בתשובה לששת, 06/01/05 9:42
סליחה 273543
עוד דוגמא, הפעם מהחיים:

כשחזרתי מהטיול בדרום אמריקה, רציתי להפתיע את המשפחה שלי ולא הודעתי להם שאני נוחת. גם חשבתי שיהיה נחמד לנחות ככה ביום שישי בצהריים, ישר לארוחה המשפחתית. דבר אחד שלא לקחתי בחשבון זה הכפייה הדתית בישראל, ומצאתי את עצמי בשעות אחר-הצהריים המוקדמות של יום שישי, עומד עם מוצ'ילה על הגב מחוץ לטרמינל בנתב"ג שהיה דיי נטוש, כולל אוטובוסים הבייתה.

האנשים היחידים שניהלו אינטראקציה פעילה איתי היו נהגי מוניות. הם קראו לי וצפרו לי מכל עבר והיו ממש להוטים להסיע אותי למחוז חפצי. העניין היה ברור: 150 שקל, ואפילו לא אגורה אחת פחות. אתה מבין, הייתה ביניהם הסכמה כזאת שלא שוברים מחירים, והם כולם בעצם היו שם כדי לדוג דגים. אני הייתי הדג, ומה שמשעשע היה שבזמן שעונת הדיג הייתה בשיאה, הם כולם בעצם עשו יד אחת במאמץ הפסיכולוגי "לשבור" אותי. "אין יותר אוטובוסים, חמודי", "חבל לך על הזמן", "אבוד לך", "עזוב אותך". כמה טוב להיות בבית.

עכשיו אני שואל אותך, אם אתה חושב שזה המצב ה"נכון" או ה"רצוי" מנקודת המבט של הציבור, ובהנחה שלא, אם אתה חושב שמשהו אחר מלבד רגולציה יכול היה למנוע אותו.

________
סוף דבר, למי שהדבר מעניין אותו, סגרתי על נסיעה עד עיר מגורי תמורת הכוונה איך לצאת מהחנייה של נתב"ג, עם שתי אמהות חביבות שלאורך כל הנסיעה דיברו ביניהן על הבן שלה שעכשיו בדרום אמריקה, והבת שלה שעכשיו בהודו.
סליחה 273552
אני חושב שהמצב שתיארת נופל תחת ההגדרה של ''קרטל'', ולזה, אני מאמין, מתנגדים גם מתנגדי הרגולציה.
סליחה 273559
מי אמור להגביל את הקרטלים במצב של אין-רגולציה?
סליחה 273734
הקרטל הזה הוא בחסות המדינה. והוא בחסות המדינה כי בלי חסות המדינה הקרטל היה מתמוטט מיד. אנשים רוצים להתפרנס וכדאי להם לעשות את הנסיעה גם ב 100 ש"ח. רק בגלל פחד הם לא שוברים את הקרטל למען רווחת האזרחים.
סליחה 274220
הפחד ממי? מהמדינה שתבוא ותרביץ להם אם הם ישברו את הקרטל? או מהחברים שלהם לקרטל? ואם מהחברים שלהם לקרטל, אז למה הקרטל הוא בחסות המדינה?
סליחה 274229
המדינה קובעת מחירי מינימום. מי שיורד מהם הוא עבריין.
סליחה 274239
אנחנו מדברים על תגובה 273543, שם הקרטל הוא תוצאה של החלטה משותפת של נהגי המוניות, ולא של שום מדינה. תפסיק לקשקש.
סליחה 274318
המדינה אוסרת כניסת נהגי מוניות לנתב''ג אם הם לא שייכים לנמל.

אין כמעט קרטלים שלא בחסות המדינה. זוהי עובדה. שים לב עד כמה השחקנים הגדולים אוהבים פיקוח ציבורי שיאפשר להם את הנוחות של להיות קרטל.
סליחה 274338
זה לא משנה. לפי התאוריה שלך, *אחד* מנהגי המוניות היה שמח להסיע את (מי שזה לא היה) בעבור 100 שקלים בלבד. אבל אף אחד לא הסכים. איך זה קרה?

שמת לב שאתה משנה את התירוץ שלך כל פעם שמוכיחים לך שאתה טועה, במקום פשוט להודות בטעות?
סליחה 274342
העולם קצת יותר מסובך ממה שאתה חושב.
סליחה 274537
אני צריך לשמור את מספר ההודעה הזו שלך, ולהפנות אותך אליה מדי פעם. אבל אני עצלן, אז ברשותך אני לא אעשה כן, ונגיד שעשיתי.
סליחה 273553
בשדה התעופה בן גוריון יש רגולציה אחושלוקי. מונית לא יכולות להכנס ולצאת כך סתם והן חייבות להרשם בכניסה וביציאה, כך שנמנע ממך מבחר רחב מאד של נהגי מוניות נוספים. לו כל מונית היתה יכולה להכנס ולאסוף נוסעים משדה התעופה היה אולי מצב שונה.

מצד שני, בשדה התעופה יש עמדת מוניות שאמורה לשלח מוניות לפי תור וגם לפקח על המחירים (בטרמינל הישן זה היה בצד ימין, לפני הכניסה לאולם מקבלי הפנים). האם ניגשת לשם?
סליחה 273569
טוב, זה פשוט:
א. לדעתי (אני לא שייך למחנה שלהם) תחבורה ציבורית מפוקחת ומסובסדת היא מוצדקת, אין הצדקה לביטול התחבורה הציבורית בנתיב ובזמן שיש צורך בתחבורה ציבורית (כמו הדרך מנתב"ג. לערים בשבתות).

ב. במקרה זה מי שדפק אותך היה דווקא לפיקוח. שים לב שמספר ירוק שווה הרבה מאד כסף בישראל. זה בגלל שמוניות זה עסק מאד רווחי. אם היו מורידים את הפיקוח על נהגי מוניות, יותר אנשים היו נכנסים, והמחירים היו יורדים.

ג. בנוסף לזה, הפיקוח הוא זה שקובע את המחירים הזהים.

ד. והחשוב מכל, אותן שתי אמהות מהוות את הפיתרון האידיאלי בשוק חופשי. אתה רוצה משהו שיש להן (תחבורה), הן רוצות משהו שיש לך (ידע), הגעתם להסכמה וחתמתם על עיסקה. אם זה היה חוקי, לא היית צריך לחכות ללשתי האמהות האלה, והיית יכול לעמוד ביציאה מנתב"ג ולהציע לכל מי שיוצא 50 ש"ח.

ה. אגב, שקלת לשכור רכב?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים