בתשובה ליעקב, 18/07/04 19:22
מממ.....מים מים מים 234323
כשאדם מנסה להפסיק מצב לא מוסרי (כמו כיבוש) הוא לא מצפה לקבל איזשהו שכר, מלבד הפסקת המצב הלא מוסרי.

לעומת זאת, 2,000 שנה מתפללים מליוני יהודים לאיזושהי ישות אמורפית שתקים בית אחד בירושלים, והיא לא מקימה.
מממ.....מים מים מים 234327
איני מדבר על החייל שאמר לי שהוא מוכן למות למען השלום. גם איני מדבר על אנשים פסבדו מוסריים אשר מוכנים להשמיד 5 מליון יהודים למען סיום הכיבוש. אלו אינם מצפים לשכר עבור מעשיהם.
אני מדבר על רוב תומכי ה"שלום" בארץ הזאת שרק רוצים קצת שקט ואומרים למה לא לנסות לתת לבעל נשק ונבוט כבר ניסינו את כל השאר ‏1.

1 כמובן שלא ניסינו אבל זה מה שהם אומרים
סליחה? 234346
1. "מוכנים להשמיד 5 מליון יהודים למען סיום הכיבוש" - מוזר שמעולם לא פגשתי כאלה...
2. "אומרים למה לא לנסות לתת נשק" - משנת 96' בערך גם לא פגשתי אף אחד כזה...

יעקב, אני לא יודע באיזו פלנטה אתה חי.
מממ.....מים מים מים 234379
אתה שם לב שאתה שוב מדבר על אנשי קש?
מממ.....מים מים מים 234516
בשבילך ארכך קצת את דברי. ישנם אנשים שלאחר אוסלו, החליטו שכדאי ללכת על אוסלו ב', לאחר אוסלו ב' הלכו על חברון, לאחר חברון הלכו על ווי, לאחר ווי הלכו על קמפ דיוויד, המשיכו בטנט, ועכשיו הולכים על ז'נבה או התנתקות.

אלו אנשי קש?
מממ.....מים מים מים 234557
לא, דיברנו עליהם בתגובה 234323.
מממ.....מים מים מים 234561
כלומר אתה טוען שכל האנשים התומכים בהמשך הכניעה לערבים פעם אחר פעם עושים זאת מסיבות מוסריות בלבד ואין להם שום תקווה שהדבר יביא לסיום הטרור.

טענתי לגבי חוסר רציונליות של אנשי השמאל הוכחה.
מממ.....מים מים מים 234562
כלומר אתה טוען שכל האנשים המתפללים פעם אחר פעם עושים זאת מסיבות מוסריות בלבד ואין להם שום תקווה שהדבר יביא לשיפור מצבם.

טענתי לגבי חוסר רציונליות של אנשים דתיים הוכחה.
מממ.....מים מים מים 234588
הדברים אינם דומים. אדם שמתפלל מקווה שהדבר יעזור לו אבל הוא אינו בטוח שזה יעזור והוא לא מרגיש מרומה אם לא קיבל תמורה (למעט יחידים שלא הבינו את העניין).

לעומת זאת אנשי אוסלו למיניהם חושבים שאם רק נסיים את הכיבוש הערבים יפסיקו לבצע פיגועים, דבר שהוכח פעם אחר פעם כמופרך.

הגמרא מציינת את ההבדל בין יהודי לגוי שתורמים כסף לצדקה לרפואת בנם. הגוי עושה מעשה אסור והיהודי עושה מצווה. וזאת מכיוון שאם הבן של הגוי לא ירפא הוא יקלל וירגיש מרומה. לעומת זאת, היהודי מקבל בהבנה את מה שה' גוזר.
מממ.....מים מים מים 234592
טוב, מה לעשות, מצבנו קצת לחוץ... ניסינו להוכיח שאנחנו הקמנו את המדינה ולא השמאלנים הנבלות האלה, ולא הלך. ניסינו להוכיח שהשמאלנים הארורים הרגו את רבין ולא יגאל עמיר, וגם זה לא הלך. אז מה נשאר? - ללכלך על הגויים! איזה סיפוק! איזו הנאה יהודית צרופה, עמוקה, רוחנית ומקודשת! ובניגוד לשמאלנים האלה ששורצים בכל רחבי האתר - הגויים לא נמצאים כאן להגן על עצמם!
גם לא הוכחנו את ההיפך. 234594
מממ.....מים מים מים 234595
אדם שעושה מעשה בתקווה שוא יעזור לו, והמעשה לא עוזר לו, ואף על פי כן, הוא ממשיך לעשותו הוא בדיוק אדם שעונה למאפיינים בתגובה 233950.

אנשי אוסלו למיניהם *לא* חושבים שאם רק נסיים את הכיבוש הערבים יפסיקו לבצע פיגועים, הם רק חושבים שאם נסיים את הכיבוש נהיה מוסריים יותר. תתבגר, אי אפשר להפריך או להוכיח אמונה כזאת.

תזכיר לי, מתי בדיוק זה "הוכח פעם אחר פעם כמופרך"? מתי סיימנו את הכיבוש? מתי פירקנו את ההתנחלויות? תתחיל מפעם אחת, ואחר כך תעבור לשאר.

מהגמרא שהבאת, ההבדל בין גוי ליהודי הוא שהגוי רציונלי (מסיק מסקנות על סמך עובדות), והיהודי לא.
מממ.....מים מים מים 234599
1) אנו מסכימים.

2) אנו חלוקים לגבי המניע מאחורי רוב תומכי אוסלו.
איננו חלוקים שישנם אנשים אשר רק העניין המוסרי עומד נגד עיניהם. אני מכבד את טענתך שאתה מאלו. אנשים אלו אינם עונים להגדרה שב 1.

3) הטענה באוסלו היתה שהמאבק הסתיים ולכן ניתן לתת להם רובים. נא אל תתמם. "לא היו קטיושות ולא יהיו קטיושות" עדיין מתנגן לי בראש. תוכל גם לבדוק את טקס הכניעה על מדשאות הבית הלבן.

4) ההבדל בין הגוי ליהודי הינו הכללה ונוגע יותר לשורש הרעיוני של אמונותיהם. הגוי (או יותר נכון האמונה הפגנית) רואה את החוזה בין האלוהים לאדם כחוזה של קח ותן. האדם נותן תפילה או קרבן או שריטות או הקרבה או כל דבר אחר ומקבל בתמורה את חסדי האליל.
לעומת זאת האמונה היהודית מקבלת את זה שהאדם עומד בפני האל ומחוייב למלא את פקודותיו ללא קשר לשכר. עם זאת, היהודי יודע שהמצוות הינם לטוב לנו כל הימים וסוף השכר לבוא.
על כן, גוי שעושה עסקה מרגיש מרומה כשהאליל לא מקיים את חלקו. לעומת זאת, יהודי מקיים מחוייבות ויודע שהוא אינו מבין כיצד השכר יבוא ואם השכר יבוא בעולם הזה.
מממ.....מים מים מים 234604
1) אם כך, האדם מהפסקה הראשונה ב תגובה 234588 אינו רציונלי.

2) שמתי לב שאתה אוהב להמציא אנשי קש ולהתוכח איתם, נסה להתוכח אם המציאות, אמנם זה יותר קשה, אבל זה מספק.

3) הסכם אוסלו היה בהגדרתו הסכם זמני, שאמור היה להתוות את הדרך לסיום המאבק.

4) ולכן היהודי (זה שאתה מתאר) אינו רציונלי, כמו שהסכמנו בסיף 1.
מממ.....מים מים מים 234620
1) לא ירדתי לסוף דעתך העמוקה מיני ים.

2) אני מזמין את הציבור להביע דעתו בנושא.
קשה לי להאמין שאתה חושב שכל התומכים באוסלו (בימים הרעים זה היה מעל 50% מהציבור) עשו זאת מסיבות מוסריות.
ברור לי מעבר לכל ספק סביר שזה לא נכון ושכמעט כל הצופים באתר האייל חוץ ממך יודעים שרוב התומכים באוסלו תמכו כי קיוו שזה יסיים את הטרור. אחוזים נכבדים היו מוכנים להעלות את כולם על משאיות ולהגלותם מעבר לנהר פרת, אם רק הארופאים היו מרשים.
נשגב מבינתי מדוע אתה טוען אחרת.

3) אז מה?

4) חזרנו לעניין הפסיכומטרי. אני מציע שתעשה חזרה על פרק האנלוגיות.
מממ.....מים מים מים 234628
1) ב תגובה 234599 הסכמת איתי ש"דם שעושה מעשה בתקווה שוא יעזור לו, והמעשה לא עוזר לו, ואף על פי כן, הוא ממשיך לעשותו" הוא לא רציונלי. ב תגובה 234588 תיארת אדם כזה (המעשה הוא תפילה). מכאן, אדם שמתפלל הוא לא רציונלי (להגדרתך).

2) בבקשה. אני טוען אחרת משום שלהבדיל ממך אני חלק מהציבור שתמך באוסלו ותומך בהתנתקות, ולכן יש לי את היכולת לדעת מה מניע אדם כמוני. אני טוען אחרת ממך משום שאני מכיר הרבה אנשים שתומכים בהתנתקות, ושתמכו באוסלו, וכולם הגיעו למסקנה בעקבות הבעיה המוסרית שבכיבוש. אני טוען אחרת ממך משום שאני לא מדבר עם אנשי קש, יש לי אנשים בשר ודם לדבר איתם.

3) אז בניגוד למה שאמרת הטענה לא הייתה "שהמאבק הסתיים" אלא שהמאבק יסתיים.

4) שוב פעם, יש כאן את התקוה לשינוי המצב בעקבות המעשה, את אי התממשות התקוה לאחר המעשה ואת אי הסקת המסקנות. לא חסר כלום באנלוגיה.
מממ.....מים מים מים 234652
1) אדם ש:
א) עושה מעשה
ב) מקווה שהמעשה יעזור לו
ג) התוצאה המקווה אינה מגיעה
ד) הוא ממשיך במעשה
הוא
ה) לא רציונלי

האדם המתפלל אינו רואה שהתוצאה המקווה אינה מגיעה, מכיוון שתקוותו היא מאוד כללית או נוגעת לשכר בעולם האמת.

2) אני איני מכחיש את קיומם של הקבוצה עליה אתה מדבר. אתה מכחיש את קיומם של אלו עליהם אני מדבר. הבה נשמע מה יש לציבור באייל לאמר.
מממ.....מים מים מים 234653
הציבור באייל שואל את עצמו למה אי אפשר לקיים באתר דיון על המעמד המשפטי של הבטחות נישואין ורומנטיקה, בלי לעבור כל הזמן לפסי פוליטיקה ודת, שממילא שולטים ברוב הדיונים פה.

סתם, זה לא הציבור, זו רק אני.
צ'מעו צ'מעו 234658
זה אולי לא הציבור, אבל זה גם לא רק את.
צ'מעו צ'מעו 234666
בינתיים זה לא עוזר לאף אחד מאתנו.

(רציתי להכניס כאן בדיחה על ההקבלה בין פושעי אוסלו לבין מבטיחי הנישואין הכוזבים, אבל נזכרתי שהקדימו אותי).
צ'מעו צ'מעו 234670
אז לפחות תתני לינק לבדיחה.
צ'מעו צ'מעו 234672
אני יודעת, אתה רק מנסה לגרום לי להגיד עוד פעם ''אוסלו''.
צ'מעו צ'מעו 235175
גם אני רוצה לינק לבדיחה!
אם תחפש, תמצא 235180
מתפשטת פה תופעה מדאיגה שאפשר לכנות אל''מ של''ב (אלמונים מיתממים שרוצים לינק בכוח).
אם תחפש, תמצא 235182
חיפשתי, לא מצאתי. ואני בכלל נגד אלימות.
אם תחפש, תמצא 235184
אולי אשלח לך בדואל?
אם תחפש, תמצא 235187
אולי.
אם תחפש, תמצא 235204
שלא להזכיר את אלה שרוצים לינוק בכוח.
מממ.....מים מים מים 234808
הדרך לקיים דיון כזה היא לקיים אותו. במקביל, יעקב יכול להמשיך לשפוט את פושעי אוסלו.

במלים אחרות: התלונה שלך אינה בשם הציבור, אלא נגדו. מסתבר שאין כאן עניין ציבורי ברומנטיקה והבטחות נישואין, אני מניח שרוח המקום הבריחה מכאן את הרומנטיקנים והשאירה אותנו עם קרן המטבע הבינלאומית. שניפגש בבננות (המחודש)?
מממ.....מים מים מים 234816
אם אתה מתכוון ליטול ממני את העונג שבקיטורים, זה לא יילך. והמימשק העכשווי של בננות הצטרף לתוכן, ונעשה בלתי אפשרי.

אגב, האם אתה אומר, שבכל דיון שבו יש מיעוט יחסי של תגובות ענייניות, עדיף למלא את הוואקום בפרק 2,563 של הוויכוח על אוסלו? ובמה שני המתדיינים הלוקחים חלק בפרק זה הם יותר "הציבור" מאשר אביב י. ואני?
מממ.....מים מים מים 234821
לא, אני לא מתכוון לשלול ממך שום עונג. להיפך.

ואני לא אומר "עדיף" להתווכח על אוסלו, או על נפלאות השוק החופשי, או על יתרונם המולד של בני ישראל על הגויים הערלים. אני אומר שאם שני אנשים מדברים על אוסלו, זה סימן לכך שיש שני אנשים שרוצים לדבר על אוסלו. אם אנשים היו רוצים לדבר על רומנטיקה, מן הסתם היו לנו פתילים שעוסקים בכך (עד שדובי היה נזעק לחסל אותם, ו*אז* היה מקום לקיטורים בעלי תוקף).

קיסי?
מממ.....מים מים מים 234833
זו זכותם, כמובן, כפי שזו זכותי להגיד שזה מעצבן אותי.

קיסי מאז ולתמיד.
מממ.....מים מים מים 234654
1) יהודי שאומר "בשנה הבאה בירושלים הבנויה" מדבר על תקווה מאד כללית? יהודי שתורם כסף מ תגובה 234588 מקווה למשהו כללי?

2) קיומה של איזה קבוצה אתה לא מכחיש?
מממ.....מים מים מים 234661
1) יהודי שתורם כסף לרפואת בנו יודע שייתכן שבנו יירפא וייתכן שהוא ימות. הוא מבין שאלוקים איננו השפוט שלו ואין לו חובות כלפי האיש בגלל שהוא תרם כסף. ממילא הוא אינו מרגיש מרומה כאשר תקוותו אינה מתקיימת.

2) איני מכחיש שיש אנשים אשר הלכו על אוסלו בגלל רצונם לסיים את הכיבוש, והיו הולכים על הסכם זה גם אם חשבו שהוא רק יגביר את הטרור או ישאיר את הטרור ברמתו.

אולם יש אחרים שלא היו תומכים באוסלו אילו ידעו (יותר נכון היו מבינים את מה שידעו) שהסכם אוסלו יביא בהכרח להגברת הטרור. חלק מאנשים אלו ממשיכים להמשיך להאמין להבטחות נישואין של הערבים למרות שהם צריכים להבין כבר שאין בהם שום ממש ומאחורי ההבטחות עומד עולם של מכות שסופו רצח.
מממ.....מים מים מים 234676
1) ואיך, למען השם, זה סותר את ההגדרה שבתגובה 234652? להפך, עצם העובדה שהוא לא מרגיש מרומה היא זאת שהופכת אותו ללא רציונלי. הרי זה בדיוק סעיף ד) שלך.

2) אה, חשבתי שאפשר לסכם את הדיון בצורה חלקה. לצורך סיכום מהיר, ננסה להציג את זה בצורה ישירה:

A האם אין דתיים שמתפללים מטעמים לא רציונלים, כהגדרתך בתגובה 234652?

B האם אין ימניים שתומכים בהמשך הכיבוש מטעמים לא רציונלים, כהגדרתך בתגובה 234652?

אם התשובה ללפחות אחת משתי השאלות A ו B היא חיובית, אז האם אפשר לומר ש"טענתי לגבי חוסר רציונליות של אנשי הימין/דתים הוכחה." (כמו שאמרת בתגובה 234561)?

אם לא, למה?

אם התשובה לשתי השאלות A ו B היא שלילית, אז שיהיה לך המשך פנטזיה מהנה.
מממ.....מים מים מים 234680
1) כשאתה קונה מכונית ומגלה שאין בו מנוע אתה מרגיש מרומה. קנית מכונית כדי ליסוע בו ולא כדי לדחוף אותו.
לעומת זאת, כשאתה קונה לאשתך תמונה של פיקאסו אתה מקווה שזה ישמח אותה. כשהיא מסתכלת על התמונה ואומרת: "תודה רבה. זה בדיוק מה שרציתי. נשים את זה במחסן מאחורי המקרר המקולקל כדי שאיש לא יראה אותו" אתה לא מרגיש מרומה כי ידעת שייתכן שהיא לא תאהב את התמונה.
אתה השתדלת להראות שאתה אוהב אתה, השתדלת להיות אדם יותר טוב ואשתך בחרה האם לאהוב את התמונה או לא.

אם המוכר היה אומר לך שאם תקנה תמונה זאת אשתך לא תכעס עליך לנצח ורק בגלל זה קנית את התמונה וזה לא היה קורה והיית קונה ממנו עוד ארבע תמונות כאלו הייתי אומר שאתה פתי כמו הגברת מהבטחות הנישואין.

2) האם יש דתיים שמתפללים מתוך מחשבה שכל פעם שהם אומרים שלוש פעמים ביום "השיבה שופטינו כבראשונה ..." זה משנה את החלטות הועדה לבחירת שופטים - אין.

אנשי ימין שחושבים שכל פעם שהם ממשיכים את הכיבוש (?) זה מחסל את הטרור ולא יהיה טרור יותר - כמעט ואין.

לגבי צורות אחרות של אי רציונליות תשאל בנפרד איני יודע מה הם.
המשך פנטזיה מהנה, 234686
כשתרצה לדבר עם ועל בני אדם אמיתיים, נוכל להמשיך.
חשבנו לגדל דור של אפיקורסים וגדלנו עמי ארצות. 234689
כלומר אתה מכיר דתיים שחושבים שכל הסיבה שהועדה בחרה את עדנה ארבל להיות שופטת זה בגלל שהם פספסו את תפילת מנחה או שלא התפללו בכוונה?
יש דתיים שחושבים שהילד שלהם מת ממחלה קשה בגלל שהם דלגו על ברכת רפאינו בתפילה? הם לא הולכים לרופאים כשיש להם מחלה אלא הולכים להתפלל בידיעה שהמחלה תעלם?
חשבנו לגדל דור של אפיקורסים וגדלנו עמי ארצות. 234719
לפני שנים הגעתי כנציג של מקום מסויים, לנחם וגם למסור תרומה כספית שנאספה, אל זוג צעיר שאיבדו בשריפה, בביתם, את שני ילדיהם הקטנים (המקרה הנורא הזה התפרסם אז בכל אמצעי התקשורת). הם סיפרו שבימים שלאחר השריפה הגיעו לביתם כמה רבנים ואמרו להם, איש איש בתורו, כי ילדיהם נשרפו חיים משום שמשהו היה לקוי במזוזה שעל דלת ביתם.

לא הבנתי את זה אז ואינני מבין גם כיום, לא את האמירה עצמה ולא את האכזריות הבלתי נתפסת המביאה רבנים להגיד דברים כאלה בעצם ימי האבל והזוועה. גם הם עצמם, למרות ששניהם היו דתיים ולמרות שהבעל, עד כמה שאני זוכר, למד שנים בישיבה - לא הבינו איך אותם רבנים יכלו לדבר כפי שדיברו. הכאב הזה נוסף על כאב השכול עצמו.
חשבנו לגדל דור של אפיקורסים וגדלנו עמי ארצות. 234723
אז יש אנשים טועים ויש חסרי טקט.
וייתכן שדבריהם הוצאו מהקשרם.
שמעתי פעם את יפה דרעי מוכרת פסוק שאם אומרים אותו כל בוקר לא יאונה לך כל רע במהלך היום. אני מניח שאם מישהו יעשה כדברי יפה דרעי ויקרו לו 4 אסונות הוא יסיק מכך שהוא מאחזת את העיניים. ואף על פי כן מאוד ייתכן שהוא ימשיך להגיד את הפסוק כל בוקר כי ראוי לאדם לאמר פסוקים ללא קשר לשאלה אם הם שומרים עליו או לא.
חשבנו לגדל דור של אפיקורסים וגדלנו עמי ארצות. 234731
רק עכשיו שמתי לב לכותרת החוצפנית שלך סטייל אורי פז.
חשבנו לגדל דור של אפיקורסים וגדלנו עמי ארצות. 234742
עמי ארצות ביהדות. בשאר הנושאים אני מסיר את הכובע.
הסרת הכובע היא מנהג נוצרי מובהק 234835
לידיעתך
הסרת הכובע היא מנהג נוצרי מובהק 234839
ומכאן: יעקב הוא עמרץ במנהגי הנוצרים.
האימרה מיוחסת ל... 235651
היה זה ברל כצנלסון, מראשי האידאולוגים של תנועת העבודה (שאינם חשודים בדבקות בערכים דתיים דווקא) שקונן: "רצינו לגדל דור של אפיקורסים וגידלנו דור של עמי ארצות", ביחס לזהותם היהודית.
הערה צדדית בנוגע למקרה כפי שהוא מסופר 235647
אינני יודע על סמך מה טענו ''הרבנים המנחמים'' את טענתם האווילית, בדבר קורות הצרה הצרורה בשל ליקויי המזוזה.

אני מכיר את דבריו של פוסק הלכה מונומנטאלי בשם רבי משה בן מימון, הלוא הוא הרמב''ם, שפסק ב''ספר אהבה'' ביחס למזוזה בניגוד למלמול הרווח על מזוזות נגד מזיקים וכוחות רשע.
הרמב''ם קובע כי המזוזה מכוונת אל האדם עצמו, ולא אל כוחות או ישויות שמחוץ לו. האדם, בראותו את המזוזה, נזכר בבורא עולם ומבין את קטנות וזמניות מקומו-שלו בעולם, ובודק אם שקע לגמרי בהבלי העולם הזה, ומקבל על עצמו לתקן מידותיו.

כלומר, המזוזה הינה מעין תמרור לאדם עצמו. אות ואיתות הנשלחים אל מוחו. לא עין הרע, לא שדים, לא מזיקים, לא נקמות - אלא תודעת האדם עצמו ביחס לתפקידו בעולם וביחס לבוראו. זו תמצית מצוות המזוזה. פיגוע קטלני או שריפת הבית על ילדיו ושכול הוריהם - אינם נגרמים בשל מזוזה לא כשרה.
חשבנו לגדל דור של צדיקים וגדלנו גסי רוח בורים. 234786
לא אבל אני מכיר דתיים שהתפללו לבריאות ילדם כשחלה (א) בתקווה שהתפילה תעזור לו (ב) והילד לא הבריא (ג) והם המשיכו להתפלל (ד) מכאן, ולפי תגובה 234652 הם (ה) לא ראציונלים.
חשבנו לגדל דור של צדיקים וגדלנו גסי רוח בורים. 234788
הבנת היטב את דברי ואתה ממשיך להתווכח עם ניסוחים.

האדם המתפלל אינו חושב שה' מחוייב להענות לתפילתו. ממילא הוא אינו מרגיש מרומה כשהתפילה אינה מתקיימת. האדם הדתי מבין שהתפילה היא בשבילו.

לעומת זאת האשה שמקבלת הבטחת נישואין אינה חושבת שייתכן שהוא יקויים וייתכן שלא וכל תוצאה תתקבל בברכה.
כנ''ל לגבי הפתיים שהלכו אחרי אוסלו. הם לא חשבו שייתכן שהוא יקויים וייתכן שיופר וכל תוצאה תתקבל בברכה.
גנן גידל דגן בגן ויעש באושים. 234803
האישה שמקבלת הבטחת נישואים חושבת:
אם יקוים- טוב!
אם לא יקוים -ההוא יפסיד את חלקו בעולם הבא, גם טוב!

ולכן כל תוצאה תתקבל בברכה ומכאן שכל המאמין באדם הוא רציונלי ובלצ"ג ואפשר לכבות את הפתיל הזה.
אתה רציני? 234811
השמאלני שמנסה להפסיק את הכיבוש אינו חושב שהטרור מחוייב להפסק, ולא מרגיש מרומה כשהטרור לא מפסיק (עובדה, הוא ממשיך לנסות להפסיק את הטרור). השמאלני מבין שהפסקת הטרור היא בשבילו.

האשה שמקבלת הבטחת נישואין חושבת שייתכן שהוא יקויים וייתכן שלא וכל תוצאה תתקבל בברכה, ולכן היא ממשיכה לנסות (אישה שלא חושבת ככה, תפסיק לנסות). אשה כזאת היא למעשה אישה דתית, רק שהדת שלה היא הדת הרומנטית.

ההבדל ביניהם לאדם הדתי הוא שאתה דתי (בנוסף להיותך גס רוח). אין לך ולי את היכולת לדעת מה אדם אחר רוצה, למרות זאת, אתה מתעקש לשפוט אותי על מה שאתה חושב שהם רצונותי למרות שאני מבהיר לך חזור והבהר שאלה לא רצונותי. טוב, אתה יודע מה אני רוצה, אתה יודע מה פרס ורבין רצו, אתה יודע מה האשה רוצה. שלמה המלך, מאחוריך.
אתה רציני? 234840
אני מבין שעברנו תפנית חדה. מעכשיו, האשה המאמינה להבטחות נישואין של איזשהו נבל ובגלל זה יושבת אלמנה עד ששערותיה מלבינות בוחרת בזה כי זה מה שהיא רוצה (ששערותיה ילבינו).

ולא היא:

האשה היתה רוצה להתחתן - עדיף עם הנבל. אבל אם היא היתה מבינה שהנבל לא יתחתן איתה היא היתה נשארת נשואה לבעל שלה או שהיתה מחפשת מישהו אחר. על כן היא רומתה, על כן היא הלכה לבית משפט ועל כן היא קבלה פיצויים.

לא אתה, אבל חלק מתומכי אוסלו, רצו שיפסיקו להפעיל נגדם סכינים ופיצוצים. בתמורה, ואך ורק מתוך הנחה שזאת תהיה התמורה, הם היו מוכנים לספק לחבורת הרוצחים את הנשק והשליטה בחבלי מולדת. לאחר כמה אכזבות, חלקם הפסיקו להאמין לפלשתינאים (כך לפחות מצהיר בן עמי). לעומתם, ישנם אחרים אשר טוענים שהפעם זה יעבוד.

לגבי האדם הדתי - הוא אינו חושב שבמעשיו הוא קונה לעצמו איזשהו ייתרון ספציפי בעולם הזה בעסקת קח ותן עם הבורא.
על כן, הוא אינו צריך להרגיש מרומה. אם יש מישהו שהלך ל"מקובל" שהבטיח לו תמורת 5000 דולר ולבישת קמיע שבנו יירפא ובכל זאת בנו מת, אני מציע שיחליף מקובל או יותר טוב שלא יעבור על איסורי תורה של "לא יהיה בך מעונן ומנחש ומכשף וחובר חבר".
אני יכול להעיד שהרב אמנון יצחק, למשל, לעולם לא מבטיח דבר חוץ מזה שהוא יברך. אחר כך הוא מציג את הצלחות הברכות. אפשר להתייחס לזה איך שרוצים אבל כל אחד מבין - או צריך להבין - שלא מבטיחים לו כלום חוץ מברכה שיכולה גם לא לעבוד.

והערה קטנה:
לאחר שהבהרתי 5 פעמים לפחות שלא עליך אני מדבר איני מבין כיצד אתה טוען שדברי כוונו אליך.
די. 234845
ועל כן היא *רציונלית* להבדיל מהאדם הדתי שממשיך להתפלל. אשה שממשיכה לחכות, היא הלא רציונלית (להגדרתך). היא דומה לאדם דתי שהתפלל עשרים שנה, עד שקיבל שכר, ראה את האור, וחזר בשאלה (והפך לרציונלי, להגדרתך).

דתה דיברת על "חוסר רציונליות של אנשי השמאל" (<תגובה 234561>). אלה ש"הפסיקו להאמין לפלשתינאים" הם בהכרח רציונלים. מכל השמאלנים, נשארנו עם אנשי הקש.

העובדה שהאדם הדתי לא מרגיש מרומה, היא זאת שהופכת אותו ללא רציונלי *להגדרתך*, אם הוא היה מרגיש מרומה, הוא לא היה עומד בתנאים להגדרתך כלא רציונלי, והיה הופך לרציונלי, להגדרתך (כמו האשה שפנתה לבית משפט, או שלמה בן עמי).

רגע, אתה מודה שיש אנשים שהולכים למקובלים תמורת הבטחות? האם אפשר לומר ש"חוסר הראציונליות של הדתיים הוכח (דברי לא כוונו אליך)"?

מי שמקבל ברכה מאמנון יצחק עומד בדיוק *אבל בדיוק* בהגדרה שלך ללא רציונלי.

ולהערה, מצטער, אני איש שמאל, כשכותבים שאנשי השמאל לא רציונלים, יש לי תחושה שמתכוונים אלי. כמו שכשכותבים שהיהודים גנבים, יש לי תחושה שמדברים אלי.
די. 234849
סליחה על הגסות אבל אני מתפלאה עליך, מה דוחף אותך להמשיך איתו את הטנגו הזה, החסר כל חוש קצב? אתם מזכירים לי משהו מ"המאהב", של א.ב. יהושע. שם אמר מישהו על דרשותיו של הרבי: "נראה היה לי שהוא מלבן *בעיות מדומות*" (ההדגשה שלי).
שאלה ממש יפה 234857
א. אני כותב תגובה ליעקב.
ב. אני מקווה שכתיבת התגובה תוביל להבנה של יעקב.
ג. יעקב לא מבין.
ד. אני חוזר לכתוב תגובה חדשה (וחוזר לב).
מסקנה:
ה. אני לא רציונלי.

תגובה 234379
די. 234858
יש ביניננו הסכמה. כל אחד מאיתנו טוען שהשני לא מבין מה שהוא כותב.
מכיון שכך, וניסיתי מאוד, וזה מאוד הפריע לברקת אני מתייאש.

הוכחת את טענותיך בשיטת ההוכחה דרך התשה. כל הכבוד.
רק שאני אבין: 234655
אדם שתקוותו נוגעת לעולם האמת - הוא-הוא הרציונלי?
רק שאני אבין: 234660
אדם אשר תורם כסף למטרות נעלות בעילום שם מתוך ידיעה שדבר זה הוא מה שחשוב בעולם האמת הוא אדם מאוד רציונלי. הרבה יותר מאדם אשר תורם כסף למפלגה בתקווה שביום פקודה הוא יקבל הטבות מס ו/או מכרזים.
רק שאני אבין: 234663
אנחנו מדברים על אותו הדבר כשאנו אומרים "עולם האמת"? - הכוונה היא לעולם שמגיעים אליו לאחר המוות?

כשלעצמי, אני מעדיף תרומת כסף למטרות נעלות בעילום שם - *משום שאלו מטרות נעלות*, בלי שום מניע אחר, ובוודאי לא כזה הקשור בעולם שאין לי שום הוכחות לקיומו. שאלה של טעם.
רק שאני אבין: 234669
אנחנו מדברים על אותו דבר רק שאתה מכיר אותו מרמת הגנון בו תקועים המוסלמים והנוצרים.

פעם אמר הרב צבי יהודה קוק שאילו האמונה היתה מה שהחילונים חושבים הוא גם היה כופר בה.
מממ.....מים מים מים 234684
כבד את אביך ואת אימך למען יאריכון ימיך
שובו בנים שובבים 234688
מה כלי זהב וכלי זכוכית שנשברו יש להם תקנה אף ת"ח אף על פי שסרח יש לו תקנה.

כל יהודי מבין שהארכת ימיהם של ישראל על אדמתם תלויה בכך שילדים יכבדו את הוריהם. האם אתה חולק על כך?
שובו בנים שובבים 234691
לא כתוב "למען הארכת ימיהם של ישראל" אלא "למען יאריכון *ימיך*".
שובו בנים שובבים 234694
''והיה עקב תשמעון את המשפטים האלה ושמרתם ועשיתם אותם ושמר ה' אלוקיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבותיך לתת לך.''
שובו בנים שובבים 234696
לא הבנתי. אתה מנסה להוכיח שאלוהים לא מוצלח בתחביר?
או אולי אתה מתייחס לתוכן הפסוק, ומצרף אותו לפסוק שאני הבאתי, כדי להראות שהטענה שלך אינה נכונה?
שובו בנים שובבים 234707
אני טוען שהאמונה היהודית היא קצת יותר מורכבת מאשר מה שלמדו אותך בביה"ס היסודי (ולצערינו גם בתיכון). זה בערך כמו שתתקוף את המכניקה הקוונטית לפי התאור הילדותי שקיבלת בכיתה ג'.

האם באמת אינך מסוגל להבין את התכסיס הספרותי של מעבר מרבים ליחיד על מנת להבהיר את הדואליות בין האחריות הכללית לאחריות הפרטית?
שובו בנים שובבים 234710
לא קיבלתי תיאור של המכניקה הקוונטית בכיתה ג'. לעומת זאת, במקום שלמדתי, הר''מ שלי כן התייחס לשאלה.

התכסיס הספרותי הזה לא קיים ב''כבד את אביך..''. אתה מוזמן למצוא תשובה רצינית יותר.
שובו בנים שובבים 234715
אשור לא יושיעינו על סוס לא נרכב ולא נאמר עוד אלוקינו למעשה ידינו - אשר בך ירוחם יתום.

חילך לאורייתא.
אם תשקיע את חלק מהזמן שאתה משקיע בפילוסופיות זרות בתורת אמת תמצא בקלות תשובות לכל השאלות שהר''מ שלך לא הצליח לענות עליהם.
מה זה ר"מ? 234716
מה זה ר"מ? 234717
רב מורה. בערך כמו ה''מחנך'' בבית-ספר לעומת מורה למקצוע ספציפי.
מממ.....מים מים מים 234328
אדם שמתפלל עושה זאת כדי לתקן את עצמו. לא כי הוא חושב שה' זקוק לבקשות כדי להחליט מה לעשות.
מממ.....מים מים מים 234381
עלאק.
מממ.....מים מים מים 234384
"הקב"ה גוזר, צדיק מבטל" או משהו כזה. לא?
גוט טאכט מאנטש לאכט 234433
או להפך.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים