בתשובה לרון בן-יעקב, 19/08/04 18:43
אין טוב בלי רע 241386
משום מה אתה מייחס טוב מוחלט לדיקטטורה.
אבל לא כן היא דעת התורה אשר מייחסת חשיבות רבה לחרותו של האדם.
לא כן חשבו מנסחי החוקה האמריקאית ולא כן חושבים רבים עד היום הזה.
אין טוב בלי רע 241389
עכש''מ, עפ''י דעת התורה אין חשיבות לחרותו של האדם שמחויב לעבוד אל.
אין טוב בלי רע 241391
מה זה עכש"מ?
אין טוב בלי רע 241398
אלרב''י אבל עכש''מ, עכש''מ זה עד כמה שאני מבין.
יוצר אור ובורא חושך עושה שלום ובורא רע 241401
אתה מבלבל בין שני דברים מאוד יסודיים:

1) המחויבויות של האדם בעומדו לפני ה'
2) מעשי בני אדם הכופים דברים על עמיתיהם

לגבי 1) היהודי אכן מחוייב בחוקים רבים הכופים עליו דרך התנהלות. אולם עם כל החוקים המגבילים התורה משאירה לאדם מרחב גדול מאוד של חופש.
התורה קובעת את העיקרון שכל מה שאינו אסור - מותר ‏1.
התורה מאפשרת לאדם לבחור היכן לגור בארץ ישראל, במה לעבוד, כיצד לבלות את שעות הפנאי, מה לאכול, מה ללמוד, עם מי להתחתן וכו'. נכון הכל נעשה תחת מגבלות אבל מרחב הבחירה גדול בהרבה מהאזור האסור.

לגבי 2) התורה אוסרת על האדם לפגוע בחרותו של עמיתו. איסור זה נוגע גם לאותם "צדיקים" הרוצים לכפות על אחרים לקיים את מצוות התורה.
מרחב הכפייה שהתורה מתירה קטנה בהרבה מהמרחב שמרשה לעצמה מדינת ישראל ובעצם מהמרחב שכל המדינות בעולם מתירות. אם מדינת ישראל היתה נוהגת באמת כמדינה יהודית היה בה הרבה פחות כפייה והיא היתה החופשית ביותר בעולם.
דוגמאות:
א) הרעיון להכנס למישהו הביתה כדי לבדוק אם הוא מחזיק סמים או חזיר אסור על פי התורה.
ב) הרעיון לקחת מיסים כדי לממן את תעשיית הקולנוע או את הישיבות אסור באופן מוחלט על ידי התורה.

אך הנקודה החשובה ביותר היא שהמגבלות שהתורה מטילה על האדם מאפשרות לו ומחנכות אותו להיות אדם חופשי. כל בן אדם בעולם נמצא תחת שלושה כוחות אדירים:
א) יצריו
ב) החברה
ג) הטבע
התורה עוזרת לאדם להתחנך משחר נעוריו להתגבר על יצריו. התורה מלמדת את האדם לעמוד מול החברה כשהדבר נדרש והתורה מאפשרת לאדם השלם להתגבר גם על מגבלות הנראות כמגבלות הטבע.

1 כמובן בהסתייגות של לא להיות נבל ברשות התורה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים