בתשובה לאלכסנדר מאן, 14/02/00 17:41
אתנחתה מתודית 2505
סתם כבדרך אגב, זה לא תמיד נכון. יש תפיסות שונות מאוד של הרוע ביהדות. חלקים מספר הזוהר, למשל, טוענים שהרע הוא חזק כמעט כמו הטוב (ולכן מקרבים שעיר לעזאזל - בזמן שהסטרא אחרא עסוק באכילת השעיר, יכול הצדיק להתייחד עם האל). חלקים אחרים טוענים שהרע הוא רק משרתו של הטוב, כמו שאמרת.
אתנחתה מתודית 2511
אכן, גם ביהדות ישנם זרמים הפונים אל ה'פנימי' ואל הגנוסטי, וענף הקבלה הינו מן הסתם החשוב שביניהם.
יחד עם זאת יש לשים לב לכך שגם היהודים הקבליסטים לא תמיד היו מאושרים מהתפתחות זו, ולכן נטו להגביל את גיל ההוודעות לענף הקבלה לארבעים שנה ומעלה.
התחושה הכללית מעיון בכתבים יהודים קבליסטיים/גנוסטיים שונים הינה שהיהדות היתה ערה לקיומם של זרמים שכאלה בקירבה, ולו רק מנטיותיהם הארכיטיפיות של בני אדם אל האוקולטי, ולכן ניסתה 'לשמור' על יהודים בעלי נטייה שכזו בקירבה, תוך יצירת חיקוי יהודי להלכי רוח גנוסטיים-גויים, ובלבד שיהודים אלו ישארו בחיק היהדות ולא יעזבוה אל מחוזות מירעה אחרים, וזאת למרות ה'תקלות' שקרו עם שבתאי צבי ויעקוב פראנק.
בברכה
א. מאן
אתנחתה מתודית 2540
זה לא לגמרי נכון, אבל די קרוב. הקבלה נוצרה במאה ה-‏13, והיא נוצרה מתוך צורך השעה - האם האל היהודי הוא אל הפילוסופים האינסופי והמופשט או האל האנתרופומורפי והאישי של המקרא? האחד הרבה יותר מכובד, אבל מאוד מנותק. השני מאוד אישי, אבל בסה"כ לא שונה מבן-אנוש חזק מאוד.
אז הקבלה יצרה עירוב - האל הוא גם זה, וגם זה. נכון שהיא הושפעה מאוד מהנצרות וגם מהאיסלם, אבל לא בגלל מגמה לשמור יהודים ביהדות, פשוט מתוך השפעה הגיונית של קבוצת אנשים שחייה בתוך חברה נוצרית ואיסלמית.

מאוחר יותר, הגבילו את גיל הקריאה בקבלה, אבל בדיוק מסיבות הפוכות - בגלל שהנוצרים התחילו להשתמש בקבלה ע"מ להמיר יהודים לנצרות. "תראו", הם אמרו, "בעצם מה שכתבו כאן זה מה שאנחנו אומרים" (והם לא תמיד היו רחוקים מהאמת). לכן הוגבל גיל הקריאה בזוהר(ורבנים רבים קראו להחרמת הקבלה לחלוטין), על-מנת למנוע התנצרות של יהודים.

לגבי הנטייה אל האקולטי, גם כאן אני לא בטוח - הרי המיסטיקה היתה קיימת ביהדות לפני הקבלה. לא בגללה היא הומצאה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים