230252
אז כל מה שצריך לעשות עכשיו זה למצוא מיהו בדיוק "היהודים ותומכיהם" (אני מציע את אורן סמדג'ה), להכניס אותו ואת בשארה לזירת האיגרוף, וכולנו נוכל לישון בשקט. לא?
אתה סמיילי? 230260
לא. 230274
אתה זה שמשתמש בטכניקה שלו? 230326
כנראה שאחד מהם. 230330
עזמי בשארה הוא הפלסטינים ותומכיהם? 230406
תודה על ההפנייה למאמר המעניין. עם זאת נדמה כי התאור שם קצת חד צדדי. ניכר כי יש בציבור הערבי האזרחי רצון להשתלב בחיים האזרחיים של ישראל. רצון (שכפי שמוסבר במאמר) לא מצליח לבוא לידי ביטוי במישור הפוליטי או שאולי מתבטא בהצבעה למפלגות לא ערביות. אני הייתי רוצה לשער כי אזרחים ערבים רבים פשוט לכודים בין האלימות של הגורמים הקיצוניים שלהם לבין הארס והביזוי של הקיצוניים שלנו.
עזמי בשארה פתח בשביתת רעב 230359
באופן טכני את צודקת: אפשר להסיק מהמשפט הזה את ההתנגדות שייחסת לבשארה.

באופן לא טכני, אני לא בטוח. הנימוקים שהוא מביא לא פוסלים גדר על הקו הירוק. בירושלים, הם לא פוסלים גדר שתפריד בין שכונותיה היהודיות והערביות (זה היה פחות מסובך אלמלא היינו מתאמצים לתקוע שכונות יהודיות בין שכונות ערביות ובריחוק משכונות יהודיות אחרות). רק בשארה יודע למה בדיוק הוא מתכוון, והאם הוא מתנגד לגדר גם על הקו הירוק. רוצה לשאול אותו?
עזמי בשארה פתח בשביתת רעב 230380
יש לי הרבה שאלות לעזמי שלך. אבל מילא אני. הנה מה ששואלים כמה אינטלקטואלים סורים על בשארה ההומניסט בעיני עצמו, שלגלג על דרישתם לרפורמות דמוקרטיות בסוריה:

"סובחי חדידי, תיאר את בשארה כ"שר ההסברה הסורי". הוא תהה איך מתיישבת אהדתו של בשארה לטוטליטריות הסורית עם טרוניותיו כלפי ישראל, המעניקה לו זכויות ששוחרי הרפורמה הדמוקרטית בסוריה יכולים רק לחלום עליהן: "כיצד, בשמו של אללה, הוא מתנשא על אחיו הסורים, התובעים זכויות שהוא נהנה מהן בפלסטין, בזכות אויביו הציונים?"

אחד מראשי המאבק, מישל כלו, האשים את בשארה בהצגת תמונה פשטנית ומזויפת של המצב בסוריה. בשארה, כך טען, "אימץ את הרטוריקה של השלטון הסורי" ונמנע מלבקר את הגזל, השחיתות והתמוטטות מערכות החברה, החינוך והמשפט במדינה זו.

בעל טור ידוע בעיתון אל-חיאת כתב שבשארה עוסק בתעמולה, האידיאולוגיה שלו סלקטיבית, ובנכונותו להעמיד את המשטר הסורי מעל לכל ביקורת הפך מ"בשארה" ל"בשאר"."

[מתוך המאמר של דן שיפטן, בלינק שבמעלה הפתיל].

והשאלה שלי /אליך/: למה לפי דעתך צריך לעניין אותי שהצלופח האידאולוגי החלקלק הזה פתח בשביתת רעב? כלומר- אילו שמעתי ש/ערפאת/ פתח בשביתת רעב, הייתי שמחה על הסיכוי להיפטר סופסוף מהקוץ-בתחת הזה. אבל בשארה? -שביתת הרעב שלו אפילו לא משמחת אותי.
עזמי בשארה פתח בשביתת רעב 230469
לי דווקא נראה שאת מביעה עניין לא מבוטל. אם אני טועה, בפעם הבאה את מוזמנת לדלג.
עזמי בשארה פתח בשביתת רעב 230569
לי דווקא יש שאלה אחרת. למה אתה תומך בלאומן סורי פשיסט?
עזמי בשארה פתח בשביתת רעב 230625
כל מתנגדי הציונות ערבים זה לזה.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230627
בכל אופן, שאלתי את עומר. הוא כמובן יענה ויסביר ואני מצפה לכך.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230768
מי אמר שאני תומך בלאומן סורי פשיסט? השאלה נשאלת כאן על שני חלקיה: מי אמר שאני תומך בו, ומי אמר שהוא לאומן סורי פשיסט.

אני לא יודע מספיק על עמדותיו של בשארה בשביל לנהל דיון עליהן במצלבה האיילית. כל מה שיש לי זה רושם די שטחי עליו, רושם שקיבלתי מדימויו הציבוריים השונים: כשאני שומע אנשים (ציוניים) מדברים עליו או מצטטים אותו הוא נשמע לי כאיש קיצוני ומסוכן; כשאני שומע אותו מדבר ישירות אני מתרשם שמדובר במנהיג אינטלגנטי, נועז, הגון ואמיץ (וגם נרקיסיסטי ותאב-פרסום). אין לי כוונה לחטט בארכיונים אינטרנטיים כדי לעלות עם עמדת הגנה מבוססת יותר. משפט השדה הזה יצטרך להתנהל בלי סניגור.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230839
זה בגלל שאתה שומע אותו בעברית, והם מדברים על מה שהוא אומר בערבית...הבדל של שמיים וארץ.

כמעט כמו ההבדל בין מה שערפת אמר בזמנו באנגלית (''שלום של אמיצים וכו') לבין מה שהוא אמר בערבית (''מליון שאהידים'')...
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230862
לי נראה סביר יותר שזה נובע מהציטוטים הסלקטיביים, החוץ-הקשריים והמעוותים.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230866
הרי רק לפני רגע (אינטרנטי) אחד אמרת שאינך יודע מספיק על עמדותיו של בשארה, ושאין לך כוונה לחטט בארכיוני-אינטרנט כדי לברר. אז לפי מה אתה קובע שאלה ציטוטים מעוותים וחוצ-הקשריים? [בטח לא כי ככה נוח לך..]
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230877
בדיוק לכן אני לא ''קובע''. כאמור, זה נראה לי סביר יותר (את יודעת, נסיון חיים וכאלה).
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230879
וע"ס אותו נסיון חיים, לא נראה לך סביר שאתה לוקח ומסתמך על מה שנוח לך, ומתעלם מ-/מבטל את מה שלא?
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230896
כמו כולם, אני "לוקח ומסתמך על מה שנוח לך, ומתעלם מ-/מבטל את מה שלא" - פשוט כי אנחנו לא מסוגלים אחרת. כמו כולם, אני משתדל להבין את העולם באופן שירחיב כמה שיותר את גבולות ה"מה שנוח לי" ויצמצם את גבולות ה"מה שלא"; אני משתדל לשים לב לנקודות העיוורות שנשארות ולתת גם להן מקום בתמונת העולם שלי. כמו כולם, אני לא מסוגל לעשות את זה באופן מושלם. מה איתך?
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230899
נראה לי שההבדל בינינו הוא, שאני לא מחוייבת באופן חזק כ"כ לעמדה פוליטית/חברתית כזו או אחרת. ולכן הסכנה שהנטיה הטבעית הזאת (לראות את העולם במונחים שנוחים לי), תוביל אותי לעמדות שגויות עד הרסניות, הסכנה הזאת פחותה יותר לגביי.
[ואני אומרת את זה לא כדי להתנגח.]
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230903
נדמה לי, בהסתמך על הכרותי איתך מהאייל, ומהאייל בלבד, שאת מחויבת(1) לעמדה פוליטית/חברתית כזו או אחרת לא פחות מעומר.
מה שנכון הוא שהעמדה בה את אוחזת היא יותר קונצנסואלית, או "מיין סטרימית" מזו של עומר, אבל עמדתך בהחלט ידועה ומזוהה.
___
(1) את הצרוף "מחויבת ל" את הכנסת. אני הייתי מעדיף "אוחזת ב".
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230905
אבל יש הבדל בין "אוחז ב" ו"מחוייב ל". וזה הבדל חשוב מאוד, בקונטקסט של חילופי הדברים הנוכחיים ביני לבין עומר.
אם אתה /מחוייב/ ל-X, אתה עלול יותר להתעלם או לבטל את מה שלא מתאים ל-X. בעוד שאם אתה /אוחז/ ב-X, אך לא מחוייב לו, אתה יכול להרשות לעצמך יותר לקחת בחשבון גם את מה שלא משתלב טוב עם X.
בתכל'ס זה אומר שאתה בודק יותר, וגמיש יותר, בבואך לקבוע עמדה. ולכן גם אולי תטעה פחות.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230908
נראה לי שדורון נגע במשהו חשוב. לעתים קרובות המרחק מהקונצנזוס מתפרש בטעות כנוקשות מחשבתית, חוסר ספקות או תמונת עולם ברורה. מי שכתב כאן ש"כל מתנגדי הציונות ערבים זה לזה" הוא דוגמא מצויינת לחוסר היכולת לזהות שבקצה השמאלי (לדוגמא) של המפה הפוליטית יש עולמות רעיוניים מאוד מרוחקים זה מזה (השוו לטענה "כל הכוכבים קרובים זה לזה").

המרחק של דעותי מדעותייך הקונצנזואליות-יחסית לא עושה אותי יותר "מחוייב להן" ממה שאת מחוייבת לדעותייך. מרחב האפשרויות הרעיוניות שלי נמצא במקום אחר; אין סיבה לחשוב שהוא יותר צר.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230910
הבעיה היא לא המרחק כשלעצמו מהקונצנזוס, אלא המקומות שבהם מדובר בעמדה שיוצאת /נגד/ הקונצנזוס.
על פניו, ובשליפה מהמותן, נראה לי שעמדה שיוצאת נגד הקונצנסוס (לעניינו- שלילת קיומה של מדינה יהודית בא"י) דורשת (באופן פסיכולוגי) את סוג האנרגיה שבא (פעמים רבות, אך אולי לא רק) ממחוייבות רעיונית נוקשה יותר.
אבל אני עוד רוצה לחשוב על זה.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230912
אז אני אחשוב על זה גם.
כשנגמור לחשוב, נדבר.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230949
חשבתי על זה קצת, והגעתי למסקנה שאני צודק.

האנרגיות שדורשת יציאה נגד הקונצנזוס הן אותן אנרגיות שדורשת יציאה מתוך הקונצנזוס נגד המתנגדים. לעומת זאת, יש סיבה לחשוב שאנשים מחוץ לקונצנזוס ייטו להיות יותר פתוחים לקבלה של עובדות לא נוחות: בדרך כלל הם לא נולדו מחוץ לקונצנזוס; ניתן להניח ש-‏99% מהמידע שהגיע אליהם (בבית, בבי"ס, ברחוב, בתקשורת) היה קונצנזואלי; כדי לגבש עמדה בלתי-קונצנזואלית היה עליהם להיות מספיק פתוחים כדי לקבל מספיק פיסות מידע בלתי השתלבות, לפני שפיסות המידע הללו יכלו להתגבש יחדיו לתמונת עולם אלטרנטיבית; סביר שהכושר הזה נשאר ברשותם ואף הלך והתפתח.

אפשר גם להציג את הדברים הפוך (כמו שאביב עושה בתגובה 230920), והמסקנה היא שכדאי להימנע מפסיכולוגיזציה של עמדות לא אהובות.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230974
עומר, ואביב
הנה קצת ממה שאני חשבתי (for all it's worth):

התגובות האחרונות כאן (אולי בעיקר בגללי, כלומר נדמה לי שזו אני שהתחילה עם הטון הזה) נעשו לי פתאום מופשטות מדי, וניסיתי "לקנקרט" קצת, כדי לראות מה נכון מה ולא. וזה אומר, שחשבתי על אנשים שאני מכירה עכשיו, ושיצא לי לפגוש בעבר.

ועל הבסיס הזה, של הסתכלות בסביבה האנושית, נראה לי שהאנשים שנמצאים באמצע- ובכן רבים מהם לא חושבים יותר מדי על הדברים האלה, וכשהם כן- אז העמדה שלהם היא עמדת הרוב. כלומר, יש סיכוי ש/זו/ עמדת הרוב, מפני שהיא מצויה אצל אלה שעסוקים בדברים אחרים יותר מאשר במחשבות ואידאולוגיות.
זה לא בא לזלזל- יש אפשרות טובה שעמדה כזאת, שהיא עמדת ה"בטן", יש בה משהו נכון בבסיסו. ואם מתחוור (מהמציאות עצמה), שיש בעיה, אז אנשי האמצע מתחילים להקשיב לאנשי הקצוות, לאזן ולשקול זה מול זה (לאו דווקא באופן מודע לגמרי), ולהגיע שוב לאיזה משהו, שהוא יותר באמצע מאשר באחד הקצוות, אבל עם שינויים לעומת העמדה הקודמת.
כלומר- כאן /כבר/ יש לנו את ההאזנה הפתוחה יותר, כחלק מובנה של עמדת האמצע. [אפשר אולי לומר, ש/לכן/ זו עמדת האמצע. מפני שזו עמדת-בטן + שקלול של הקצוות].

כשחשבתי על אנשי הקצוות, ראיתי שיש שני סוגים עיקריים- המונעים ע"י להט נפשי עז, והמונעים מכוח האנרציה.
אנשי האנרציה הם האנשים שדוגלים כבר המון שנים באותן עמדות, והם אלה שמגלים נוקשות רעיונית- כי הם לא יתחילו עכשיו, אחרי כל השנים האלה, להתחיל לחשוב מחדש על הדברים. הרבה פעמים כל ה/ישות/ שלהם בנויה על אותה אידאולוגיה, ואחרי כל הזמן הזה בלתי אפשרי לשנות פתאום, כי אז הכול יקרוס (מבחינה פנימית).
יש סיכוי טוב שאנשי האנרציה היו פעם אנשי-להט.

אשר לאנשי הלהט- ובכן, הלהט הוא שנותן להם את הכוח לצאת נגד הקונצנזוס. לכן, במקרה שלהם לא מדובר בהכרח על נוקשות רעיונית, כמצרך חיוני לקיום העמדה הזאת [כלומר- הנוקשות יכולה להיות, או לא].

אנשי הלהט הם גם אנשים שיכולים פתאום לשנות מהיסוד את עמדתם, ולעבור לקצה השני לגמרי של המפה (ימין קיצוני לשמאל קיצוני, או להפך). אבל מה שיישאר הוא הקיצוניות שבה הם יראו את הדברים. כלומר, יהיה להם יותר קשה לעבור לאמצע, מאשר לקצה ההפוך. [היה אחד כזה בכיתה שלי בתיכון- כמעט בן לילה הוא עבר מימין לשמאל, או להפך, אני לא זוכרת כבר את הכיוון, אבל לפני ואחרי המהפך, הבחור היה ונשאר קוץ בתחת. זה לא בא לומר שכל הקיצוניים הם קוץ בתחת. הוא היה].

אחרי כל זה [אבל לאו דווקא כתוצאה לינארית ממה שאמרתי עד עכשיו] נראה לי שאני יכולה לסכם ולומר, שבכל הקשור לנכונות/ אי-נכונות להקשיב למימצאים שאולי סותרים את עמדתך, נראה לי שאני מוצאת קורלציה טובה בין אנשי הקונצנזוס ופתיחות יחסית, מול אנשי הקצה ואי פתיחות יחסית.
אבל זה כאמור רק על סמך האנשים שיצא /לי/ להכיר.
ואם קורלציה זאת אכן מתקיימת- עדיין לא ברור לי מה הדינמיקה שלה, האם הקיצוניות דורשת אי-פתיחות, או האי-פתיחות יוצרת קיצוניות, או ששני אלה הם תוצאה של דבר נפשי נוסף, בסיסי יותר.
ולכן אני לוקחת (בינתיים) בחזרה את ההסבר-על-רגל-אחת שלי מהתגובה הקודמת, על סוג האנרגיה הנפשית הדרוש לתמיכה בעמדה אנטי קונצנזואלית. מפני שקורלציה, גם אם היא קיימת, עוד לא אומרת כלום על קשרי סיבה-תוצאה.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230989
למרות שבסוף זוכיתי מחמת הספק, אני מוצא את הניתוחים האלה קצת מעייפים. הם מזכירים לי את השוטרת המשועממת שאחרי שנכשלו כל נסיונותיה להסביר לי למה לא טוב לעשות את כל הדברים הנוראיים שבגינם נעצרתי, עברה לפסיכולוגיזציה. גם אצלה, הניסיון הראשון היה "ניסית פעם לחשוב איך המתנחלים רואים את הנושאים האלה?" (ניסיון לסווג אותי כמשהו די קרוב ל"אנשי האינרציה" שלך), וכשהשבתי שגרתי בהתנחלות עד גיל 18 היא עברה ל"אה, אז עברת מקיצוניות לקיצוניות" ("אנשי הלהט").

כל הניתוחים הללו באים בחינם וזה גם מה שהם שווים. אפשר ליישם ניתוחים דומים מאוד לגבי "מה גורם לאנשים לדבוק בעמדות קונצנזוס", אפילו ביתר הצלחה לדעתי. גם ברור שאנשים מונעים על ידי הרבה מאוד גורמים נפשיים לא מוצהרים ולא מודעים. אבל בסופו של דבר פסיכולוגיזציה היא (כמעט תמיד) לא יותר מאשר דרך נוחה לבטל עמדות בלי להתעמת איתן ברצינות.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230992
להזכירך, מי שביטל עמדה במקום להתעמת איתה היה אתה, בנושא עזמי בשארה. ומכאן התחיל כל הקטע הכבד יותר.
אבל טוב לדעת שהחמצתי קריירה אפשרית במשטרה. נראה, אולי בגלגול הבא.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 231005
כנראה שאנחנו לא מבינים נכון זה את זו. לפי מה שזכור לי נמנעתי מלהתעמת עם העמדה האנטי-בשארית _מבלי_ לבטל אותה. רק פרשתי בקצרה את העמדה הלא-מספיק-מגובשת שלי והודעתי שאני לא מעוניין להגן עליה. בטח שלא ניתחתי את מניעיהם הנפשיים של המתנגדים.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 231007
טוב, בוא לא נעשה עכשיו פוסט מורטום לפתיל. נסגור לעכשיו?
[במלים אחרות, גם אני קצת עייפה מהעניין. בוא נבטיח לעצמנו להתכסח יותר טוב בהזדמנות הבאה :)]
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 231017
אחלה. להתקרא :-)
חרב פיפיות 230994
ותמיד אפשר לשאול, מה המניע הפסיכולוגי שגורם לאנשים לעשות פסיכולוגיזציה של עמדות יריביהם
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230920
על פניו, נראה לי שזה נכון יותר עבור אנשים עם נטיה גבוהה יותר לקונפורמיות. כשהנטיה לקונפורמיות נמוכה יותר, לפעמים ההכרה בכך שהצדק עם העמדה הקונצנזוסיאלית, היא דווקא זאת שדורשת (באופן פסיכולוגי) לא מעט אנרגיות.

במילים אחרות: לך תודה שהרוב צודק, כשהנטיה הטבעית שלך היא להסתכל על הדברים קצת אחרת.
אילו היו ערֲבים זה לזה היינו בסדר 230928
המישהו שכתב את זה הסתמך על כך שאתה מוכן לעמוד בהפגנה עם אנשים שצועקים בערבית סיסמאות שאתה לא מבין, ושכוללות, ככל שידעתך מגעת, גם את הסיסמא "מוות לשוטה הכפר". נכון, ייתכן שאתה מרוחק מהם כמרחק אנדרומדה משביל החלב בכך שאתה טרוצקיסט נאור והם לניניסטים חשוך, אבל גם נכונה האבחנה שלך: מזוית הראיה שלי אתם קרובים.
עזמי בשארה פתח בשביתת רעב 230204
אם הגדר מפרידה בין פלסטינאים ובין עצמם, וכן בין יהודים ובין עצמם, איפה האפרטהייד?
עזמי בשארה פתח בשביתת רעב 230265
סוף סוף האיש עשה דבר מה חיובי - למען עמו ובכלל.
לך על זה, עזמי! רעב עד הסוף, לא לוותר! :)
בשארה לא לבד 230779
הנה הודעה שקיבלתי היום באי-מייל:
-------------------
Members of the popular committee against the
separation barrier in A-Ram have begun a hunger strike.
They have raised a tent near the A-Ram checkpoint and
they ask people to come for solidarity visits.

Azmi Bishara has joined the strikers and is sitting with them.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים