בתשובה לאייל עמיר, 17/11/04 16:56
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262062
נדמה לי שכבר היה לנו פעם דיון ב"מזרקה" (בצרפתית זה נשמע יותר טוב) של מרסל דושאן - אותה משתנה שהציב דושאן במוזיאון (נסה במאמרים באייל המקושרים ממאמר זה). נדמה לי שזוהי נקודת ראשית ה"רדי-מייד". מה דעתך עליה?
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262082
אני לא מכיר לעומק את המקרה של ''מזרקה'' (למרות שקראתי על זה כבר פעם בעבר, וקראתי עכשיו את מה שנאמר על הקטע בדיון ההוא באייל) אבל לדעתי - זאת לא יצירת אומנות, פשוט מכיוון שהמשתנה כשלעצמה היא לא אומנות, ואפילו הרעיון של להציג את משתנה כמזרקה הוא לא ממש אומנות לדעתי, אלא רק רעיון (ברגע שנתחיל לקרוא לכל רעיון מעניין או מקורי 'יצירת אומנות', ניכנס למצב בו למושג הזה לא תהיה משמעות).

כדי ש'מזרקה' תהפוך לאומנות, דושאן היה צריך משהו כדי ליצור סינטזה אמיתית בין הרעיון שלו לבין החפץ הדומם. יהיה לך מאד קשה למצוא אדם שיקשיב לסימפוניה של בטהובן ויגיד שהוא שומע רק ''הרעדת אוויר בתדירויות משתנות ע''י כלי נגינה מעץ וממתכת'', אבל רוב בני עדיין יטענו ש'מזרקה' היא רק משתנה עם שם אחר.
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262096
הנקודה היא שהאובייקט נלקח מסביבתו הרגילה, הטבעית תוך כוונת האמן לומר משהו (גם אם אותו משהו לא "מוצא חן"או לא מובן בעיני הצופה, ואולי דוקא משום כך הוא מעורר מחשבה).
אני יוצאת מנקודת הנחה שאמן כשהוא יוצר רוצה להגיד משהו. אם תסתכלו על זה ככה תוכלו להבין ולתקשר עם יצירות אמנות שהן מעט יותר מריאליזם פשוט ולא יצטרכו להאכיל אתכם עם כפית. (לאו דוקא ספציפית במקרה הזה, איניי מכירה את זה ויתכן שזה באמת חרא של אמן, כפי שהוגדר, כי יש גם כאלה)
וזה לכל החכמים שאוהבים לומר: " את הקישקוש הזה גם אני יכולתי לעשות".
יפה 262098
נכון, הרעיון לקחת אובייקט מסוים מסביבתו הטבעית הוא רעיון מעניין ומקורי, אבל לדעתי אין כאן קשר להגדרת האומנות. לא שאני חושב, כמובן, שאמנים צריכים להתפשר וליצור משהו שייכנס באופן אוטומטי לתוך הקונצנזוס, אבל העניין הוא שיצירת אומנות צריכה להיות משהו חדש שעומד בפני עצמו, ולא רק פרספקטיבה אחרת על דבר קיים.

למשל: אני יכול להוסיף שפם למונה ליזה ולכתוב מעל זה בדיחה מצחיקה, וזאת עדיין לא תהיה אומנות. לעומת זאת, אני יכול להכין מיצג של הקיר בחדר שלי שעליו תליתי המון תמונות מפורסמות שלכל אחת מהן הוספתי שפם בצורה כזאת שרצף השפמים יוצר את השם שלי בשגיאות כתיב - ואז זאת כן תהיה יצירת אומנות, כי יצרתי תוצר חדש בין כמה גורמים עם משמעות חדשה, שהיא מעבר ל'תמונות עם שפם'.

בקיצור - אני מאמין שיצירת אומנות צריכה להיות הרבה מעבר לרעיון מקורי שמוצג איכשהו, כי אחרת נוכל פשוט להגיד שבאייל הקורא מסתתרות אלפי יצירות אומנות בתוך המאמרים והדיונים...
יפה 262100
"יצירת אמנות צריכה"? "אמנים צריכים"?
יפה 262102
90 צינצנות חרא - אם זה לא "אמנים צריכים", אני לא יודע מה כן.
יפה 262110
זה לא "אמנים צריכים", זה "צרכים אמנותיים".

כל הנושא מזכיר לי שיר שקראתי פעם על קיר בשרותים כלשהם:

"יושב בחדר צר
גבי לניאגרה
רוצה ליצור דבר
אבל יוצא רק חרא"
יפה 262703
השיר הזה הוא ודאי אמנות!
אכן 262109
קריטריונים מסוימים נדרשים כדי שדבר מסוים יוכל להיכנס תחת ההגדרה של מושג כלשהו, מה לא ברור?
יפה 262127
"אני יכול להוסיף שפם למונה ליזה ולכתוב מעל זה בדיחה מצחיקה, וזאת עדיין לא תהיה אומנות".

אתה ודאי מתכוון לזה:

מכיר את הציור של רנה מגריט, בו מצוירת מקטרת ומתחתיה רשום "זו לא מקטרת"?

אם השם שלך (ועוד בשגיאות כתיב) הוא "תוצר חדש" כהגדרתך, אני מתארת לעצמי שהמקטרת של מגריט גם היא תוצר חדש. לא?
אני משועשע למדי 262145
כי בכלל לא ידעתי שדושאן הוא ההוגה המקורי של הרעיון, וגם כי הציור של רנה מגריט לא מוכר לי (אני כנראה מכיר את הרעיונות האלה מהקשרים אחרים בהם הם מופיעים). לגבי הציור של מגריט: בהנחה שהיא אכן ציירה את הציור ולא רק השתמשה בציור קיים, לדעתי זאת בהחלט יצירת אומנות, ואפילו אחת בעלת כמה שכבות (השכבה הויזואלית והשכבה הקונספטואלית, והשילוב ביניהן ליצירת הקשר חדש).

בכל מקרה, אני לא חושב שהבהרתי את עצמי נכון בדוגמא שנתתי: השם שלי כשלעצמו אינו יצירת אומנות, אבל התוצר של חיבור בין כמה דברים שאינם אומנות (ציורים מפורסמים, פחם לצורך ציור השפם, קיר החדר וכו') יצר משהו בעל משמעות חדשה - מיצג על קיר של כמה תמונות בעלות קונספט מארגן מסוים (השפם והצורה המתקבלת מהחיבור בין השפמים). כאשר תביטי במיצג שלי, מה שתראי לא יהיה השם שלי באותיות דפוס כפי שהוא מופיע בראש ההודעה, אלא מעין קומפלקס רב שכבתי של מספר אלמנטים שביחד מציגים רעיון כלשהו. נכון, זאת דוגמא קיצונית לאומנות פשטנית למדי, אבל אני חושב שהיא מבהירה את הנקודה באופן מסוים.
אני משועשע למדי 262154
אני לא מספיק מרוכזת כדי לענות עכשיו, אבל בכל אופן רנה מגריט זה הוא ולא היא.
אני משועשע למדי 262353
לא רק שהוא ההוגה המקורי, אלא שהוא אף פרסם יצירת המשך לפאר הזה: LHOOQ מגולחת, שהיא לא פחות מאשר רפרודוקציה סטנדרטית לגמרי של המונה ליזה ותו לא.
אני משועשע עוד יותר מן העובדה 262464
שאתה סבור שרנה מגריט היתה אישה, ואחר כף עוד משבר בידענות כזו..
מדובר ב René François-Ghislain Magritte ולא באיזו רינה
אכן 262493
אכן, יצאתי טמבל, אבל זאת באמת הפעם הראשונה שבה נתקלתי בשם הזה. אגב, למיטב ידיעתי רנה הוא גם שם נשי.
Rene and Georgette Magritte with their dog after the war 262673
יפה 262453
דוקא מישהו כבר צייר למונה ליזה שפם, זה היה מרסל דושאן ב- דאדא......... אבל השני שיעשה את זה, זה כבר לא יהיה מקורי. שם האמירה היתה חד-פעמית והיא אמרה: אני מצפצף על המימסד האמנותי ועל הפרות הקדושות.......
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262351
אני יוצא מנקודת הנחה שרוב האנשים רוצים להגיד משהו כשהם יוצרים סוג כלשהו של תקשורת עם אנשים אחרים. אבל זה לא הופך אותם לאמנים או את התקשורות שלהם ליצירות אמנות. השאלה היא למה מספיק שאדם יכריז על עצמו כאמן ועל תקשורותיו כיצירות אמנות, כדי שנשקיע בהן מאמץ וננסה להבין ''מה הוא רוצה להגיד בזה''.
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262456
זהו, שלא כל אמן מצליח בזה. לדעתי אמנות חוץ מדחף היצירה היא קודם כל סוג של תקשורת. אם הוא לא מצליח לתקשר עם סביבתו בצורה כל שהיא (אפילו פרובוקטיבית או מרגיזה) אז כנראה שהוא לא אמן מספיק טוב. מצד שני, ישנם אמנים טובים שלא מגיעים לפרסום בגלל יחסי ציבור גרועים של עצמם..........

נ.ב. אני יוצרת לא כך כך מפורסמת אז אני אמנית או לא?
שאלת תם
אמנות כצורת תקשורת 262463
כל מהנדס תקשורת יודע שאחד הדברים החשובים בתקשורת הוא יעילות הערוץ: איך מעבירים את כל האינפורמציה בזמן קצר, בערוץ רועש, וכו'.

בלי קשר לרעיונות שמנסים להעביר, יש סוגים של אמנות שמהווים בפני עצמם ערוץ תקשורת יעיל. למשל, קשה לתאר ציור או פסל בלי להראות את היצירה עצמה.
לעומת זאת, באמנות קונספטואלית נדמה לי שאפשר היה לחסוך הרבה מאד מאמץ. במקום לטרוח לשמר פרה בפורמלין, האמן יכול לכתוב על כרטיס מהודר "תארו לכם שאני אנסר פרה ואשמר את הנתחים שלה בפורמלין, איזה קטעים זה יהיה".
אמנות כצורת תקשורת 262466
אבל אז זה יהיה כבר חומר כתוב כלשהו ולא אמנות פלסטית תלת מימדית
אמנות כצורת תקשורת 262513
מה יותר חשוב, המסר או המדיום?
אמנות כצורת תקשורת 262645
אדבר בשמי בלבד , כאדם יוצר אמנות, לי חשוב המדיום, העיסוק בחומרים בצבעים וכו'. זה עניין ריגשי. אחר כך יתכן שמתוך התבוננות , הצופה בציורי "יגלה" עלי דברים או אני אעביר מסר סמוי שאפילו לא הייתי מודעת לו בשעה שעבדתי מתוך אימפולס מסויים על העבודה. ככה זה אצלי.
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262459
למה לא?...
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262465
כי בגישה ליברלית שכזו, ברוב המקרים נבזבז זמן על אידיוט שאין לו שום דבר מעניין לומר, ואומר את זה בצורה מכוערת.
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262467
אבל הבחירה בידך לאיזו תערוכה ללכת ועל איזה מוצג לחלוף. תעצור רק ליד משהו שעושה לך את זה או מעורר בך עניין או התפעלות או מחשבה!
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262477
דומני שבדיוק על זה דובי דיבר - לא נעצור ונקדיש זמן למי שלא ''עושה לנו את זה''.
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262647
בסדר!
אבל זה לא ימנע מהיוצר ליצור מה שהוא רוצה...
ירצו יאכלו לא ירצו - אולי הוא יחפש דרך אחרת.
כל זה אם הוא אמן אמיתי, שעבורי זה אדם שזו אינה יציאה חד-פעמית שלו, אלא לאורך שנים, צורך וחיפוש דרך.
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262175
אני חושב שדווקא המזרקה של דושאן היא מקרה שבו אפשר לאתר הרחבה של "שדה האמנות". בעקרון, אני מסכים עם רוח הדברים בנוגע לנסיון להגדיר אמנות, כשבקצרה אפשר לתאר מעשה אמנות כשילוב של תוכן (רעיון, תיאור נוף פיזי או מושג מופשט, וכד') יחד עם טכניקה (מימוש התוכן תוך הפעלת כישורים מסוימים שיש ליוצר ואין לזולתו, כגון כשרון ציור, פיסול, תפיסה ויזואלית מפותחת וכד'). מכאן שבניית דגם לגו-חלל חדש, למשל, אינה אמנות, כי גם אם התוכן חדש (חללית לגו חדשה), הרי שלא נדרשים כישורים טכניים (מספיק להיות מעל גיל 10 ברוב המקרים).
ההרחבה של שדה האמנות נעשית במקרים הנדירים בהם האמן מציג רעיון חדש לגמרי, שאינו "רק רעיון", ובכך מוציא את המושג/חפץ בו עוסק הרעיון מההקשר היומיומי שלו, ומפקיע אותו לטובת הקשר אחר ומנוגד לו - וכך, למעשה, הופך אותו ליצירת אמנות. במלים אחרות, האדם הראשון שחשב לקחת חפץ יומיומי כמעט בזוי (כמו משתנה), לחתום עליו ולהציג אותו במוזיאון - בהחלט יכול להיחשב כאמן, כי הוא הציג תוכן מקורי כל-כך, שאינו מחייב - באופן חד-פעמי - שימוש בטכניקה. כוחה של יצירת האמנות הנגזרת ממעשה כזה הוא בחד-פעמיות שלה.
הבעיה מתחילה כשממחזרים את הרעיון. המאמר נוגע בדיוק במקרה כזה, שהוא לדעתי סוג של מחזור, ולכן אני מסכים עם רוח הדברים של כותבו, שמדובר בסוג של התחכמות לשם ההתחכמות (אני לא חושב שזו שרלטנות, אלא בעיקר עודף מוגזם ביומרנות).
בפראפראזה אפשר לומר, שהאדם הראשון שיעלה רעיון מבריק ומקורי (1) איך להפקיע לגו-חלל מההקשר המוכר שלו לטובת הקשר אחר, יוכל להיחשב בצדק לאמן. אם אחריו יבוא גל של יוצרים שייעזרו בפליימוביל, לגו או טיק-טק (2) כדי להגיד משהו מקורי, זה כבר יהיה מחזור.

(1) לי אין רעיון כזה כרגע.
(2) מי זוכר?
הוועידה לענייני שירותים ואסלות נפתחת 262177
התחרות על ממציא הלגו בעיצומה 262185
אותו מקרר בגישה כל כך שונה 262460
יפה. אמרתי אותו דבר רק מתומצת יותר....

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים