בתשובה לאורי, 05/07/04 20:04
בבקשה, 230763
מר פז היקר‏1, אההם... סליחה... אורי,

בפעם השנייה:

תפסיק בבקשה לסלף את המשפט עם הציפייה. לא כתבתי בשום מקום שאני מצפה ממישהו להתרפסות . המשפט המקורי היה: "האם כל טון שהוא לא מתרפס ומתנצל מצד ערבי היה נתפס בראש היהודי-אשכנזי שלי כטון מתריס ?" במשפט הזה אני חושב שהטון היה מתריס/מתנשא/תקיף ואז תוהה אם הוא אכן היה כזה, או שזו אשלייה שלי. התהייה הזו מוצגת ע"י הצגת הקיצון: "האם כל דבר מעבר להתרפסות יתפס כ... מכיון ש...". כלומר באופן מודע הטון נראה לי כמו טון מתנשא/תקיף, אבל אני שואל את עצמי אם אולי הטון היה טון דיבור רגיל, אבל באופן לא מודע הוא מתורגם לטון אחר בגלל שמדובר בערבי. שוב כמו שכתבתי קודם: אם *לא היה* מדובר בערבי הייתי כותב "בטון מתנשא ותוקפני" בלי שום התלבטות ושום תהיות. בשום מקום לא נאמר שאני *מצפה* ממישהו להתרפסות. זה סילוף שלך של המשפט.

תפסיק בבקשה לסלף את המשפט עם החוש כבוד האובר מפותח. המשפט המקורי היה: "החשד שהיה מעורב כאן עניין של אגו וניסיון מכוון לפגוע בי, מקבל אישוש אצלי בראש בגלל עובדת היות הבחור ערבי. אבל זה הרי סתם סטראוטיפ, זו מחשבה גזענית, ולא לכל ערבי יש חוש כבוד אובר-מפותח, נכון ?" שים לב לבסיס המשפט: "החשד שהיה מעורב כאן עניין של אגו וניסיון מכוון..." אחרי שהתחלתי לחשוד שהיה מדובר בניסיון מכוון, בכלל כל הסיבות *האובייקטיביות* שציינתי, כולל האינטואיציה הפשוטה שלי בסיטואציה, אז העובדה שמדובר בערבי נתנה אישוש למחשבה הזו. אישוש אינו הוכחה ואינו בסיס למחשבה. באותה מידה יכולתי לומר שהעובדה שהיה מדובר בבחור בן 18 נתנה אישוש לתחושת הבטן שלי שמדובר בחמום מוח. ואז בא החלק האחרון של המשפט: "לא לכל ערבי יש חוש כבוד אובר-מפותח, נכון ?" שבו אני צוחק על המחשבה הזו ומבטל אותה. זה כמו להגיד, בהקבלה לדוגמה הקודמת "לא כל בחור בן 18 הוא חמום-מוח, נכון ?". אתה יכול לטעון, ובצדק, שהמחשבה הזו היא גזענית, או שהניסוח שלי דפוק והכוונה בו לא ברורה, אבל תפסיק בבקשה להציג את כל הסיפור כאילו *העובדה* שמדובר בערבי *הובילה* אותי לחשוד שמדובר בעניין של כבוד, לפחות כשאתה מתיימר להצמד לטקסט.

תפסיק בבקשה לבקר את מיומנות ו/או אסטרגיית הרכיבה שלי על סמך ההיכרות הלא-קיימת שלך איתה. אתה כל פעם מחדש מדבר על הניסיון האישי שלך, ואני שמח לשמוע שאתה רוכב זהיר, אבל עם כל הכבוד כל ההצהרות שלך בדבר הניסיון שלך הן דמגוגיות כיון ששום סטטיסטיקה אישית שאספת לאורך השנים לא יכולה לשמש כהוכחה או חיזוק לטיעונים שלך לגבי הרכיבה שלי, על סמך קטע טקסט שכתבתי. מעולם לא ראית אותי רוכב, ולא היית בסיטואציה הספציפית שמדובר בה כאן, ככה שאתה בונה מגדלים באוויר. לי באופן אישי יוצא לסנן ביני לבין עצמי "אידיוט !" יותר ויותר ככל שהרכיבה שלי משתפרת. למה ? מכיון שאני יותר ויותר צופה מראש את המהלכים של הנהגים על הכביש, ואני אומר "אידיוט !" רק כשנהג עושה משהו מטומטם שאני מצפה לו. כשנהג מפתיע אותי, אני קורא למישהו אחר אידיוט, ואז אני מנתח את הסיטואציה ומשתדל להבין איפה טעיתי, ומה לא לעשות שוב.

ספציפית בסיטואציה הזו, כמו שכבר כתבתי, לא צפיתי את המהלך. כשאני אומר לא צפיתי את המהלך אני מתכוון (ואני מצפה מרוכב אחר להבין זאת) למכלול הגורמים הרלוונטיים: מיקום הרכב, אופן התנועה של הרכב, המהירות והתאוצה, שפת הגוף של הנהג, הפנים במראה וכו'. את הלקח שלי מהסיטואציה הזאת הפקתי, אבל בתור רוכב אתה חייב להסכים איתי, שגם כשנהג פונה בפתאומיות כי הוא שכח פנייה, עדיין מתקיימים דברים מסויימים: האטה קלה, תנועת ראש, מבט במראה, סטייה מזערית ראשונית של הרכב וכו'. בכל סיטואציה שבה טעיתי בצפיית התנועה של נהג עד היום היה לי ברור שטעיתי, ואיפה טעיתי. מה שגרם לי לחשוד בבחור בסיטואציה הזו הייתה העובדה שגם ב*דיעבד* לא חשבתי שטעיתי‏3, כלומר כל הפנייה שלו עברה לי לגמרי מתחת לראדאר. ושוב - אני לא פוסל את הרעיון שהראדאר שלי פשוט לא מספיק מפותח עדיין, להיפך, זו האפשרות הסבירה לדעתי - אבל העובדה הזו הייתה הבסיס העיקרי לחשדות שעלו בי.

לסיום, אני מבקש ממך לשים לב לעובדה שאני אינני עומד כאן למשפט, ואתה אינך מחוייב להוכיח שאני גזען. טענת טענה נחרצת ולא סייגת אותה, אבל זה לא אומר שאם תיסוג ממנה לטענה פחות נחרצת ממנה אז יחשבו עלייך משהו שלילי כאן. במסע העיקש שלך בפתיל הזה להוכיח שאני גזען ולא משנה מה יגיד מי, הגעת לכמה טענות מגוחכות ונענית בכמה תשובות ציניות ויחס משועשע, כשבכל התהליך הזה התגובות שלך רק מקוממות אותי יותר ויותר‏4. אני לא כתבתי שאתה טיפש בגלל שטיעון כלשהו שהעלת כאן נראה לי מטופש. למה שלא תרד מהניסיון להוכיח ש*אני* גזען, ותטען משהו כללי יותר לגבי גזענות וצורות מחשבה, למשל כמו בתגובה 229516, תגובה 229920, תגובה 2300955 ותגובה 230503(בערך)‏6 ?

__________
1 ולפני שמישהו קופץ - אני לא באמת חושב שהמגיב הנ"ל הינו אורי פז.
2 וסתם שתדע, כל המחשבות שהעלתי כאן התחילו רק אחרי שהתחלתי לנתח את הסיטואציה. אחרי התאונה הסתובבתי ורכבתי למוסך שלי להערכת הנזק, וכשחזרתי עברתי באותו מקום, עצרתי בצד, וחשבתי על הכל שוב כשאני עומד במקום שבו הכל קרה, ומנסה לנתח את הטעות שלי. רק אז התחלתי לחשוב שהפנייה הייתה פתאומית מדיי.
3 טעיתי בצפיית התנועה - לא בהחלטה לעקוף או לא לעקוף שהשאלה אם היא מוטעית או לא היא שאלה אחרת שאיננה רלוונטית כאן.
4 אלמוני או לא, תשתדל לזכור שמדובר כאן בבנאדם שחשף משהו לגבי עצמו.
5 "יועיל אם אסייג את דברי" - ציטוט מהתגובה הנ"ל.
6 שים לב לאופי התגובה שלך בתגובה זו למילותיו של דובי "שטות גמורה". ותרשה לי להוסיף, שאני לא יודע כמה זמן אתה מסתובב כאן, אבל צריך סיבה טובה מאוד כדי להאשים את דובי בבעיות בהבנת הנקרא. אולי כעס למשל ?
בבקשה, 230822
א. צר לי שאני צריך לחזור על כך פעם נוספת, אבל: תגובתי לדבריך מתייחסת לדעותיך כפי שהובעו כאן ולהן בלבד. אין לי עניין אישי בך ואשמח אם תגלה אדישות דומה ביחס אלי. התחכמויות "אורי פז" (ועוד פעמיים) אינן מקובלות בדיון בין בני-תרבות.

ב. סימני השאלה שהסרתי מסופי משפטיך (ואם הבנתי נכון, זו קובלנתך העיקרית) הוסרו משום שלדעתי זו התיפיפות בלבד. אתה רשאי לחשוב שטעיתי.

ג. הערותי על נהיגתך היו תוצר של הקישור אליו הפנית, הממליץ להמנע בדיוק מאותן הנחות שגויות עליהן אתה מספר. ייתכן ולא הבנתי את הדברים כהלכה. מכל מקום, זו נקודה זוטרה בעיני ומבחינתי, אקבל מעתה כעובדה את הטענה שאתה הנהג הטוב בעולם וכל הסיטואציה באשמת נהגי המכונית.

ד. אתה כותב: "לסיום, אני מבקש ממך לשים לב לעובדה שאני אינני עומד כאן למשפט, ואתה אינך מחוייב להוכיח שאני גזען." למען האמת, אתה כן עומד למשפט ומיוזמתך שלך. לכך בדיוק כיוונת כאשר הכתרת את התלבטויותיך בכותרת: "בחן את עצמך: האם אתה גזען?" זו הייתה הנקודה שביקשת תשובה עליה: האם אתה גזען. התשובה שלי נגעה בשאלה זו ישירות.‏1

ה. אין לי שום בעיה לסגת מטענות המתבררות לי כשגויות ואף עשיתי זאת פעמים רבות (כולל בדיון זה). אני סבור שכל אדם בעל בטחון עצמי אינטלקטואלי ויושרה יודע לעשות זאת כאשר הדבר נדרש. עם זאת, יש בעיני ערך לנסיון לפתח את עמדתי ולמקם אותה בתוך מערכת חשיבתית כוללת יותר תוך שימור רצף הגיוני בין הצהרת המקור לפיתוחיה אחר כך. התנובה, בעיני לפחות, מעניינת ומפרה.

ו. אין לי בעיה שתטען כי דיעותי מטופשות או אפילו שנוכח רצף הבעת דיעותי אני טיפש באופן כללי. כל שאני מבקש הוא שתבאר ותנסה להוכיח זאת.

1 וכך גם אחרים. לדוגמה, בהודעה תגובה 229300 נכתב: "יכול להיות שאתה קצת גזען, אבל עדיין צודק."
בבקשה, 230827
אני מסכים לגבי א (תרתי משמע), ואני מתנצל על הההקבלה שברור שאין לה בסיס.

אבל שוב: אתה נאלץ לחזור על עצמך בדבר אי העניין האישי שלך, וזוכה לכינוי גנאי משפיל למדי ויחס עויין. אולי יש מקום להפיק לקח לגבי משפט הפתיחה של התגובה הראשונה שלך בפתיל ותגובות אחרות שלך בו: לא "סימני שאלה בסופי משפטים" הטרידו אותי, אלה מה שנראה כמו אינוס מכוון של הטקסט שכתבתי, על מנת לבסס טענה שהיא הכל חוץ מלא-אישית. ושוב, אני לא עומד כאן למשפט. סיפרתי סיפור אישי במטרה לעורר דיון כללי יותר, מתוך ההנחה שיש משהו מטונימי בסיפור האישי שלי, שאחרים אולי יזדהו איתו (וייתכן שטעיתי). לא ביקשתי לקבל ניתוח אופי נחרץ בשקל על סמך כמה עשרות מילים. ציפיתי לכל מיני תגובות, אבל זה לא אומר שאני צריך לקבל כל צורה של ביקורת, בכל צורה שהיא תינתן.

ג. רוכב. ולא, אבל אני משתדל להשתפר. תודה בכל מקרה.

1 כן, כל האחרים טרחו להביע את דעתם בצורה קצת יותר מכובדת, ולא התאמצו כמו שאתה התאמצת לאנוס את הטקסט שכתבתי כדי לבסס את טענותיהם.

המשך דיון פורה שיהיה לך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים