בתשובה לרועי, 30/06/01 19:11
שכר מינימום 26881
אענה בקצרה, כי אנחנו חלוקים על הדברים הכי יסודיים.

אני מסכים שיש כאלה שיכולים לצאת מהמצב שלהם. בניגוד אליך, אני חושב שהם מעטים ביותר.

אני מסכים שיש נטיה של זלזול בערך העצמי (''אני מדימונה ולא ייצא ממני כלום''), אבל אני חושב שהסיבה שאנשים חושבים ככה היא בגלל שזה מה שכולם אמרו להם, וזה גם מה שהם אומרים לילדים שלהם. זה הולך אחורה עוד לשנות החמישים של המדינה הזו. ואם תמשיך לתת להם חינוך כזה, זה ימשיך עוד הלאה.

אני מסכים איתך שתמיד יהיה אי-שוויון. אני מסכים שהאי-שוויון הוא מנוע של החברה, כי ככה אנשים מתאמצים. אבל אני לא מסכים שזה אומר שמי שלא מתאמץ הוא ראוי לגנאי. אתה ואני צריכים לעשות מאמץ מאוד מינימלי, יחסית, כדי להצליח. להשוות בינך לאלה שלא מצליחים בדימונה, זה להיות חכם על חלשים. תקבל אתה רבע תקציבי חינוך כמו הערבים, ונראה איפה אתה. אה, סליחה, ההורים יקנו חינוך ''אפור''.

אני לא מסכים שאפשר להאשים אנשים שהם מגיבים בצורה לגמרי אנושית מול המצב שלהם -- שיתוק והדרדרות, הולדת ילדים, התמכרות לניקוטין.

אני מסכים איתך שהטבע לא שוויוני. לדעתי זה לא אומר שאתה צריך לשלול קיום אנושי בן כבוד מאנשים שהטבע הרע עימם. ההקצאה של הטבע היא נקודת מוצא, לא נקודת סיום.

אתה מדבר איתי על המקרה הקונקרטי של הילד הגאון מדימונה שהילדים מפריעים לו ללמוד. אולי זה נכון. אבל אם היו שם יותר מורים איכותיים, אולי היה למורה מספיק מוטיבציה בשביל להבחין בילד. אולי אם הכיתות היו קטנות יותר, אולי אפשר היה לטפל בילדים המפריעים באמצעות צוות רחב יותר. אולי אם היה היה כסף, אולי היו משלבים יותר עובדים סוציאליים ובודקים מה הבעיה בבית. אולי היו שולחים את ההורים ללמוד מחשבים (יש פרויקט מעולה כזה, שמשפר את התקשורת בבית על ידי זה שמלמדים את ההורים מחשבים). אבל האמת היא שלא אכפת לך. או שהילד הזה ימשוך את עצמו למעלה בשרוכי נעליו המסומרות לרצפה, או שהוא לא לעניין בשבילך, לא אדם ששווה להסתכל עליו או לדאוג לו, בטלן-סחטן-גנב. אני לא מסכים לזה.

ואני לא מסכים לשים ילדים שאיתרע מזלם ו''הטבע'' (כמו שאתה קורא למערכת יחסי-הכוחות בחברה, דבר שלא מפתיע אותי -- אחרי הכל, לפי החלוקה של קארל מארקס, אתה הרי שייך למנצלים ולא למנוצלים) שם אותם במקום נמוך צריכים לקבל מהמדינה עוד פחות מהילדים שה''טבע'' שם אותם במקום גבוה יותר.
שכר מינימום 26945
אם אתה חושב שיש רק מעטים שיכולים לצאת מהמצב הזה, הבא סיבות למה זה כך, מדוע אדם ממוצא לא יכול להרים את עצמו מעל החברה שמסביבו, מניסיוני הדל כל מי שראיתי שבאמת ניסה והשקיע הצליח, נכון הוא נאלץ לוותר על הרבה דברים אחרים אבל פה כל הפואנתה, אתה מוותר על הרבה כדי להרוויח הרבה יותר.

אני בהחלט חושב כמוך שזה קשור לעבר אבל אם תיתן לאותו אחד לגיטמציה להשאר המסכן מדימונה הוא ישאר המסכן מדימונה, ואם תחייב אותו לצאת בכוח מאותו מעגל על ידי זה שתאמר לא "זו האופציה יחידה שלך להיות שונה ולהצליח" ותדגיש בפניו את אילו שכן הצליחו אז לדעתי הוא ינסה, אם לא הוא לא ויהיה לך דור נוסף.

מדוע אני שלא גר בדימונה צריך לעשות מאמץ מינימלי? על סמך מה אתה כותב זאת? על סמך זה שיש לי אינטרנט? על סמך סגנון הכתיבה? איך אתה יכול לאמר "להוא יותר קשה מלך", האם אתה חושב שמשהו הגיע אלי בקלות שהחיים חילקו לי קלפים ואמרו תיבחר רק מה שאתה רוצה? אז זהוא שלא, לכל אחד יש את הקשיים שלו שהוא צריך להתמודד איתם, אתה לא יודע למה הלכתי לעבוד, החינוך יתכן והגיע כי לא היתה ברירה? אולי כי לא היה לתת כסף ודמי כיס להבדיל מאחרים? הטענה שלך שלהוא יותר קשה כי הוא גר במקום זה או אחר?
הסיבה שלי היה יותר קל היא כי סירבתי לקבל תשובות של כי ככה, כאשר אמרו לי תהיה במגמה ב בגלל הכתב שלך אני נילחמתי, כאשר רצו להשאיר אותי שנה בגן אני סירבתי, בבית ספר כאשר מורה לא אהבה אותי מסיבותיה אני נילחמתי גם בה, אני הצלחתי אז כי רציתי להצליח ולא קיבלתי תשובות שיכלו לבוא אלי או אל אותו בחור בדימונה.

וסורי אבל לא היו לי לימודים פרטיים כמעט מעולם וכאשר היו לי מעט אז זה היה ברובו בכסף שאני הרווחתי אם מעט עזרה מההורים שלא הוציאו את אותו הכסף על דברים אחרים.

אני בהחלט חושב שיש להאשים אנשים בחוסר אחריות לעתיד, לומר אני מסכן ולהביא ילדים כל אחד יכול, אולי גם לא תאשים את מי שאנס , זו החברה שגרמה לו, והטבע עשה אותו חזק אבל מכוער. יש סוגים רבים של פשע ואחת הוא חוסר התחשבות בעתיד מבחינת ילדיך.
אני גם מאשים הורים מעשנים בסיכון ילדיהם באותה הצורה.

אני אתן לכל מי שרוצה לחיות בכבוד לעשות זאת אבל לא אתן לו לחיות על גבי, אתה רוצה לחיות לך תקטוף סברס ואחרי זה תגיד אין לי כסף לאוכל. האנשים בארץ לא מסכנים יותר מאשר בכל מקום אחר, האם אתה יודע כי בתאילנד שבוע העבודה הוא שבעה ימים ועובדים מצאת החמה עד צאת הנשמה? האם התאילנדי הממוצא שונה מהישראלי ביכולות שלו? או שאולי הבעיה היא בישראלי.
מדוע הישראלי ילך לתדלק בארצות הברית ולא יסכים לעשות זאת בארץ. מדוע ישראלי יסחב על הגב שלו מיטות בחו"ל ובארץ יגיד שזו עבודה ערבית?

ברחובות ממוצע הילדים בכיתה 40 אם אני לא טועה או לפחות כך היה בזמני.
מי אמר שהמורים לא טובים בדימונה? האם אתה טוען כך מניסיון? אולי ההורים הם אילו שמקלקלים את הילדים?
אולי זה פשוט כדי שיוכלו ללכת שוב לטלויזיה ולבכות כמו שכבר קרה הרבה, אני זוכר שאבא שלי היה בערב חדש יחד אם נציג הפועלים "רוצים לעבוד בכבוד" אז אבי הציע מקומות עבודה בטלויזיה ומה שענה נציג העובדים שם "במשכורות כאילו אנשים ישבו בבית".
בתוכנית שאני השתתפתי מובטל מדימונה אמר שבשביל פחות מ5 ביד נטו הוא לא יקום מהמיטה.
כאשר פרסם אחד הקבלנים לפני כמה שנים בתוכנית פופוליטקה (נידמה לי) כי כל מי שרוצה עבודה מוזמן לבוא אליו והוא יתן 5 ביד לכל אחד (אם אני זוכר נכון זה היה בירושלים) אז אתה רוצה לנחש כמה הגיעו?
1
זה כל מי שהגיע בחור אחד הגיע לעבוד בבניין.

ואת האמת מי שלא מוכן לנסות להתקדם ולהצליח באמת שלא מעניין אתי במיוחד, עצוב לי שהוא אולי לא מבין את הטרגדיה שבה הוא נימצא אבל ניתן להוליך את הסוס אל השוקת לא ניתן לגרום לו לשתות.

לא אני לא חושב שאדם כל שהוא צריך לקבל מהמדינה פחות או יותר או אפילו באופן שווה, אני חושב בהחלט שהמדינה צריכה לעזור למי שעוזר לעצמו, אני חושב שגם הבחור מתלאביב וגם זה מדימונה צריכים ללמוד חינם גם את התואר ראשון למרות שלזה מתלאביב יש כבר מפעל קטן כי אבא הביא לו.
אני בהחלט חושב שהמדינה צריכה לתת אבל אני יותר חושב שהאיש מדימונה צריך לרצות לקחת..

ובדיחה קטנה..
פרסי אחד נפל לבור, אמרו לו האנשים תושיט את ידך ונעזור לך לצאת, סירב הפרסי ונשאר בבור, לפתע הגיע זר, הוא ניגש לבור ולחש לפרסי משפט, הפרסי מיד הושיט את ידו ויצא בזכות הזר מהבור. שאלו אנשים מה עשית שהוא הסכים לתת לך את ידו, חייך האיש ואמר "ראיתי מיד כי מדובר בפרסי ולכן במקום לבקש את ידו הצעתי לו את ידי"
שכר מינימום 26973
כבר דנו בכך ויש טעם לחזור על זה - מחויבות
החברה במתן היזדמנויות שוות, או לפחות נקודת
התחלה פחות או יותר זהה. זה לא אומר להוריד
אלא לנסות להעלות באמצעים שונים את נקודת
ההתחלה של החלשים.

_____

בפרפרזה על מה שכתבת למעלה:

"מדוע אני שלא גר בדימונה צריך לעשות מאמץ מינימלי? על סמך מה אתה כותב זאת? על סמך זה שיש לי אינטרנט ?על סמך סגנון הכתיבה?"

אשאל רטורית:

מדוע פרסי חושב רק מצד הלקבל ולא לתת ?על סמך מה אתה כותב זאת? על סמך זה שיש לך איזה דימוי סטריאטויפי? על סמך המבטא?
שכר מינימום 27010
איזה יתרון יש לבדיחה שבדרך כלל אינה צריכה הסבר.
הרי רשמתי שזו בדיחה ובדיחות כמעט תמיד בנויות על סטראוטיפ כל שהוא.

כדרך אגב גרתי שנתיים אחרי השחרור בדימונה ועבדתי בחווה.(אם זה נותן לך איזה שהוא סיפוק ספר לי) ושם למדתי את הדעות ואת מה שקורה בעיר הזו מבחינת מה שדנו עליו.
בעוד שיתכן ודימונה היא סטראוטיפ בשבילך, בשבילי היא מציאות עצובה.

אני בהחלט בעד לתת הזדמנויות גם לאילו שקשה להם אבל אני בהחלט דורש מהם לנסות גם לבד, אני בהחלט בעד שהמדינה תיתן למשל אוניברסיטאות חינם כמו בגרמניה, ואז גם ההוא שיש לו כבר מיפעל לברגים באמצע הטיילת בתלאביב יוכל ללמוד וגם הבחור מדימונה יוכל ללמוד.

אבל זה שהפרה רוצה להניק עוד לא אומר שהעגל רוצה לינוק. כמה מאנשי דימונה אתה מכיר שבכיף ילכו ללמוד עכשיו אם יפתחו בפניהם את אוניברסיטת תלאביב? (זאת אומרת יתנו להם אופציה להכנס לשנה ראשונה ללא מבחנים והם יעברו לשנה שניה בעצם לפי היכולות שלהם) לדעתי יהיו מעט.
בעוד שחלק מאנשים שאני מכיר לומדים באוניברסיטה ועל כן לא יכולים כמעט לעבוד או יכולים לעבוד מעט, כאשר אני הלכתי ללמוד בחרתי בפתוחה על מנת שאני אוכל גם לעבוד וגם ללמוד)

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים