היסטוריה ומדע 247328
ראשית , תודה לך נתן רון על מאמר מעניין ומעורר מחשבה.

בהוראת מדעים קיים דמיון אם כי המצב הפוך. רוב המדענים נדחקים הצידה ורק המשוואות ותוצאות מחקרייהם נלמדות.

זה נכון לגבי חוק הוק, חוקי ניוטון חוקי מקסוול ועוד.

אני חושב שדוקא ההיסטוריה של המחלוקות בין אנשי מדע צריכה להלמד משום שפעמים רבות התועלת שבהבנת כברת הדרך שנעשתה עד לגילוי מסויים יותר מעניינת מהמשוואה שבסופה.

לגבי היסטוריה כללית - היה כמובן עדיף ללמוד על אירועים ''גדולים'' לצד סקירת הספרות, האומנות, המדע והטכנולוגיה באותה תקופה.
אם יעשו זאת באופן מעמיק אפשר יהיה ללמוד רק היסטוריה שהרי כל תחומי הלימוד מהווים חלק ממנה.
היסטוריה ומדע 247340
אתה יכול לתת דוגמה למקרה שבו הדרך להגעה לגילוי יותר מעניינת מהגילוי עצמו?

לגבי היסטוריה כללית: יש רק שעה או שעתיים של לימודי הסטוריה בשבוע. כמו שכתבתי קודם, אם תנסה ללמד בשעתיים אילו את תולדות הספרות, האומנות והמדע, תסתבך בהסברת מושגי יסוד ולכן התלמיד יקבל ידע במקרה הטוב, אבל לא יבין שום דבר משמעותי.

כמובן שיש מקרים שבהם המדע , ואולי אף האומנות, השפיעו על ההסטוריה הכללית.
היסטוריה ומדע 247382
בשמחה.

כשאדיסון חיפש חוט להט שאינו מתכלה לשיפור הנורה, נוכח אחד מעובדיו שמתכת מחוממת בואקום פולטת אלקטרונים שנקלטים במוליך סמוך. הגילוי האקראי הזה הוביל לחקירת התופעה ע"י חוקרים רבים, לגילוי אקראי נוסף של קרני הרנטגן ולתחילת עידן הרדיו והאלקטרוניקה עם המצאת מנורת הרדיו ושפופרת הקרן הקטודית (טלויזיה).

שפופרת הרנטגן לא הומצאה אלא התגלתה באקראי כשאחד מהסטודנטים של קונרד רנטגן פיתח לוח צילום וגילה לתדהמתו צילום של עצמות כף יד שעל אחת האצבעות נראית טבעת. מסתבר שבמהלך ניסוי מוליכות חשמלית בשפופרת ריק במתח גבוה. הונח לוח צילום בסמוך לשפופרת,וההמשך ידוע.

ב-‏1901 קיבל האדון קונרד רנטגן פרס נובל על גילוי קרני X הוא לא ידע מה טיבה של הקרינה ולכן כינה אותה X.
למותר לציין שזה לא הפריע לאיש להעניק לו את פרס הנובל הראשון בפיסיקה. את השם של הסטודנט לא הצלחתי לגלות. ככה זה.

בספר "צחקו עליהם בהתחלה" מופיעים 24 סיפורים של המצאות וגילויים שדרך גילויים או פיתוחם מעניין יותר (לדעתי) מההמצאה עצמה וניתן להפיק ממנו כמה תובנות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים