בתשובה להנמלה העמלה, 24/08/04 19:19
תסביר לי לאט יותר, בבקשה 242674
התוצאות שמסופקות כאן מדברות על רמת הזיהום בפרק הזמן שאחרי כיבוי המנוע ואחרי הפסקת העישון. מה שהן מוכיחות זה שעשן מכוניות מתפזר מהר יותר מעשן סיגריות.
זה לא רלוונטי כשאתה חי בעיר שבה נוסעות מכוניות כל הזמן.

התוצאה שחסרה לי היא מידת הזיהום במהלך פעולם הגורם המזהם. ההשערה שלי היא שבזמן העישון ובפרק הזמן שאחריו מידת הזיהום הייתה דומה ובזמן שהמנוע עבד מספר החלקיקים המזהמים היה בחמישה או שישה סדרי גודל יותר גבוה מהתוצאה הגבוהה ביותר שנמדדה בניסוי הזה.

בוא ננסה להעריך את מידת הזיהום של מכוניות על פי נתונים שידועים לנו.
מכונית גולף חדישה עם מנוע טורבו דיזל בנפח שני ליטרים נוסעת (בנסיעה עירונית) 12.8 ק"מ לליטר‏1 כלומר נסיעה עירונית של חצי שעה (שזה ביום רע מאוד 6.5 ק"מ) שורפת (בהערכה אופטימית) חצי ליטר של דיזל. אתה מוזמן לשרוף חצי ליטר של דיזל (בהשגחת מבוגר, עם ציוד כיבוי בהשג יד ובמקום נקי מחומרים דליקים אחרים וכן הלאה) ולהיוכח בעצמך שכמות העשן הנפלטת מהשריפה הזו גדולה לפי כמה וכמה מכמות העשן הנפלטת מעישון של שלוש סיגריות (וכנראה שגם יותר מ 30).

אם אתה רוצה דרך יותר מדעית להעריך את משקל החלקיקים הנפלטים משריפת חצי ליטר דיזל או 3 סיגריות אתה גם מוזמן לשקול את העשן.
שקילה מתבצעת ע"י שקילת הסיגריה/דלק לפני השריפה ושקילת האפר והפילטר/מה שזה לא יהיה שנשאר אחרי ששורפים דלק אחריה. ההפרש בין מדידת הלפני ומדידת האחרי הוא משקל העשן.
ההערכה שלי היא שמהדלק ישארו לך מספר גרמים בודדים של חומר (כלומר רוב המסה הופכת לעשן) ובסיגריות בערך 20% מהמסה נישארת. גם אם היינו מניחים שכל המסה הופכת לעשן, הרי שהמשקל ההתחלתי של חצי ליטר דיזל גדול משמעותי ממשקלן של 3 סגריות (וגם ממשקלה של חפיסה שלמה).

אני מניח שהיו לחוקרים נתונים לגבי מידת הזיהום במהלך פעולת המנוע (והעישון), הם הרי ניטרו את תכולת החלקיקים של האויר במהלך כל הניסוי, אלא שהם בחרו שלא לציין את הנתונים הללו. כפיהנראה כיוון שהם הופכים את התוצאות שהם כן פירסמו ללא רלוונטיות.

1 הנתונים נלקחו מאתר מוטוקאר שמסתמך על נתוני היצרן. מיותר לציין שנתוני היצרן מוטים על מנת ליצור רושם של מכונית חסכונית יותר, כלומר נהיגה עירונית היא נהיגה רצופה במהירות המקסימלית המותרת בתוך העיר (קלן) בירידה עם כיוון הרוח ולא נהיגה בפקקים של ת"א.

תסביר לי לאט יותר, בבקשה 242684
מבלי לערער על המסקנה שלך, נדמה לי שאתה נוטה לדמגוגיה קלה.
כתבת "אם אתה רוצה דרך יותר מדעית להעריך את משקל החלקיקים הנפלטים משריפת חצי ליטר דיזל או 3 סיגריות אתה גם מוזמן לשקול את העשן".
אז זהו, שזה לא ממש נכון. כלומר, אם אנחנו מתיחסים לחלקיקים המזהמים. תוצר השרפה של הידרוקרבונים נקיים, היא פחמן דו חמצני ו(אדי) מים (בתנאי שאספקת החמצן מספקת). שני חומרים שאולי משפיעים על אפקט החממה, אבל לא נכנסים בהגדרת "חלקיקים מזהמים".
הבעיה היא בכך שהן הסולר והן הסיגריה אינם הידרוקרבונים נקיים, ושריפתם גורמת לפליטת חלקיקים נוספים.
אינטואיטיבית אני מסכים אתך שמנוע דיזל (ודאי של אוטובוס, אבל גם של גולף TDI) פולט יותר מזהמים מאשר חפיסת סיגריות. (בוערות, חוכמולוג)
תסביר לי לאט יותר, בבקשה 242694
אני חושב שכשאני מגיב למאמר שגובע שעשן סגריות רעיל פי 10 מפליטת מכוניות בהתבסס על הניסוי הרעועה הזה מותר לי גם כן קצת דמגוגיה.

למרות שבמקרה הזה ההערכה המוטה שלי נובעת מבורות והיא לא מכוונת.

בכל מקרה הנתון המשמעותי ביותר שעליו ניתן לבסס תא הטענה שX מזהם יותר מ Y חסר ולא ניראה לי שבמקרה.
תסביר לי לאט יותר, בבקשה 242689
הבעיה היא שדיזל הופך בעיקר לפחמן דו חמצני ולמים שלא נחשבים כחומרים רעילים או למזהמים סביבתיים. (אני מניח שזה נכון גם לסיגריות) הבעיה האמיתית היא עם כל היתר.
נקודה אחרת: איזה אחוז מהזיהום של הסיגריה נקלט במערכת הנשימה של המעשן או בפילטר של הסיגריה? כאשר סיגריה דולקת ללא מעשן אקטיבי, כל הזיהום משתחרר לאוויר.
תסביר לי לאט יותר, בבקשה 242698
נקודה נוספת. מה ריכוז החמצן בחדר סגור שפועל בו מנוע לעומת ריכוז החמצן בחדר סגור שיש בו מעשן (ואותו חדר שיש בו אדם שנושם).

אישית, אני די בטוח שהמדענים דאגו לצאת מהחדר בזמן שהמנוע עבד. אני לא בטוח שאת עשן הסגריות הם הפיקו ממכונה. יכול מאוד להיות שאחד מהם פשוט ישב בחדר ועישן.
תסביר לי לאט יותר, בבקשה 243216
השתכנעתי.
תסביר לי לאט יותר, בבקשה 243219
הידד.

וגם מתאים מאוד למאמר על הכשלים הסטטיסטיים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים