כולנו חברים בכת 27173
"כת היא קבוצה רעיונית שאינך מחבב", היא אמרה ידועה, שאינני זוכר היכן שמעתי בפעם הראשונה.

בכל מקרה, הרעיונות של ראנד הם רחבים הרבה יותר ממה שהוזכר בכתבה - והם מכסים למעשה את כל השאלות הגדולות של הפילוסופיה: החל ממטהפיסיקה ואפיסטמולוגיה (תורת ההכרה), דרך אתיקה וכלה באסתטיקה ופוליטיקה.

ככזו, ברור לחלוטין שלאדם חיצוני תראה קבוצת אובייקטיביסטים כאילו הם חושבים ומתנהגים באותו אופן: כל אחד מהם, באופן עצמאי ובעזרת שימוש בשכלו - הבין שהמציאות היא אובייקטיבית, שהגיון הוא הכלי היחיד להשגת ידע, שאגואיזם רציונלי הוא מוסרי, שקפיטליזם היא המערכת הפוליטית האידיאלית ושאומנות צריכה להיות הרבה יותר מהקשקוש המודרניסטי שהיא היום.

העיקרון הבסיסי ביותר, אולי, של אובייקטיביזם - הוא הצורך של כל אדם לחשוב בשביל עצמו (זה, פחות או יותר, הנושא של "כמעיין המתגבר") - מסיבה זו בדיוק לא ניתן לקרוא לאובייקטיביזם כת. ראשית - זוהי פילוסופיה. שנית - היא מבוססת על שימוש אישי בהגיון ואי קבלת סמכותו של איש להחליט עבורך החלטות, בתחום הרעיוני והפוליטי כאחד.

מסיבה זו, כמו גם על סמך העדויות שאספתי וההבנה שלי את אופיים של המרכלים נגד ראנד, אני דוחה מכל וכל את השמועות המופצות על איין ראנד.

אכן - היא הייתה ביקורתית, כפי שכל אדם בעל ערכים חייב להיות, והיא ניתקה קשרים עם אנשים שהתנהגו באופן שהיא שפטה שאינו מוסרי, או שפירשו את רעיונותיה בדרכים שלא היו מקובלות עליה. הלוואי וכל אדם היה נוהג כך. העולם היה מקום ישר וצודק יותר.

בקשר למשה קרוי ויצוגו את אובייקטיביזם: בספרו "חיים על פי השכל" הוא נותן תיאור לוגי חלקי של הפילוסופיה, עם מספר עיוותים - אבל גם מספר פיתוחים לא רעים - שמאוחר יותר הסתבר שתאמו באופן יפה את דיעותיה (שלא התפרסמו עדיין, אז) של איין ראנד עצמה.

מצד שני, הוא הלך והתרחק מאובייקטיביזם ככל שחלף הזמן - והלך בדרך פילוסופית שונה בתכלית השוני. הוא דחה את האסיומה הבסיסית של אובייקטיביזם "היש ישנו", והחליף אותה באקסיומה אחרת: "אני קיים". בעזרת האסיומה הזו הוא בנה מבנה לוגי שלם - לפיו קיימת רק תודעה אחת, שמה אלוהים, וכל הקיים בעולם הוא השתקפויות של אל זה.

אולם, בעוד פילוסופים אחרים מורגלים בניתוק הפילוסופיה שלהם מחייהם היומיומיים - קרוי, במיטב המסורת של אובייקטיביזם, לקח את רעיונותיו ברצינות וניסה ליישם אותם - על כל גיחוכם.

כתוצאה לוגית ישירה של רעיונותיו האי-רציונליים הוא איבד קשר עם המציאות, התחיל לראות חזונות אפוקליפטיים ולבסוף הוציא את עצמו להורג.

מיותר לציין שעשרות, ואולי מאות אלפי אובייקטיביסטים ברחבי העולם חיים חיים ארוכים ומאושרים מבלי לאבד את דעתם. הרעיונות האובייקטיביסטים נלמדים באוניברסיטאות ובתי ספר בארה"ב ובעולם - ומתחילים להשפיע אף על התרבות והפוליטיקה.

כדאי ומומלץ לא לעבור דרך משה קרוי, מקרה שוליים מצער, ולגשת הישר אל המקור - בכדי ללמוד על אובייקטיביזם. כתביה של איין ראנד וליאונרד פיקוף.

מידע נוסף תוכלו למצוא בכתובת:
www.aynrand.org
כולנו חברים בכת 27209
בעוד שהאובייקטיביזם היא שיטה פילוסופית עם מספר רב של נקודות חשובות, כתביה של ראנד סובלים משטחיות, וטיפול לא רציני בנושאים בעלי משמעות.

מציאות אובייקטיבית כשיטה מטפיזית - יש בזה הגיון, אבל זו טענה שטחית. אחת בעיות הפילוסופיות הרציניות ביותר היא קיומה של מציאות אובייקטבית, וכיצד לתפוס אותה. בעיות של סיבה-תוצאה, האם זהו חלק מהמציאות או פעילות נוספת המתרחשת במוחינו? נושא הקיום האפריורי, כיצד מזהים אופנוע כשידוע שיש סוגים רבים של אופנועים?
אין ראנד פישטה את הנושא והתעלמה מ500 שנות פילוסופיה.
קאנט, עם כל הבעיתיות של הרעיונות שלו, לפחות התייחס לבעיות של פילוסופים שפעלו לפניו ווידא שהשיטה שלו פותרת את הבעיות.

לאין ראנד הייתה גם בעית "תפסת מרובה, לא תפסת".
היא אולי פילוסופית, אבל ההתיחסות שלה לנושאים פוליטיים, ובפרט למלחמת וויטנם, היא פשטנית ומגוחכת. (שם לב למאמר ב "קפיטליזם האידאל הלא ידוע")

היא גם מצליחה לתעלם בחוסר אלגנטיות בנושאים כמו שוויון הזדמנויות, חינוך, השפעה של הורים על ילדים (כל הגיבורים שלה מנותקים ממשפחתם!), וכדומה.

בקיצור, לאובייקטיביסטים החדשים יש עוד עבודה רבה, ומכיוון שראנד אמרה, והם מסכימים, שכל מי שחושב שהיא טועה אינו אובייקטיביסט (בהקדמה של "האינטלקטואלים החדשים"), קשה לאובייקטיביסטים לפתח את השיטה שלהם כי הם שוקעים במריבות של "מי אובייקטיביסט אמיתי".
כפי שהפמיניסטיות הבינו שבתוך תנועה אחת יכולות להיות כמה דעות וכיוונים, גם האובייקטיביסטים צריכים להפנים זאת.
אמת אולי יש אחת ויחידה, אבל קשה להגיע אליה ללא דיון מעמיק ורציני בכל האפשרויות, וכדי להגיע לדיון מעמיק ורציני, צריך לפעמים לדחות את השיפוט ולהקשיב בסבלנות.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים