ריגן ופקחי הטיסה 244057
ציטוט מתוך כתבה של אמיר גולדשטיין בגלובס 27/7/04 (אי אפשר לתת הפניות להיסטוריה של גלובס)

"בחודש יוני 1981 הכריז ארגון פקחי הטיסה המקצועיים בארה"ב (PATCO) על דרישה להעלאת שכר של 100%, ואם לא כן הם ייצאו לשביתה כללית וישתקו את שדות התעופה של ארה"ב.
פקחי הטיסה העריכו, כי נשיא ארה"ב דאז, רונלד רייגן, שהיה יו"ר ועד שחקני הוליווד בעברו ונתמך מאוד על-ידי האיגודים המקצועיים בבחירתו לנשיאות, ייתן להם לשבות על מנת שיוכלו להשיג את תנאי השכר הלא מקובלים שאותם ביקשו לעצמם. אולם הנשיא הבין שאם שביתה זו לא תטופל כראוי, הוא יהיה צפוי לרצף של שביתות, מכל המגזרים; שביתות העלולות למוטט את כלכלת ארה"ב. לפיכך הודיע הנשיא לפקחי הטיסה שהוא לא יסבול שביתה זו ויטפל בה בחומרה.

במשך חודש ימים נמשך המשא ומתן, ללא תוצאות. ב-‏3 באוגוסט 1981 הכריזו פקחי הטיסה על שביתה כללית. בו-ביום הכריז הנשיא שפקחי טיסה צבאיים יאיישו את מגדלי הפיקוח. ב-‏5 באוגוסט 1981 פיטר הנשיא את כל 12,000 (!) הפקחים השובתים ועצר את ראשי ועד פקחי הטיסה.

איגודי פקחי הטיסה בקנדה ובאירופה הביעו תמיכה בפקחים האמריקנים. יותר מכך, הקנדים אף איימו בהשעיית טיסות אל ארה"ב וממנה. הנשיא הודיע שאם כך יקרה, מטוסים אמריקניים לא יטוסו לקנדה. הקנדים מיד התקפלו, וכן שאר איגודי הפקחים בעולם.

למרות ניסיונות להפחיד את הנוסעים ואת חברות התעופה, בטענות כי רמת הבטיחות באוויר ירדה כתוצאה מהפעלת מגדלי הפיקוח על-ידי חיילים, נמשכה התנועה האווירית בארה"ב ומחוצה לה כמעט ללא הפרעות. בתוך יומיים ביקש איגוד פקחי הטיסה מהנשיא להיכנס למשא ומתן - והנשיא סירב.

ב-‏28 באוקטובר 1981 הודיע איגוד פקחי הטיסה, באופן רשמי ודי מגוחך, על סיום השביתה.

רייגן הבין שאם ברצונו לקצץ בתקציב ולהבריא את כלכלת ארה"ב אסור לו להיכנע לאיגודים מקצועיים ברוטאליים המבקשים לעצמם דרישות שכר מוגזמות. שביתת פקחי הטיסה וטיפול הנשיא בה היו בסיס להבראת המשק האמריקני. מדיניותו בניהול המו"מ איתם איפשרה בהמשך קיצוצי שכר נרחבים שהביאו ליציאה מהמיתון.

מנהיג חזק - סכסוך מתון

גורם חשוב נוסף שאיפשר לנשיא לטפל בשביתה הפראית היה תמיכת הציבור האמריקני הסובל במהלכים שנקט, וכתוצאה מכך הסכמה שבשתיקה של מפלגת האופוזיציה הדמוקרטית. ואילו רייגן עצמו הפך מנשיא הנתפס על-ידי אזרחי ארה"ב והעולם כולו כשחקן הוליוודי לשעבר, לנשיא הנתפס כמנהיג חזק ונחוש אשר יכול להוביל את ארה"ב לצמיחה ולשגשוג. מאז, סכסוכי העבודה בארה"ב קיבלו אופי הרבה יותר מתון, ריאלי והגיוני. "
ריגן ופקחי הטיסה 244095
מה היה שונה בסיפור הזה אם השביתה לא היתה על העלאות של 100%, אלא של 1.5%?
ריגן ופקחי הטיסה 244121
ייתכן שהציבור האמריקאי, שלפי האמור בתגובה ישב בשקט, ואיתו האופוזיציה, היו מתנהגים אחרת על העלאה של 1.5%. אולי העאלה של 100% הציבור האמריקאי היה בסופו של דבר מרגיש בכיס שלו (אני לא יודע, אני סתם מעלה השערות).
ריגן ופקחי הטיסה 244195
אני קיבלתי את הרושם שרוב השביתות בארץ בזמן האחרון הן על רקע של הורדות שכר, הרעת תנאים ופיטורים, לא בדרישה להעלאת שכר.
ריגן ופקחי הטיסה 244202
מ 50 אלף שקל לחודש על לשתות תה 10 פעמים ביום קשה לעלות, אז שובתים פשוט כדי לשמר את המצב.
ריגן ופקחי הטיסה 244205
כן, כל עובדי הציבור מרויחים 50 אלף לחודש ולא עושים כלום חוץ מלשתות תה כל היום. במיוחד עובדי הרשויות המקומיות והמועצות הדתיות.
ריגן ופקחי הטיסה 244294
הרשויות המקומיות בבעיה בשל גרעון ברשויות, ובעייתם היא לא שמירה על השכר אלא קבלת השכר!
לכן כשכתבת על שמירה על השכר, הינחתי שאתה מתכוון לשביתת הנמלים.
ריגן ופקחי הטיסה 244461
השביתה במס הכנסה הייתה על רקע של מניעת פיטורי עובדים.

לגבי פועלי הנמל, אני יודע שיש פועלי נמל שמרויחים שכר מוגזם בצורה קיצונית (כל העיתונים טרחו במהלך השביתה לפרסם את זה שוב ושוב). אני די בטוח שמדובר בחלק קטן מאוד מבין עובדי הנמלים ושרובם מרויחים שכר סביר ולא יותר מזה. בינתיים מי שככבים בדוחות על חריגות שכר במגזר הציבורי הם דוקא הרופאים.
בכל מקרה, אני מכיר את המדינה שלנו, שני ההורים שלי עובדים בשבילה, היא לא כזה מעסיק נדיב.
ריגן ופקחי הטיסה 244477
נסה להתקבל לעבודה בנמל או בחברת חשמל.
ריגן ופקחי הטיסה 244484
מה הקשר?
ריגן ופקחי הטיסה 268938
אני מנסה לברר האם ב-‏2/9/04 הייתה שביתה במס הכנסה או שהייתה קבלת קהל
ריגן ופקחי הטיסה 269186
בהצלחה!
ריגן ופקחי הטיסה 244495
למען האמת נדמה לי שהיה מדובר על הרבה פחות מ 100%, משהו כמו 10K דולר נוספים למשתכרים בטווח 30-70 K דולר (לשנה). עניין אחר שהאיגוד הדגיש אפילו יותר מהעלאות השכר ( לפחות בדיעבד) זה צימצום שעות העבודה, בטענה ששעות העבודה המקובלות גורמות לשחיקה ופוגעת בתיפקוד בצורה מסוכנת.

מה שמדהים אותי בכל הסיפור זה כמה שהטענה ההיא הסתברה כלא נכונה- למרות שבעיקבות הפיטורין, לחץ העבודה עלה, והפקחים החדשים היו פחות מיומנים, לא זכור לי שהיתה קריסה רבתי בנושא הבטיחות. כמובן שאפשר לקרוא איך שכמות ה"כמעט תאונות" עלה ואיך שה FAA הסתירו עובדות, אבל בפועל, למרות הכל, לא היו המוני "גישמי אלומיניום" כפי שהפקחים ספק איימו, ספק הבטיחו. הייתי אומר שבדיעבד, דווקא זאת דוגמה טובה לאיך וועדים בטוחים מידי בעצמם יכולים לגרום לנזק איום לאנשים שהם מייצגים.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים