בתשובה לגילית, 14/05/01 18:38
וגנר הוא וגנר 23318
ולכן, זכותו של מי שאוהב את המוסיקה של וגנר לשמוע את המוסיקה של וגנר, גם ב''פסטיבלים'' למיניהם, בלי שיהיו כל-מיני ''קומיסריות'' (ר' תגובתי למעלה) שיקבעו לו, מה כן ומה לא.

דני.
קטנוניות זו קטנוניות 23339
זכותם של אוהבי באך לשמוע באך, של אוהבי רימסקי רוסקוב לשמוע רימסקי קורסקוב, של שונאי המוזיקה הקלאסית לא לשמוע מוזיקה קלאסית ושל אוהבי סרטים מצוירים לראות סרטים מצוירים. העניין הוא, שזה ממש לא קשור.
זה לא שהיתה דרישה מצד ''חוג שוחרי וגנר'' לשים דוקא אותו בפסטיבל. לו היו מנהלי הפסטיבל מלכתחילה מחליטים על יצירה אחרת אף אחד לא היה מעלה על דעתו לדרוש להחליף אותה בוגנר דוקא, ולכן זו החלטה חסרת לב ומנוולת להתעקש על המלחין היחידי שעשוי לפגוע ברגשות קהל היעד של הפסטיבל.
קטנוניות זו קטנוניות 23363
וזכותם של אוהבי וגנר לשמוע וגנר - ורדיפתך אותם ואת זכותם היא-היא הקטנונית.

דני.
זאת בדיוק הנקודה. 23475
כאן בדיוק הטעות שלך - כן ישנה ''דרישה'' לשים דוקא את ואגנר בפסטיבל, בגלל שואגנר הוא משמעותי מאוד בהיסטוריה של המוסיקה, ובהתפתחותה. וככזה, יש מקום להשמיעו.

למנוע מלהשמיע יצירות של מלחין משמעותי כואגנר בשל היותו אנטישמי - זוהי בורות. (ושוב רלבנטית ביותר דוגמת הביטלס).
זאת בדיוק הנקודה. 23493
הביטלס ממש לא רלונטים
האם אתה יכול לומר בכנות שלו היה בירנבוים מחליט על מלחין אחר היית שוקל לבקש את וגנר דוקא?
זאת בדיוק הנקודה. 23620
הביטלס רלבנטיים, שכן גם הם, כמו ואגנר, מהוים אבן דרך משמעותית בהתפתחות המוסיקה (ז'אנרים שונים אמנם).

כן, אני יכול לומר את זה בכנות. אנא בקרי בקונסרבטוריום הקרוב למקום מגורייך, ושאלי כמה מורים אקראיים.
זאת בדיוק הנקודה. 529646
ב''ה

אני מבין את נסיון ההשוואה שלך, אך
הוא שגוי מיסודו.
המתנגדים להשמעת יצירותיו של ריצ'ארד
ואגנר אולי יאמרו שהסיבה לכך היא
היותו אנטישמי. אך זוהי איננה הסיבה
העיקרית. זו הסיבה הנלווית.

הסיבה העיקרית היא שהוא נתפס כסמל
ואבן-דרך בעיני האנטישמים עצמם.
הוא היה חבר לתנועה שרעיונותיה
האנטישמיים הובילו תוך פחות ממאה
שנים להקמת התנועה הנאצית.
זו בדיוק הסיבה שהנאצים ראו בו
סמל, בתור מלחין שביטא במשך חייו
את התפיסה שלהם עצמם.
ב''תזמורות'' שהקימו הנאצים במחנות
ההשמדה, המנגינות שלשמען הלכו
יהודים למשרפות היו לא אחרות
מאשר יצירותיו של ואגנר.
מיותר לומר גם, שאם הוא היה חי
באותה תקופה הוא היה בהחלט גאה
בכך.
לעניות דעתי, אם הוא היה חי היום,
אם הוא לא היה מכחיש-שואה אז הוא
היה ודאי מתפאר בה.

מיותר לציין את דעתי לגבי הנושא,
בתור חובב מושבע של המוסיקה
הקלאסית ובתור אחד שקרא רבות
גם על ואגנר ועל תרומתו לתקופה
הרומנטית.
אני מעדיף את קורסקוב, שגם אם
היה אנטישמי בדעותיו האישיות
(מה שהגיוני שאכן היה), לא הביא
את זה לידי ביטוי לא בחייו האישיים
אולי, אבל מה שבטוח-
לא ביצירותיו הקלאסיות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים