בתשובה לברקת, 04/07/04 11:21
רק זהירות לא להרוס 230240
מצחיק, אבל בכל זאת נזכרתי במלודיה הנכונה. דרך הקישור של ידידיה פצחתי בחיפוש ונתקלתי בקובץ מידי שאני בטוח שיש בו את הנעימה הנכונה - שכנראה, עקב דברייך, איננה קשורה למלים של ידידיה... סליחה על הבלבול, אך בכל זאת: מינורי.

גימנסיה: נכון, מז'ורי. אני ואתה: מינורי ברובו, חוץ מהקטע האינסטרומנטלי באמצע.
רק זהירות לא להרוס 230270
או, תודה. אם כך פספסתי במחצית הניחושים. זה אומר שאין ביכולתי להבדיל בין מז'ור למינור :-(
רק זהירות לא להרוס 230345
כשאתה אומר "הקטע האינסטרומנלי באמצע" אתה מתכוון לזה שבו איינשטיין שר(!) "נה נה נה", לא? זה שמאוד בולט שכשהוא נגמר וחוזרים לשיר "הרגיל" אז קורה שם משהו מפתיע מבחינה הרמונית. אבל אתה לא מתכוון, אני מקווה‏1, לסולו גיטרה שפותח את השיר?!

1 לא בגלל שאחרת זה אומר שאתה לא צודק, אלא בגלל שאחרת זה אומר שעד שכבר נדמה לי שאני כמעט מצליח לשמוע משהו, אז זה לא נכון.
רק זהירות לא להרוס 230377
נדמה לי שאתה מחליף שירים... "נה נה נה" זה לא ב"אמא אדמה"? בכל אופן, אתה צודק שאני לא מתכוון חלילה לסולו הפותח והמינורי-עגמומי לגמרי, אלא לסולו באמצע, שבדיוק כמו ב"אמא אדמה" עובר למז'ור שמייח.
רק זהירות לא להרוס 230408
אוף איתי. תוך כדי שכתבתי, חשבתי פתאום "רגע, זה לא מאמא אדמה?". שקלתי את העניין, זמזמתי לעצמי, והחלטתי בבטחון שלא.
מ-As יצא מתוק 732868
ב-As של סטיבי וונדר, בכל רביעיית שורות בבית, שלוש הראשונות הן על הצד המוזיקלי הדביק-מעפאן של וונדר, אני מנחש שבסולם מז'ורי, אבל אז השורה הרביעית, I'll be loving you always, שומטת את הקרקע ההרמונית מתחת לרגליים. זה כרומטי? זה בלו נוט? אשמח אם מישהו מהמשכילים מוזיקלית פה יוכל לבאר לי את זה במונחים תיאורטיים. (גם הפזמון נפלא, ואם יש משהו מעניין לומר עליו אשמח, אבל למרות ממכרותו הוא פחות מסקרן אותי מבחינה דידקטית.)

(הרבי הנקוק מנגן בפנדר רודס. לא שאני מנסה לטרגט כאן אישית אף אחד, חלילה, רק אומר.)
מ-As יצא מתוק 732871
אגב, דוגמת הדגל למז'ור שאלון עמית נתן למעלה היא Ode to Joy. האם השורה הראשונה של וונדר לא זהה כמעט בתוויה להתחלה של האודה (בשינוי רדיקלי של המקצב)?
מ-As יצא מתוק 732880
לשאלתך הראשונה: שלוש השורות הראשונות של As הן אכן בסולם מז'ורי (סי מז'ור), ובשורה הרביעית המרכז הטונלי עובר לסולם המינורי המקביל (סול דיאז מינור). אין שם בלו נוטס בכלל, ועל ההברה האחרונה של always הפנדר רודס מתחיל לנגן ירידה כרומטית קצרה שמחזירה את השיר תוך תיבה אחת לסולם המקורי. סה"כ אין שם משהו מתוחכם במיוחד מבחינה הרמונית.

לשאלתך השנייה: אני לא רואה שום דמיון ראוי לציון בין השורה הראשונה של As לבין Ode to Joy.
מ-As יצא מתוק 732886
באמרז. תודה.
מ-As יצא מתוק 733296
אבל כמה בעצם אני רחוק? באודה (זה קל, מהאינטרנט): סי סי דו רה רה דו סי לה סול סול לה סי סי (מושהה, לפני הפיתרון בלה)
ב-As (זה קשה, משמיעה וניסיון על הפסנתר, ובסולם הלא נכון אבל תזרום איתי): סי סי רה (כמה פעמים) סי לה סול לה סי. אני טועה? אם אני לא טועה, אז חוץ מהדו-אים זה אותו דבר. אם תאמר לי שעם דרגות החופש שהרשיתי לעצמי (הדו-אים, המקצב השונה והסולם השונה) אתה יכול להביא לי עשר יצירות בשקל שהן אותו דבר, אז אני אכנע.
מ-As יצא מתוק 733297
המלודיה של המשפט הראשון של As בסולם של OtJ (סול מז'ור) היא: רה (נמוך) רה (נמוך) סי סי סי סי לה סול סול רה (נמוך) מי סול. אפילו בניכוי שני התווים הראשונים, שהם קדמה, אני לא רואה הרבה דמיון ל-OtJ.
מ-As יצא מתוק 733543
נכון. תודה על הכיול הכואב של מודעותי העצמית לכישורי השמיעה המוזיקלית שלי (-:
מ-As יצא מתוק 733549
אין בעד מה ;-)

כיולים של המודעות לכישורי השמיעה המוזיקלית שלי מכאיבים לי כל הזמן.
מ-As יצא מתוק 733550
ואצלי הכיול פשוט מאד: כשמשמיעים לי ברצף דו וְסי אני מסוגל להגיד שאלה שני צלילים שונים.
מ-As יצא מתוק 732888
דווקא הפזמון של As מסקרן אותי.
יש בלחן לולאה של suspense שלא נגמרת. מזכיר לי את הפזמון בלהיטים של אדמה רוח ואש, בעיקר "ספטמבר".

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים