בתשובה לצדק, 02/09/04 22:32
באופן מוזר זה הזכיר נקודה מעניינת 244764
יש כמובן גם את ערי המקלט שלמעשה היוו את תחילתה של הגישה השיקומית. הן נועדו גם למי שביצע עבירות חמורות והחברה נותנת לו הזדמנות להתחיל את חייו מחדש, אמנם תחת מגבלות, אבל מאפשרת לו זכויות.(במדבר ל"ה י"א http://www.mechon-mamre.org/i/t/t0435.htm)

התרגלנו להכניס את החברה, זכויותיה, קורבנות פוטנציאליים, פוגעים פוטנציאליים שאותם צריך להרתיע וכו'. יש גם גישות אחרות שמזכירות לנו כי במרכז הארוע הפלילי עומדים הנפגע והפוגע ולא החברה כולה. השיטה העונשית המקובלת כיום ששמה את החברה מעל וקודם גורמת לכך שזכויות הנפגע וזכויות הפוגע נרמסות או נשכחות. בדרך כלל שהפשע הוא רק בעיתון, בטלביזיה וכו' אז זה בסדר. אבל עם פתאום אנחנו פתאום קרובים לארוע פלילי, אז אם פרצו אלינו לדירה ותפסו את האשם, אנחנו לא צד בדיון. התובע מבקש עונש ללא קשר עם הפגיעה שלנו, השופט מחליט וכו'. אולי יש לנו משהו להגיד? אולי מותר לנו לקבל פיצויים?
גם מהצד השני זה אבסורדי לפעמים. יש המון עבירות שמגיעות לבית המשפט סתם. יש ויכוח גדול מאוד לגבי עבירות של שימוש מוגבל בסמים קלים, יש הרבה מאוד עבירות שהיו יכולות להגמר בפיצוי ללא משפט: אמרת משהו לא יפה לשוטר התנועה שהחליט משום מה שאתה חונה במקום אסור, זו העלבת עובד ציבור, כלב הפודל שלך נתקל בכלבה בפארק, רץ והפחיד עורך דין שעבר- זאת עבירה של אי נקיטת אמצעי זהירות בחיה. ויש עוד ועוד עבירות כאלה. בסטטיסטיקה של המשטרה הם קוראים לכל העבירות האלה עבירות על הסדר הציבורי או משהו כזה. ההגדרה הזו היא בדיוק הבעייה. אלא עבירות שאולי באופן עקיף פוגעות בחברה, אבל קודם כל הן פוגעות במי שהיה במקום.
דוגמא לכך מהמקורות שלנו:
סדר נזיקין במשנה עוסק בפגיעות השונות שבין אדם לחברו והשיטות השונות להביא לפיצוי. דוגמא לפיצוי בגין עבירת אלימות (נזיקין, מסכת בבא קמא ח, א'): "החובל בחברו חייב עליו משום חמישה דברים: בנזק, בצער, בריפוי בשבת ובבושת". כלומר, אדם שפגע באדם אחר באופן אלים וגרם לו לנזק פיסי, יפצה אותו. על הפיצוי לכלול פיצוי כספי בגין הנזק החומרי, הכאב שנגרם, הוצאות הריפוי, השבתת האדם מעבודתו ועל הנזק הנפשי שגרם. ההדגשה כאן היא לא בנזק המוסרי או בנזק החברתי, וגם לא מתמקדים בקורבנות הבאים, אלא בנזק האישי שנגרם לקורבן ובמימדים השונים הכלולים בבחינת הנזק על מנת להגיע לאיזון מחודש ברמה הבין-אישית.
זה סוג של ענישה שנותן יחס הגון לשני הצדדים. והחברה? נדמה לי שגם החברה מוצאת תועלת בפתרון כזה.

שבת שלום

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים