בתשובה לאורי פז, 14/10/04 16:06
מדרגות לרקיע 253636
לא כטענתי, אלא כטענת הרבי מלאדי. הוא טועה, או לא מייצג, או מה?

הבדלים מולדים וגנטיים הם סטטיסטיים ועדינים. לא ידוע לי על הבדל חד-משמעי וגורף כמו הטענה שליהודים יש שתי דרגות של נשמה ייחודית ואינסופית מעל נשמת הגוי. מה אתה אומר?
ליהודים יש אף יותר גדול 253660
ליהודים יש אף יותר גדול 253668
כשהנאצים שנכנסו לפראג הגיעו לרובע היהודי, תפש אחד המפקדים חייל ואמר לו לעלות על הגג של של בנין הרודולפינום ולהרוס את הפסל של המוסיקאי היהודי מנדלסון.
יש שם הרבה פסלים על הגג, אמר החייל, איך אני אמור לדעת מי זה מנדלסון?
זה עם האף, אמר המפקד.
החייל טיפס והרס את הפסל של ואגנר.
מנדלסון עדיין שם ליד באך ומוצארט.
ליהודים יש אף יותר גדול 253709
העתקת את זה מהכתבה על פראג שהתפרסמה במוסף הארץ.
ליהודים יש אף יותר גדול 253845
כן.
סליחה אם יש כאן פגיעה כלשהי בזכויות היוצרים של העיתונאי שאינני זוכר מיהו.
נזכרתי בסיפור הזה שקראתי, בעקבות האף הארוך.

אני גם מתנצל שלא נתתי לינק, כי קראתי את זה בעיתון מנייר, ומהרתי להעתיק למחברת האנקדוטות הכתומה שלי.
ליהודים יש אף יותר גדול 255185
מעניין, אני שמעתי את אותו סיפור בדיוק על בית האופרה של אנטוורפן, רק ששם קצין חובב מוזיקה הציל ברגע האחרון את ראשו של וואגנר. הייתי שם, וראשו של מנדלסון, כמו גם של וואגנר ושל כל האחרים עדיין מעטר את הבניין (המרשים).
מדרגות לרקיע 253852
לטעמי, אתה לא משכיל להבין את דבריו של הרב מלאדי, ואני מצידי לא מעוניין לפרט בנידון, מסיבות אישיות.

לטעמי, כמו שהבדלים מולדים וגנטיים הם עדינים, כך גם טענת הרב מלאדי או באי כוחו - מתאימה להבנתם של עדיני הנפש היהודית.

ולטעמי, התפיסה הזאת נובעת מעמדתה הכללית של היהדות על תפקידם של יהודים ונוכרים בעולם הזה, כפי שפירטתי בדיון 1661.
מדרגות לרקיע 253939
כמה נאה. אתה קובע שאני לא משכיל להבין, ומסרב להסביר. אם כן, לטעמי אתה לא משכיל להבין חשיבה הגיונית מהי, ואני מצידי לא מעוניין לפרט בנידון, מסיבות אישיות. זה מתאים רק להבנתם של חדי האבחנה הלוגית.
מדרגות לרקיע 253989
זהו, שלא בדיוק מדובר בנושא לוגי. וזכותי הלגיטימית לא להסביר מה שלא בא לי להסביר מסיבות אישיות. דחילק, אל תהיה כה רגשי. תנסה ללמד זכות, גם אם אינך מבין. כמה בדיוק אתה מבין כיצד פועל המחשב שלך לפרוטרוט בעודך משתמש בו?
מדרגות לרקיע 253996
ההשוואה המקובלת הזאת של מחשבים עם נושאי אמונה היא תמיד השוואה לא טובה ולא נכונה. אולי האלמוני איננו מבין לפרוטרוט איך פועל המחשב שלו, אבל יש מי שכן מבין. אלה שפיתחו את המחשב ואלה שבנו אותו כן מבינים.

זאת בשונה מהעניינים עליהם אתה מדבר, שאותם, מרגע מסויים והלאה, *איש אינו מבין* - ועובדה שאלה שמתיימרים, כביכול, להבין - אף פעם אינם מוכנים להסביר, והדבר מעיד עליהם כאלף עדים.

לכן ההשוואה היא לא הוגנת ואפילו קצת מתנשאת.
מדרגות לרקיע האמת 254005
על פניו אני לא רואה כנכון את ההבדל שאתה מציין, משום שיודעי המחשבים לפרוטרוט כמו יודעי ''מחשבת ישראל'' לפרוטרוט - לא תמיד מוכנים להסביר לכל אחד ועל כל במה אפשרית ותחת כל מיקרופון רענן את ''סודות המקצוע'' שלהם. לא כל מי שאינו מעוניין להסביר לך לפרוטרוט את סודות המקצוע שלו, מעיד על היותו ''אינו מבין או מתנשא''.

הרמב''ם בהקדמה לספרו המונומנטאלי ביהדות ''מורה נבוכים'' מסביר יפה את מצב העניינים הזה, שבו יש מצבים שבהם ההסבר נופל על אוזניים ערלות ואז ''כשם שמצווה לומר דברים שנשמעים, מצווה שלא לומר דברים שאינם נשמעים''.
מדרגות לרקיע האמת 254009
נראה לך שמישהו יסרב להסביר, ולו בקווים כלליים, איך פועל מחשב, וזאת "מסיבות אישיות"? אין פה שום סוד מקצועי. אתה לא רוצה לדבר על הרבי מלאדי כי זה סוד מקצועי?
מדרגות לרקיע האמת 254012
אפילו אינני יכול להסביר לך עד כמה הדברים שאתה מדבר הם בלתי נסבלים. מילא, אילו לפחות זו היתה התנשאות שיש לה איזה רקע סביר, אבל לא - זוהי התנשאות של פשפשים שפשוט אין להם מה לומר והם מעדיפים לערפל את העובדה הפשוטה הזאת במקום להודות על האמת.
מדרגות לרקיע 254000
לקבוע "אתה לא משכיל להבין" ואז ללכת זה "לגיטימי" אבל מכוער. החלק השני של תגובתי נועד להדגים זאת, והוא לא פעל. אני, במקרה, מבין לא רע כיצד פועל המחשב שלי; אם לא היה אכפת לי, לא הייתי מתעניין. בסדר. מהשנאה והבוז כלפי הגויים המצויים בחלק (קטן) מן המחשבה היהודית דווקא כן אכפת לי, אז אני מנסה להבין. לא טוב?
מדרגות לרקיע 254008
לטעמי, לגיטימי ביותר שתנסה להבין, אבל אין זה לגיטימי שתתיימר להבין דברים שבאמת אינך מבין בהם.
מדרגות לרקיע 254011
מי מתיימר להבין? אני *לא* מבין, לכן אני *מנסה* להבין. ככה זה בדרך כלל, אתה יודע, כשמישהו שואל שאלה.
מדרגות לרקיע 254015
נכון שככה זה בדרך כלל כשמישהו שואל שאלה, אבל לטעמי אין זה כך כשמישהו מונע מדעה קדומה. אתה קובע עובדות על-פי שמועות מוטעות ומצפה שנוריד בפניך את הכובע. לא תקבל זאת, כי טענתך בטעות יסודה.

אני אישית, לא נוהג לשמש פה לדברי חכמים שאינני מבין. אינני חב"דניק, אני חולק עליהם במישורים רבים במסגרת עבודת השם. עם זאת אני מכבד את גדלות חכמתו של הרבי מלאדי, מייסד תנועת החסידות, הגם שאינני חסיד כלל. אני מאמין שיש בקרבת ביתך איש חב"ד שישמח להשיב על כל שאלותך, בפרט כשמדובר בספר "תניא" (של הרב מלאדי) האהוד עליהם. לכך התכוונתי שטוב שיש חב"ד לחילונים ואילו פירשת את זה לשלילה. אם השאלה באמת מעניינת אותך, והיא איננה נשאלת על מנת להקניט או להתריס או להשחיר - גש ושאל את החב"דניק בצומת הנחת התפילין הקרובה למקום הימצאותך. מה אתה רוצה ממני? השומר יהדות אנוכי?!
מדרגות לרקיע 254020
"אני אישית, לא נוהג לשמש פה לדברי חכמים שאינני מבין". אז תגיד שאתה לא מבין וחסל! למה כל הקשקושים האלה? ועוד אמרת שאני מתיימר להבין...

לא צריך שתוריד את הכובע. ממש לא מזיז לי. יש פה שאלה עובדתית: הרחק בשחר הימים, כתבת "אם זכרוני אינו מטעני, חמשת המאפיינים מתייחסים לכלל בני האדם, ללא יוצא מן הכלל". כל מה שאני שואל הוא, האם זכרונך הטעה אותך, או שכך הוא באמת. זו לא שאלה חב"דניקית, ואם אתה לא רוצה לדבר בשמם, דבר על מה שאתה מכיר. חב"ד לא המציאו את חמש צורות הנשמה בהן דנת כאן באריכות. אולי אתה הוא זה שמונע מכוח דיעה קדומה, חיובית במקרה זה?
מדרגות לרקיע 254030
אני אמרתי שאינני מבין את דבריו של הרב מלאדי ולשם הבנתם גש אל החב"דניק שבסמתה.

לא אמרתי שאני לא מבין את חמשת המאפיינים. ביחס אליהם אמרתי שאני אמנם מבין, אולם לא מוכן להסביר מה שלא מתחשק לי ואין לי זמן לשם אריכות הנידון האינסופי, שכאשר אין לך באמת זמן להמשיך בדיון – מתקבל הרושם שאינך יודע או אינך מבין או שנוצחת בנוקאאוט. לא תודה, אני מוותר על התענוג. בפרט כאשר יש לך שאלה מדבריו של הרב מלאדי, אז מה הבעיה שלך? גש כבר לחב"ד.
מדרגות לרקיע 254050
אחרי ששלחת, כך נראה לי, מאות תגובות לאתר הזה, ושנית משנתך לאו-דווקא בקיצור בכל הזדמנות, אתה כותב "אני אמנם מבין, אולם לא מוכן להסביר מה שלא מתחשק לי ואין לי זמן לשם אריכות הנידון האינסופי". זה יוצר (אם תרצה או לא תרצה) רושם חד וברור: אינך רוצה להסביר כי אתה יודע שתשובתך אינה נאה; אינך רוצה להסביר כי אתה באמת מאמין שנשמתו של היהודי מתנוססת הרחק מעל נשמת הגוי‏1.

אז תודה על התשובה הברורה.

1 שמא, עד כי המרחק עולה על המרחק שבין הגוי לבהמה, כפי שהורנו הרב קוק, שאינו חשוד בחב"דניקיות יתרה?
מדרגות לרקיע 254051
כל ניסיון רטורי מצידך לא יביאני לפרישת משנתי על פי הבנתי בנידון.

אני לא רואה את עצמי דוברו של החסיד הרב מלאדי. אני ליטאי שמתנגד לחסידות. נקודה.

ולו באמת היית שואל את שאלתך כי ברצונך לדעת את האמת בלבד, לא היית מסיק את מה שהסקת בכוח ובטעות אופטית בתגובתך.

(מה גם שעם הזמן אני למד לא להתדיין עם אלמונים, החסינים מפני העלבה, פגיעה והטחת האשמות שווא כלפי המתדיין. אין זה בדיוק המקרה של הדיון איתך כאן, אבל זהו פשוט מנהג שברצוני לאמץ מעתה, ללא קשר אליך.)
היהדות אמת היא? הצחקתיהוך 254066
''אני ליטאי שמתנגד לחסידות''. אתה אמרת.
היהדות אמת היא? הצחקתיהוך 254069
מה דופי באמירה הזאת?
היהדות אמת היא? הצחקתיהוך 254070
נובמתת את סתם חושקת להקניטני? אם X הוא אמת איך יכול להיות ש Y ו Y' מאמינים ש X הוא אמת אבל מתנגדים אחד לשני? הסבר של 70 פנים לא מספק משום שהמשפט המקורי לא היה "אני רואה את הדברים אחרת" אלא "אני מתנגד וגו"'.
היהדות אמת היא? הצחקתיהוך 254075
אורי לא המציא את זה. באופן מסורתי נחשבו הליטאים לראש החץ של ה"מתנגדים" (בנגינה אשכנזית, ההטעמה על ההברה השניה - אמור זאת בקול רם - מת*נג*דים - והנה אתה יהודי מעט יותר :-)) לחסידות.

כל הזרמים ביהדות, וכמובן שני הזרמים העיקריים, חסידים וליטאים, מסכימים ביניהם על שלושה עשר העיקרים, וב*תוך* האמונה המשותפת הזאת ישנם חילוקי דעות קיצוניים עד כדי "התנגדות" של ממש, ואין הדבר סותר את העובדה שהאמונה היא משותפת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים