ויינגשטיין צדק 275978
במחשבה שניה הגעתי למסקנה שהעמדות שהועלו בדיון בקשר לרצון חופשי כלל אינן סותרות.
הכותב דיבר על הגדרה אחת של רצון חופשי: מעין קופסה שחורה לא ניתנת לפירוק, שהיא כוח רצון "טהור", שבאותם התנאים בדיוק יכולה לבחור כך או אחרת בהתאם ל"רצונה". רצון חופשי כזה בכלל אינו מוגדר היטב ואין חולק (למיטב הבנתי) שהוא לא קיים ‏0.
מצד שני אני ואחרים דיברנו על הגדרה שניה של רצון חופשי שמתייחסת למנגנון אחר: שיטה מכניסטית‏1 לבחירה בין ברירות, ע"י שקילה אינטלגנטית של שיקולים ורצונות *אישיים* של האדם, וללא השפעת שיקולים חיצוניים-זרים (כגון איומי אקדח). למעשה הכותב עצמו מדבר על אותו מנגנון בתור המכניזם האמיתי שעומד מתחת לאשליה של רצון חופשי. נראה לי גם שרוב האנשים יסכימו שמנגנון שכזה אכן קיים (בין אם הם מגדירים אותו כרצון חופשי או לא).

כפי שדובי ציין יפה, המנגנון השני הוא בהחלט מספק לטובת קיומם של מוסר, אחריות אישית וכו', ואין צורך בנכונותה של ההגדרה הראשונה (במשפט אחד - כחלק ממערכת השיקולים נכנסים גם ערכי המוסר והעונשים/השלכות של פעולה לא מוסרית. דובי הסביר זאת יותר טוב).

כסיכום ביניים מסתבר שיש הסכמה רחבה (יחסית) שהמנגנון השני קיים ומספק לצורך תקפותם של מוסר ואחריות אישית, ואילו ההגדרה הראשונה שסיפק הכותב לא קיימת.
אי לכך אני מקבל את הרושם שנקודת המחלוקת האמיתית היא: למה אנשים מתכוונים כשהם אומרים את המילה "רצון חופשי" -האם להגדרה הראשונה או למנגנון השני? זוהי מחלוקת הרבה פחות עקרונית ממה שתיארתי לעצמי מלכתחילה. לדעתי, בפרקטיקה המשפטית, החוזית, והיומיומית, כאשר אנשים אומרים שהם פעלו מרצונם החופשי הם מתכוונים להגדרה הראשונה: קרי, שהם פעלו רק מתוך האינטרסים שלהם, ולפי מיטב הבנתם את האינטרסים וההשלכות. מצד שני, השתכנעתי מדעתו של הכותב: שברוב המקרים, אם נבקש ממישהוא להרהר לעומק על מהותו של הרצון החופשי שלו, הוא יתעקש על ההגדרה הראשונה.
מסקנה סופית: סוף סוף הבנתי על מה ווינגשטיין מדבר.

0 אם נתקטנן, זה לא שהוא לא קיים אלא שזהו מושג חסר משמעות, בדיוק כמו המושג "ברווז כפול נמר". אבל זה מחוץ לעניין.
1 ניתן להניח דטרמניסטית, לצורך הדיון.
ויינגשטיין צדק 275983
"מסקנה סופית: סוף סוף הבנתי על מה ווינגשטיין מדבר." - נו, יהי זה שכרי.

מסקנת ביניים שלי: יש באייל הרבה פחות קרחים (במובן החזק של המושג) מאשר שיערתי.
ויינגשטיין צדק 275985
אני מקווה מאוד שזה לא המשפט היחידי שקראת :)
ויינגשטיין צדק 275989
לא, הוא לא היחידי. קראתי גם את: "רצון חופשי כזה בכלל אינו מוגדר היטב ואין חולק (למיטב הבנתי) שהוא לא קיים" - למיטב הבנתי רבים חולקים עליך.
ויינגשטיין צדק 275995
חבל. אם היית קורא את ההמשך הייתי מבין שהתכוונתי ל-"אין חולק בקרב רוב המתדיינים כאן". מי מבין המתדיינים כאן חושב שרצון חופשי כזה מהסוג שהגדרת קיים?
ויינגשטיין צדק 275996
היי, תפסיק עם זה. קראתי את כל ההודעה שלך.

מי חושב שרצון כזה קיים? אחרי המאמר שלי, אני מקוה שאף אחד :-)
השאלה: האם המאמר שינה דעתו של מישהו 276007
השאלה: האם המאמר שינה דעתו של מישהו 276037
את זה קל לברר:

רבותי הקוראים, אם יש מי מכם שלא השתכנע במאה אחוז שכל מה שאמרתי נכון הוא, ולא חושב שהוכחתי את הטעון הוכחה באופן מושלם, ואם יש מי מכם שעדיין מחזיק בדעה האינפנטילית שאני טועה במשהו, יגיב נא כאן עד השעה 20:53. כל האחרים יימנעו מתגובה.
השאלה: האם המאמר שינה דעתו של מישהו 276038
תודה.
כל הכבוד 276039
ויינגשטיין צדק 276136
למקרה הלא-סביר שפספסת: ניצה. היא גם דוגמה טובה, כי נדמה לי שתתקשה להאשים אותה באינטליגנציה לא מספיקה, או במחשבה לא מספיקה על הסוגיה.
ויינגשטיין צדק 276172
כן, אבל קרחים במובן המציק של המושג, יש גם יש.

(דובי, קירח).
מי זה ויינגשטיין? 276016
אני מכיר רק אחד ויטגנשטיין, אבל לא מבין מה הוא קשור לכאן

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים