בתשובה למשה דורון, 13/06/01 13:52
והרלוונטיות של הצעתך ההומאנית, 25521
ולו לשם הסרקאזם, היא?...
נכון להיום איננה 25522
אבל אם תתגיס לעזרתי מי יודע אולי בבא היום נצליח לשכנע את עולם בנחיצותה. שוב, אתה מוצא בה פגם עקרוני?

אגב כדי לשכנע את העולם בצדקת דרכנו (?) שים לב באלו מניפולציות נשתמש:
1. ניתן להרדים תינוק בן יומו לנצח ללא יסורים.
2. הוא איננו מבין דבר וממילא איננו חרד לגורלו.
אני לא רואה שוני מהותי מהפלה (שאסורה אגב ע"פ ההלכה אא"כ העובר מסכן את אימו ואז יש לו דין רודף).
הערה לסדר 25523
למיטב ידיעתי, מותרת הפלה בכל מקרה עד היום ה-‏40 להריון. לא?
הערה לסדר 25531
ישנה מחלוקת האם הפלה שקולה לרצח ובעניין זה רוב הדעות הן שעובר בן פחות מ40 יום אינו נפש, ועל כן מתירים דילול עוברים גם במקום שאין סכנה לאישה. אולם לגבי השאלה האם הפלה מותרת או אסורה הרוב המוחלט של הפוסקים (לא ידוע לי אחד שמתיר, אבל זה לא ראיה לכלום) אוסר.
אם אתה לא רואה, 25537
הריני ליטול על עצמי, גם אם בקושי מה, את תפקידו של מורה הנבוכים:

1. ההקבלה של הפלה להרג תינוק בן יומו עלובה ביותר. כאן אפילו אין צורך בפירוט - אתה יודע זאת בדיוק כמוני. נתן לשים גבול עקרוני והגיוני להפלה - ארבעה-חמישה חדשים מתחילת ההריון, למשל. ממילא מתרחשות רוב ההפלות בתחום זמן זה, ואם תנסה להקביל תינוק בן יומו לעובר בן ארבעה חדשים, התחל להתכונן לאישום ברצח שאגיש כנגדך על שאכלת אי אז תרנגולת.
2. ניתן להרדים אדם הלוקה בשכלו ללא כל יסורים. הוא אינו מבין דבר וממילא איננו חרד לגורלו. נו, *אז*?

בקיצור, נסיון נאה אך כושל. NEXT!
עקרוני והגיוני ועוד מילים 25559
ראשית, לעיתים גיל העובר כלל אינו ידוע עד כדי פספוס של שבוע-שבועיים. הבדיקות באולטראסאונד יכולות לספר עד כמה העובד מפותח אך לא בן כמה הוא.

1. נשכלל אם כן את הצעתך ונתנה את ההפלה בהעדר התפתחות של אבר מסויים. האם אתה יכול לטעון שתינוק מפותח יותר מהגבול שהצבנו, נחשב ל"חי" ואילו פחות הרי הוא בחזקת תרנגול שחוט? על בסיס מה אתה עושה את אותה אבחנה?
2. אדרבה גם אופציה זו תעזור מעט בהצלת המין האנושי, מדוע אתה מתנגד לה?
עוברים לוהטים 25565
1. טכנית - איני מתכוון כלל להסתבך בבוץ התיאו/לוגי בו אתה מנסה להטביעני. יקבעו נא רופאים ואנשי מדע אמות מדה מדויקות, מן הסתם על פי התפתחות מוחו של העובר, ולאחר מכן נתן לקבוע מרווח בטחון, על מנת להבהיר ללא ספק כי לא מדובר ביצור תבוני.
2. איני מציע להשתמש בהפלה באופן שיטתי או כאמצעי ענישה, אלא לאפשר הפלה חינם לכל דורשת.
3. דילול הילודה, עליו דיברתי מלכתחילה, יעשה, כפי שהבהרתי, באמצעות חוקים, ענישה כבדה (בכלל זה עיקור) ומיסוי נכון. אתה הוא זה הנותן לנושא ההפלות מקום כה מרכזי - לא אני.
עובר ושב 25609
1. לא רוצה לא צריך. רופאים הם טכנוקרטים שיכולים לומר לך עד כמה המקרה שלפנינו עומד בקריטריונים הנדרשים. אין תפקידם לקבוע מהם הקריטריונים, זאת אתה אמור לעשות, בנתיים לא הבנתי מהו הקריטריון המרכזי בו צריך לעמוד יונק כלשהו על מנת שמי שמפסיק את חייו יכנס לגדר רוצח.
למשל: אני מניח שההתפתחות המוחית של שיפנזה (וכאן דובי יכול לאשר או להכחיש) עולה על זו של עובר בן 4 חודשים.
2,3. המשקל שאתה מייחס להפלות במסגרת התוכנית הכוללת כלל איננו מעניין, משנה כאן העיקרון והוא שלתפיסת עולמך האנושות מיותרת לחלוטין אך אתה דואג לעצמך ובאופן לא ברור אולי אף לצאצאך. אם כן אני מציע פיתרון כיצד לעשות זאת על הצד הטוב ביותר ומסיבה לא ברורה (אני חושד אותה כפופוליזים) אתה מסרב לקבל את הצעותי.
עובר ושב 25702
שימפנז בוגר יהיה מפותח, מוחית, יותר מאשר תינוק בן ארבעה חודשים, לא רק עובר בן ארבעה חודשים.
כמובן שאין בכך נקיטת עמדה לכאן או לכאן. יצויין כי אני בעד התרת הפלות לכל המעוניינת בכך, ואני מתנגד להרג מיותר של שימפנזות (וכל הרג של שימפנזות הוא מיותר, לדידי).
עקרוני והגיוני ועוד מילים 25567
בנוגע לסעיף 1:
בפרק הזמן בין תחילת ההריון עד לסופו עובר העובר ממצב של תרנגול שחוט, כהגדרתך, למצב של אדם.

אינני יודע איפה עובר הגבול המדויק בין המצב התרנגולי למצב האנושי. לא ראיתי שום טיעון משכנע להגדרת הגבול. כל ההגדרות הקיימות (כגון 40 יום), הן שרירותיות כמעט לגמרי.

לכן, במקרה זה אני מעדיף להגדיר, שרירותית, את הגבול בצורה ליברלית ככל האפשר, נאמר עד למצב שההפלה אינה מהווה סכנה לאם.
אדרבה הגדרה מצויינת 25611
ומכיוון שלאחר הלידה אין כל סיכון בהפלה, יהיה זה אך הגיוני להתיר 'הפלה' של תינוקות רכים.
אדרבה הגדרה מצויינת 25628
שחר הגיב לעניין והביע אף את דעתי בנדון. הטיעון בו ענית לו אינו לוגי, והוא קנטרני להכעיס.
באשר למניעי וכדומה - אשמח מאד לראות היכן אני אומר את אשר אתה שם בפי (חזור ושים, אגב - עקשן). הצעותי יביאו תועלת לא רק לי וכלל האנושות, אלא אפילו לך ולצאצאיך. אשמח לעמת זאת עם טענותיך כאילו אני מעוניין ''להשמיד את האנושות'' או מה שזה לא יהיה...
עובר ושב(2) 25644
לא קיבלתי תשובה לתגובתי מההידר ''עובר ושב'' (לגבי הקריטריון המבחין בין נשוא לאחר) - אתה יכול לענות שאין לך משנה סדורה בנידון, זו בהחלט תשובה קבילה ואני אפסיק לנג'ז.
לא טענתי שאתה רוצה להשמיד את האנושות, ולא טענתי שהצעת לדאוג לך ולצאצאך, טענתי שאתה לא מוצא בה טעם רב מידי או ערך מוחלט וכפועל יוצא מכך הדאגה לעתיד הציביליזציה מצליחה להתפרש על ידי כאינסטינקט טבעי של דאגה של אדם לו ולזרעו.

(תגובה גם לטל)
לאורך כל הדיון לא היה בכוונתי לטעון שהפלה שקולה לרצח (כלומר יתכן והיא שקולה אולם הנושא לא הטריד אותי) ניסיתי להסביר כי הערך של החיים העושה רצח לנורא כל כך בא לידי ביטוי גם ברצון להרבות את אוכלוסיית העולם.
ולעניינינו אם אכן המצב אקולוגית כה חמור, ניתן בתור התחלה להשבית את התחבורה בעולם למעט רכב חירום, הרבה לפני שמגבילים ילודה.
עובר ושת 25648
תשובתו של שחר ביטאה גם את דעתי שלי בנושא, כלומר - איני יודע היכן *בדיוק* עובר הגבול, אבל אני יודע כי בתהליך ההריון הגבול נחצה בשלב מסוים, וכי נתן למצוא דרגת התפתחות שבפירוש תהיה נמוכה מזו הנחשבת "תבונית" (לפני התפתחות המוח, למשל) - מה שהופך את העניין, כפי שהבהרתי, לטכני בלבד.

ערך מוחלט לאנושות? איך תגדיר זאת, בדיוק? קדושת האדם באשר הוא אדם, כולל עוברים, כולל ביציות לא מופרות, כולל מה? האם עדיפה אנושות הגודשת את כוכבה הקט עד לבלי הכיל (על כל התופעות הנובעות מכך - רעב, עוני, נזק אקולוגי) על אנושות קומפקטית יותר בה יכול כל פרט לנהל חיים שלמים ונעימים יותר? הסבר לי למה, בדיוק. אה, כן - בלי דת, בבקשה. רק לוגיקה...
עוברים לדום 25696
1. כלומר הקריטריון הוא "ההתפתחות התבונית". יופי. ואם שימפנזה חצה את "גבול ההתפתחות התבונית" שתינוק בן יומו לא חצה, תחשיב את הורגו כרוצח?

2. האנושות כיום גודשת את העולם כפי שלא היה מעולם וראה איזה פלא בכל רחבי העולם (כולל האגפים נגועי האידס באפריקה) חיים האנשים טוב יותר. הגידול באוכלוסיית העולם נובע ומוליד ניצול טוב יותר של המשאבים על כדור הארץ ובא יד ביד עם אורח חיים נוח בהרבה גם אם לצורך כך נעזרים במיזוג אוויר. במידה ואוכלוסיית העולם תגדל ולא תוכל לדאוג למשאביה היא תווסת באופן טבעי, בדיוק כפי שכיום אוכלוסיית כפרים נידחים שלא יכולה לייצר יותר משאבים ממה שהיא צורכת לא גדלה (אין לי מחקרים בנושא, וכן, אני מניח שחלקם מהגרים לערים ומנפחים את אוכלוסייתם, אין זה בכדי לשלול את ההגיון בטיעון הבסיסי- הגידול באוכלוסיית הערים נובע מכך שהערים כן יכולות לייצר את אותם משאבים ולכן הן גדלות) נכון יתכן ואורח החיים יהיה שונה ממה שאתה מכיר כיום (מגני קרינה או לחליפין שנורקלים), אין זה עושה אורח חיים זה נחות משלך המצדיק חיטוט באורחה, רבעה ורחמה של אוכלוסיית העולם. בקיצור, תן לכוחות השוק לעשות את שלהם.
עוברים לדום 25703
האם חשבת מה משמעות "תווסת באופן טבעי"?
רעב המוני כמו באירלנד במאה ה-‏19?
מגיפות קטלניות כמו השפעת במלחמת העולם הראשונה, שהרגה כ-‏20 מיליון איש?
תרבויות קודמות שגדלו מעבר למשאבים הזמינים קרסו כליל ולא הגיעו לאיזון חדש.
ראה את המאיה במרכז אמריקה - תרבות שנעלמה לאחר שחוסלו המשאבים באזור, את יושבי עיראק-פרס ערב הכיבוש הערבי ועוד. ידעת שהמפרץ הפרסי היה ארוך יותר ב-‏100 ק"מ לערך בתקופות היסטוריות? כריתה מאסיבית של היערות במערב פרס הביאה לדלדול המשאבים, לסחף מאסיבי של קרקע ובסופו של דבר הים נסוג קילומטרים רבים, במקביל לשקיעת האימפריה.
יותר מכך, אחרי הפרת האיזון המשאבים לא מתחדשים. יש עדויות שבתקופה הרומית ספרד היתה כולה ארץ מיוערת בצפיפות והיום?
בקיצור, לדורות הבאים יהיו פחות ופחות משאבים לאוכלוסיה יותר ויותר גדולה. קריסה טוטאלית של התרבויות הנוכחיות, אם לשפוט לפי תרבות המאיה, היא רק עניין של זמן. ובתנאים אלו סביר ביותר שתוצא החממה יזרז קריסה זאת - לא מן הנמנע שכבר בימי חיינו נחזה בהדרדרות רמת-החיים. העשירים יותר אולי יושפעו פחות לטווח הקצר, אך בסופו של דבר כולם יסבלו.
חדש! פולסא דנורא לעוברים! 25785
יש *לעובר* דין רודף? נו, באמת...
חדש! פולסא דנורא לעוברים! 25787
מקורו של דין רודף הוא בשאלת עובר שמסכן את חייה של אימו ולכן הוא "רודף"(=מסכן) אותה ומותר להפילו. בהלכה זו בחרו כמה רבנים (לטענת מקורות זרים) כדי לאשר הריגתו של אדם שמסכן חייהם של אחרים בצורה קיצונית.
חדש! פולסא דנורא לעוברים! 25788
ז''א שמדובר בשימוש מטאפורי במלה ''רודף''. הבנתי.
חדש! פולסא דנורא לעוברים! 25789
בעולם הדתי, בו ההבחנה בין ''מצוי'' ל''רצוי'' אינה ברורה וטלאולוגיה היא דבר שבשגרה ייתכן והשימוש אינו מטאפורי...

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים