בתשובה להמסביר לצרכן, 12/12/04 17:11
''נאום הגבר'' (משלי ל, א) 268747
בהמשך לדברי ליבוביץ', כיצד ניתן לבחור בעשיית מעשה מסוים אם אינך מודע דיו לקיומו? בחלל ריק זה נכנס מאמרי, חלל השכל.

ואני לא מבין למה הניסיון לשכנע בני אדם אחרים ושונים בדרך השכל ובשפתם שלהם בדבר האמת שלך – אינו הוגן? מה, רק לכלי התשקורת הישראלית (עיתונות, ספרות, תיאטרון וקולנוע) מותר לשטוף את המוח על דרך החילון? רק לכיוון זה, הוגן לנסות לשכנע את הצד השני של המתרס?! אח"כ עוד מעיזים לשאול כיצד נוכל לחיות ביחד באותה מדינה כעם אחד ומאוחד... אם לא נוכל לנסות לשכנע האחד את השני בצדקת דבריו – הכיצד נוכל לחיות בשלום זה עם זה?! (הדברים אמורים כלפי שני צדי המתרס, רק שכאמור, קיימת אפליה לטובת צד אחד, צידו של הרוב).
''נאום הגבר'' (משלי ל, א) 268780
תודה על התגובה.
אני לא בטוח שהבנתי. אתה סבור שאני וחילונים אחרים, לא מודעים דיינו לאי-האמונה שלנו?

אני לא מדבר על בחירה במעשים אלא על בחירה בערכים שמהם נובעים (בהכרח) מעשים. מה שנסיתי להסביר הוא, שאם אתה רוצה לגרום לי לשנות את בחירתי הערכית (*להאמין* שאנחנו עבדי השם) אז אין טעם להשתמש בשכל.

ואם תצליח ל"שכנע" אותי באמצעות השכל להתנהג (נגיד לשמור שבת) כמי שמאמין למרות שאינני מאמין, אז לכל היותר תטעה אותי - ו*זה* יהיה לא הוגן (ממש כשם שלא יהיה זה הוגן מצידי לשכנע אותך לחלל שבת ביודעי שאתה מאמין שעליך לעבוד את ה' וזו מצוותו).

זה לא שאסור לך לדבר. להפך. אבל אני כמעט משוכנע שגם אתה מבין שאין טיעונים שכלתניים לאמונה. אתה מאמין כי אתה מאמין או לפי ליבוביץ' אתה מאמין כי אתה בוחר להאמין. גם אני (או גדולם וחכמים ממני) לא יכול לשכנע אותך בהגיון לחדול מלהאמין.

אם את זה אתה מבין ומקבל, זהו הבסיס המשותף היחיד שלנו. ואז אני מעיז לשאול איך אנחנו יכולים לחיות ביחד למרות (או אולי בגלל) שאני מבין שאתה מאמין ואתה מבין שאינני מאמין.

----
עשה טובה, לצורך הדייון, עזוב את התקשורת הישראלית. גם אני לא מת עליה (מסיבות אחרות).

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים