בתשובה לניצה, 06/09/04 22:57
ה''ג'ובניקית'' 245392
מצטער. לא שוכנעתי כלל וכלל. היהודים בתימן לא התמערבו, כמו גם הקהילות שהיו במרוקו לאחר קום המדינה, וגם באלג'יריה. הן נשארו מזרחיות (במיוחד באלג'יריה בתקופת השלטון הצרפתי), ולדעתי היו נשארות מזרחיות גם בהסטוריה החלופית שתארנו.
מוזר, 245410
דווקא באלג'יריה היה תהליך גבוה מאד של התמערביות צרפתית שהתבטאה במעבר של בערך מאה אלף יהודים לצרפת לאחר העצמאות האלג'ירית.
גם יהדות עיראק, מצריים, ומרוקו עברו תהליכים דומים של התמערבות, כפי שמעידים כמויות היהודים שהלכו לצרפת וקנדה מארצות אלו.

הסיבה לכך קיימת בעובדה של הקולניאליזים של ארצות אלו בהן היהודים הפכו לקבוצה מתווכת בין הכובשים לילידים ובכך התנתקו מן המזרח וניסו להתחבר למערב.

בתימן, בה לא היה כיבוש כזה, באמת היהודים לא התמערבו.
ה''ג'ובניקית'' 245426
אתה כנראה לא דיברת צרפתית בבית...
החינוך תחת הקולוניאליזם היה ממש מצחיק, אמא שלי ידעה על ההסטוריה של צרפת, ועל התרבות והספרות הצרפתית, הרבה יותר מה שידעה את אלה של תוניס. בקהילה היהודית תוניסאית העירונית, ההשפעות המערביות ניכרו מאוד בזמן הקמת המדינה, וחלקים גדולים מהיהודים שם, התחלנו במידה זו או אחרת. גם אצלי במשפחה המורחבת לא נשארו הרבה דתיים. סבתי מצד אבא אמנם נלחמה נגד כולם כאשר שלחה את בניה ל''כותב'' -ה''חדר'' התוניסאי- (והתגאתה בכך שבנה הגדול הצילח בכל זאת לעמוד במבחנים הממשלתיים רק על ידי לימוד עצמי), אבל גם כך, רובם של הדודים שלי התחלנו, ולא בגלל ההגעה לארץ.
מצטערת על ההשתפכות המשפחתית, אבל את הנושא הזה אני מכירה ממש מקרוב...
ה''ג'ובניקית'' 245428
אכן, לאור השילוב של תגובתך ותגובתו של צדק, אני חוזר בי.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים