בתשובה לאביב י., 15/11/04 16:17
דיפרנציאלים 261442
גם אתה הולך ל"פוליטיקה ואידיאולוגיה" של פרופ' בלבן יחד עם גדי אלכסנדרוביץ' בסמסטר הזה? הרי זו דוגמה *מצויינת* לאמירה של פוליטיקאי שנתפסת בצורה אחת אצל הציבור הרחב (ששמע "אני נגד סוציאליזם בולשביקי") ובצורה אחרת לגמרי אצל מי שעוצר וחושב לרגע מה היא באמת אמרה (ששמע "אני בעד כל אחד לפי יכולתו").
דיפרנציאלים 261452
ואתה תטען שהיא מנסה להכניס כאן במסובבת אג'נדה סוציאליסטית?
אני אטען שהיא עושה מה שכל פרסומאי מתחיל עושה: מדביק שמות גנאי מקובלים למתחרים, והופך את המוצר העממי שלו ל"מובחר".

"כל אחד לפי יכולתו" הוא, במקרה הנוכחי, פופוליזם סטנדרטי שנועד לדבר אל מצביעי הליכוד שמרגישים שדופקים אותם. אני, אגב, גם לא הייתי ממהר להכריז שהתוכנית שלבנת תציע בסוף תהיה יותר קרובה ל"כל אחד לפי יכולתו" מאשר ל"אני נגד סוציאליזם בולשביקי". בשביל הציבור הרחב (אליו מדברת לבנת, לפחות) "סוציאליזם בולשביקי" זה הרי כל מה שעושה מפלגת העבודה, בלי קשר למה נעשה שם באמת. כמה ממצביעי הליכוד, בסופו של דבר, מדברים בגנות ה"בולשביקים" ובו בזמן מתים שהליכוד יהיה "חברתי" יותר? (הערה: חברתי זה "סוציאליסטי" בעברית, רק בלי הקונוטציות השליליות, על פי הרטוריקה המקובלת).
מל''ח הארץ 261457
הליכוד הוא מפלגה חברתית לאומית.
מל''ח הארץ 261469
כן, כן, על השעשוע המילולי הזה עליתי כבר לפני שנים רבות.

(דיון 1307)
דיפרנציאלים 261471
ומהו המוצר העממי שלבנת מנסה לשווק לנו? אפשר למצוא אצלה שני מוצרים מוצעים:
א. "לא בטוח ששכר לימוד צודק הוא כזה שלא מבחין בין סטודנטים שיכולים לשלם ושאינם יכולים לשלם."
ב. "צריך לבחון כלים אחרים, לרבות הלוואות שבתום הלימודים יוחזרו."

נראה שהמוצרים סותרים זה את זה. אין בעיה. נמתין ונראה.
דיפרנציאלים 261479
המוצר העממי המשווק הוא, כמובן, ''עזרה לשכבות החלשות''. זה שהמוצר כנראה לא בדיוק יתן את התוצאות המקוות זה עניין אחר לגמרי. אחרי שתצליח להלבין שיניים עם משחת שיניים ''להלבנה'', נדבר.
דיפרנציאלים 261511
אני לא מבין. ללבנת יש מדיניות כלשהי, שהתוצר שלה הוא "המוצר" - אופן קביעת שכר הלימוד במוסדות להשכלה גבוהה. האם לדעתך המדיניות היא:
א. "לא בטוח ששכר לימוד צודק הוא כזה שלא מבחין בין סטודנטים שיכולים לשלם ושאינם יכולים לשלם."?
ב. "צריך לבחון כלים אחרים, לרבות הלוואות שבתום הלימודים יוחזרו."?
ג. השארת המצב הקיים על כנו?
ד. משהו אחר?

דוגמאות וציטוטים יתקבלו בברכה.
דיפרנציאלים 261512
אתמול יצא לי לראות בטלוויזיה חלק מ"כנס שדרות" בערוץ הכנסת (היה לי לילה ארוך ורציתי להירדם). המושב שראיתי היה על תכנית דברת. שרת החינוך נשאה דברים, אח"כ עלה מר דברת והסביר שנושא החינוך כל-כך חשוב, שלמרות שהדעות שלו הפוכות לאלו של לבנת, הם מאוחדים לצורך קידום הנושא. אחריו עלה פרופ' אבי רביצקי, שפנה לדברת ואמר, "אולי תגלה לנו מה הן עמדותיך הפוליטיות, כדי שנוכל סוף סוף לדעת מה הן עמדותיה של לבנת?".
דיפרנציאלים 261671
אגב, ב-‏20 וה-‏21 בדצמבר יתקיים כנס במכון ון-ליר בנושא יישום דו"ח ועדת דברת. נושאי המושבים:
היבטים כלכליים וחברתיים בהמלצות הדו"ח; היבטים מקצועיים ופדגוגיים להוראה; סטנדרטים, שקיפות ו"אחריותיות"; ביזור: אוטונומיה וניהול עצמי; גבולות החינוך הייחודי; הליבה כמוקד הממלכתיות; שידוד מערכות: סיכוי וסיכון – היבטים פוליטיים וערכיים.

ישתתפו בכנס: לימור לבנת, שלמה דברת, פרופ' אהרון צ'חנובר (על תקן האיש שזכה בנובל), וכן:
ד"ר ח'אלד אבו עסבה, פרופ' חיים אדלר, ד"ר ברוס אופנהיימר, ד"ק מוחמד אמארה, פרופ' תמר אריאב, ד"ר אריה ארנון, ד"ר דני בן דוד, גב' גילה בן הר, פרופ' רות גביזון, הרב אבי גיסר, ד"ר מומי דהן, ד"ר יעקב הדני, ד"ר אהרן זידנברג, ד"ר מאיה חושן, ד"ר גד יאיר, פרופ' רמי יוגב, פרופ' יוסי יונה, פרופ' יעקב כץ, ד"ר אדם ניר, פרופ' דן ענבר, ד"ר אלעד פלד, פרופ' יצחק פרידמן, ד"ר שמשון צלניקר, פרופ' יאיר קארו, פרופ' רות קלינוב, הרב פרופ' נפתלי רוטנברג, פרופ' אליעזר שביד, ד"ר שמשון שושני, פרופ' שמואל שי.

(המידע נלקח מתוך הודעה שנשלחה אלי ע"י המחלקה למדה"מ בהוג'י‏1).

1 חייבים למצוא קיצור חמוד בעברית ל"האוניברסיטה העברית". א"ע פשוט לא מוצלח כמו הוג'י.
דיפרנציאלים 261672
לקמפוס בהר הצופים נהוג לקרוא הר-צף ( מתחרז עם חרצף).
דיפרנציאלים 261680
צופיקו, מנהר הצופים

דיפרנציאלים 261675
הוג'י זה עברות מכוער של HUJI האנגלי (כמה חיכיתי לרגע הזה!)
דיפרנציאלים 261685
נו שיט. אז?

(עכשיו תספר לי שנו שיט זה עברות מכוער של no shit האנגלי, ואני אגיד לך to go find who will shake you).
דיפרנציאלים 261689
הבן אדם חיכה שנים לרגע הזה, המעט שיכולת לעשות זה להיראות מופתע ולהעמיד פנים שלא ידעת...
דיפרנציאלים 261699
לא שנים, סך הכל שבוע מאז תגובה 260098.
אז תבע אותי 261700
דיפרנציאלים 261698
אבל למה הוג'י ולא יוג'י?
נשמע (לפחות לי) ידידותי יותר.
_
על משקל יו-ברט, יו-סטון, יו-גרנט וכו'.
דיפרנציאלים 261705
כי אני הוגה את זה הוג'י.
האדם ההוגה 261707
כן, הבנתי. השאלה שלי היא למה את הוגה את זה הוג'י ולא יוגה את זה יוג'י?
האדם ההוגה 261709
מאותה סיבה שאני כותב דובי באנגלית dubi ולא dooby - כי א. אני ישראלי, וככה נשמע לי הגיוני, ו-ב., כי בצורה השניה זה מכוער.
כמו שאמר שייקספיר (כשהיה מצונן) 261710
Do be or not do be
הצורה הראשונה קצת dubious 261711
דיפרנציאלים 261879
מאחר וכל האוניברסיטאות בארץ הן עבריות מה דעתך על:

אובי (אוניברסיטה בירושלים)
-או-
אונים (אוניברסיטת ירושלים) אפשר גם עין- אונים
-או-
אוי - אוניברסיטת ירושלים

ואם כבר בנושא שמות מה דעתך לפתוח מדור חדש ב"אייל" -
"ואלה שמות" ובו תחליפים של האיילים למילים שחוקות או הצעת חלופה עברית למילים לועזיות.
דיפרנציאלים 261954
אם אתה בשוונג, מה התחליף ל TAU?
אני מציע 'א"ת' שזה גם 'אוניברסיטת ת"א' וגם 'אין תקציב'
TAU=טעו 261956
אם, כך אני גאה לייצג כאן‏1 את אוח. 262256
1 יחד עם אביב, אאל"ט.
אוניברסיטת חיפה=אנח"ה 262267
ברשותכם, אנחנו נמשיך לדבוק בביר-זית. 262404
דיפרנציאלים 262490
אצלנו זה אוּנְתל.
דיפרנציאלים 262615
מדהים. ממתי התל אביבים חושבים שצריך להוסיף איזה ציון לתואר "אוניברסיטה", כדי שידעו שמדובר באוניברסיטת תל אביב? הרי מה שמחוץ לתל אביב פשוט לא קיים, לכן אוניברסיטת תל אביב נקראת פשוט *ה*אוניברסיטה.
דיפרנציאלים 261669
המדיניות היא, בסה''כ, העלאת התגמולים שהמדינה מקבלת משכ''ל, ושימוש בהם לכיסוי הקיצוצים בתקציב שהפנתה המדינה להשכלה הגבוהה. איך בדיוק זה יעשה, לא מספיק מעניין אותי כדי לאתר לך ''דוגמאות וציטוטים''.
דיפרנציאלים 261704
המדינה מקבלת תגמולים משכ"ל? הכיצד? חשבתי שהמדינה *מסבסדת* את הלימודים.
דיפרנציאלים 261706
ניסוח לא מוצלח. הגדלת חלקו של שכ''ל במימון ההשכלה הגבוהה בישראל.
דיפרנציאלים 261749
כן, אבל זה חלק מהשאלה - מאין יבוא אותו כסף? הוא הרי לא צומח על עצים. אבל אני מבין שאתה לא מעוניין להמשיך בפתיל הזה. נו שיון.
דיפרנציאלים 261756
הוא צומח בכיסים של סטודנטים. (אני חושב ש) דובי מנסה להגיד שליבנת מעוניינת בכך שיותר כסף יגיע מכיסהם של סטודנטים (ז"א: בחישוב הכולל, ליבנת מעוניינת בהפחתת סיבסוד הלימודים הגבוהים ע"י המדינה).
דיפרנציאלים 261760
אבל, כמו שאמרתי, זו הסתכלות צרה למדי. הכסף הזה צריך להגיע מהורי התלמידים או מהתלמידים עצמם, עכשיו צריך לראות מאיזה ציבור יגיע הכסף - מהשכבות החלשות או המבוססות, כמה כסף יגיע - אולי לאחר שקלול נגלה שבכלל המדינה צריכה עכשיו לממן *יותר* את מרכיב השכ"ל. וזה עוד לא הכל. לא יעזור- יש אלוהים, והוא בפרטים.
דיפרנציאלים 261774
אני מסכים עם "אלוהים הוא בפרטים" אבל לא מסכים עם הרלבנטיות של "צריך לראות מה בדיוק יקרה" כאשר מדברים על כוונות.

שתי השאלות הבאות הן שאלות מעניינות נפרדות ואני לא מחבב את הנסיון לרתך אותן יחדיו:

1) מה *מנסה* ליבנת להשיג? (לדעתי, הקטנת מימון שכ"ל ע"י המדינה).
2) מה יקרה בפועל, כשנבחן את הפרטים, לאחר מימוש המדיניות של ליבנת? (אולי, מי יודע, באיזו דרך עקיפה, הכבדה על אוצר המדינה).
דיפרנציאלים 261776
*אי אפשר* להפריד את השאלות. תחת ההנחה שלבנת היא אישה רציונלית, ושהיא מבינה את היחס "סיבה-תוצאה", הרי שמה שלבנת מנסה להשיג הוא התוצאה הצפויה של המדיניות שלבנת מובילה. היא יכולה לשלם לך מס שפתיים ולומר, למשל, שהיא מעוניינת לתמוך בשכבות החלשות, אבל בפועל לנהל מדיניות שתוצאתה הצפויה היא פגיעה בשכבות החלשות. מטרות המנותקות מאמצעים הן מטרות בעלמא, לא מטרות מעשיות.

או בקיצור, דיון 1430.
דיפרנציאלים 261792
נושאים כמו ''הקטנת מימון שכ''ל ע''י המדינה'' או ''לתמוך בשכבות החלשות'' אינם נמנים במסגרת המטרות של ליבנת (שהן מעשיות מאד) אלא, לכל היותר, כאמצעי להשגת אותן המטרות.
דיפרנציאלים 261802
אפשר ורצוי להפריד את השאלות, תחת ההנחה שלא כולם יורדים לסוף דעתו של "אלוהים" בדיוק באותו האופן. גם אם הם רציונליים ומודעים להקשר סיבה-תוצאה (אפילו אם הם פוליטיקאים). אנשים שונים בוחנים את המציאות בצורות שונות וגם אם שני אנשים רציונליים יורדים לפרטים, הם יכולים להגיע למסקנות שונות לגבי התוצאה הצפויה של אותה הסיבה‏1.

היא יכולה לשלם לי מס שפתיים ולומר, למשל, שהיא מעוניינת לתמוך בשכבות החלשות, אבל בפועל לנהל מדיניות שתוצאתה הצפויה היא פגיעה בשכבות החלשות, תוך כדי כוונה לצמצם את ההכבדה על אוצר המדינה ובכל זאת לנהל מדיניות שתוביל (באופן עקיף, שאולי היא לא היתה מודעת לו) להכבדה על אוצר המדינה (או לצמצום לא אפקטיבי של ההכבדה).

בקיצור, לא *אי אפשר* להפריד את השאלות.

את הדיון הנ"ל אני מכיר.

__________
1 כמובן שככל שקשר סיבה-תוצאה הוא טריוויאלי יותר ובלתי ניתן לערעור יותר, אני אסכים יותר עם העמדה שלך.
דיפרנציאלים 261854
אתה חושב שבתור אדם רציונלי, אני אוכל להציג לך תוכנית מלאה כולל כל הפרטים, ואתה תוכל לתת לי תחזית מדוייקת של מה תהיה התוצאה שלה? האם תוכל לחשב במדוייק את השפעת התוכנית על הנכונות של שכבות מסויימות לנסות להתקבל לאוניברסיטה ו/או להעדיף מסלולים אחרים? אתה יכול להעריך במדויק את בריחת המוחות למוסדות אקדמיים בחו"ל? את כל הפרצות שאנשים ימצאו בחוק וינצלו אותו? את המאבקים שיובילו הנפגעים מהחוק וההשפעות שלהם על יישום התוכנית? את החלטות בג"צ בעתירות שיוגשו לו נגד אספקטים מסויימים של התוכנית?

לא, אתה לא יכול. אז למה לדעתך הגאון שליט"א לימור לבנת כן יכולה?
אה, כי היא פוליטיקאית.
כוונות=/=תוצאות 261874
במילים אחרות: בני אדם (שזה גם כולל חלק מהפוליטיקאים) אינם MENTATS. היכולת לצפות מה בדיוק יקרה בהינתן X, איננה טריויאלית ובטח שאיננה מספקת פלט Y שיהיה אחיד בין בני אדם שונים (וזה לא משנה כמה כולם חכמים, רציונליים ויורדים לפרטים). זה גם לא מחייב שאם יש הסכמה רחבה על Y, בקרב אנשים רציונליים, אז Y יקרה.

החצי ציניקנים יוסיפו שהיכולת של רוב הפוליטיקאים לנתח מצבים מורכבים ולצפות מה יקרה, איננה עולה על היכולת הממוצעת באוכלוסיה. ציניקנים שלמים ייחסו להם יכולות של קקטוס.
דיפרנציאלים 261678
זה יותר דומה ל-Sir Humphrism מאשר לבלבניזם. מתן תשובה לשאלה לא משום שאתה באמת מעוניין לענות עליה, אלא משום שצריך לענות (משהו) עליה. פיזור משפטים מערפלים, תוך כדי השחלת מושגים שירצו שומעים שונים‏1 ותוך הפניית מקסימום אנרגיה באי העברת שום נקודה. אני חושב שלא מעניינת אותה המלחמה בבולשביזם ובטח שלא מעניין אותה הערך "כל אחד לפי יכולתו". (על בסיס האינטואיציה הלא מנומקת שלי) מעניין אותה להקים ועדה שתצמצם את הוצאות המדינה על השכלה גבוהה וזאת כהמשך למדיניות האוצר בנושאים אחרים (שזה לגיטימי, אבל מה החשש מלהגיד זאת?).

כמו שראית, לא נימקתי את דעתי. זה סימן טוב לכך שאני לא הולך ל"פוליטיקה ואידיאולוגיה" של פרופ' בלבן יחד עם גדי אלכסנדרוביץ' :)
____________
1 בעיקר קהל היעד של "המפלגה הלאומית-חברתית": מצביעי הליכוד.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים