כולם מרוצים מהתוצאות 235293
דוגמא לשימוש פרסומי בסטטיסטיקה באופן סלקטיבי:
6. "'מעריב' עלה", "'ידיעות' הגדיל"

השבוע פירסמה חברת טלסקר את ממצאי סקר החשיפה לתקשורת (TGI). הכותרת של
"מעריב" היתה - "עלייה של 4.5% ל'מעריב', ירידה של 4% ל'ידיעות אחרונות"'.
הכותרת של "ידיעות אחרונות" היתה - "'ידיעות אחרונות' הגדיל את הפער מ'מעריב"'.
איך זה יכול להיות? מי כאן משקר? ובכן, שניהם צודקים, אבל "מעריב" צודק יותר.
"מעריב" משווה בין השנה האחרונה (יולי 2003 עד יוני 2004) לשנה שקדמה לה.
זאת השוואה רלוונטית כי מדובר בתקופות מקבילות. אפשר להשוות גם בין חצי השנה
האחרונה (ינואר-יולי 2004) לחצי השנה המקבילה אשתקד (כפי שעשו כולם). גם כאן
יש עלייה ל"מעריב" וירידה ל"ידיעות". אבל "ידיעות" לא מוכן לפרסם השמצות כאלה.
לכן הוא מוצא בסיס אחר להשוואה - בין חצי השנה האחרונה (ינואר-יולי 2004) לחצי
השנה שקדמה לה (יולי-דצמבר 2003). מההשוואה הזאת יוצא ששני העיתונים ירדו,
אבל "מעריב" ירד טיפה יותר. נכון שלא מדובר בתקופות מקבילות, אבל יש כותרת
חיובית, וזה העיקר. (גילוי נאות: גם "הארץ" ירד, אבל לא הסתיר).
לא, לא, הסטטיסטיקה לא משקרת אף פעם 235303
אני כן, מפעם לפעם, ואני לא היחידי (לפי הסטטיסטיקה)‏1.

נשאלת גם השאלה, אחוז ממה. "השני ב50% הנחה" פרושו 25% הנחת כמויות לקונים כמות כפולה. "33% תוספת חינם" הינם שוב, 25% הנחה, ויש גם (באמריקה, טרם נראה בארץ) "30% fat free"

___
1 הסטטיסטיקה למשל עשתה חשבון, כמה אנשים בארץ היו מתים לראות את נפולי ולמות, רצוי בנסיעה מאורגנת (יוסי בנאי)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים