276561
ראשית אני רוצה להחמיא לכותב על פשטות הסבריו וההגיון הברור שבטענותיו.
נראה לי שמאד קל להסביר שבחירה חופשית לא תיתכן. ולא צריך לגייס כל כך הרבה כשרון לכך כמו לכותב מאמר זה.
הרבה יותר קשה להסביר פיזיקלית והגיונית שיש בחירה חופשית או לפחות תיתכן.להלהן נסיון שלי:
ראשית, מהי בחירה חופשית?
כפי שאתה כותב ברור שאי אפשר לומר שגורם זה או אחר "סוכן" בלשונך הוא אשר ביצע את הבחירה החופשית עבור היישות המדוברת. כי ברגע שמסבירים כך. הרי נוטלים את המשמעות של בחירה חופשית מאותה ישות בעלת הסוכן. וכן הלאה .
ובכן מה היא בחירה חופשית ואיך ניתן להסבירה?
אני טוען שבחירה חופשית היא כל בחירה שאין לה סיבה.
ששום גורם לא גרם להתרחשותה. וזהי בעצם בריאה-יש מאין.

בראיה כזו של סוגיית הבחירה החופשית ניתן להסכים שהרוב המכריע של כל בחירותנו ואולי אפילו כולם הנם בחירה הכרחית.
אך חלק קטן (מאד מאד מאד) בהתאם לחוקי ההסתברות של פיזקת הקוונטים יכול להתבצע בניגוד לכל הכוחות והגרמים של הסביבה.
(עיין בעיקרון אי הסיבתיות של אייזנברג.לגבי חלקיקים גרעיניים.)
ולהיות מעין בריאה של משהו חדש. שהוא הנקודה של בחירה ספונטנית חופשית. של רצון חופשי אמיתי.
לדעתי כל התרחשות שאי אפשר להראות שהייתה חייבת לקרות בנתונים הקיימים, אין לנו אפשרות לשלול שהיתה כאן בחירה ספונטנית וחופשית. ולא חשוב עם הפעולה היא של חלקיק גרעיני בודד או של אדם. כי הרי בסופו של חשבון מאד יתכן שפעולה "חופשית" של חלקיק גרעיני בודד במוח תגרום להתרחשות משמעותית יותר של בעל המוח.
276653
אם הסברי פשוטים, זה רק מפני שהמחשבות שלי הן כאלה. או: אם אני רואה רק מקרוב, זה מפני שהענקים מסביב מסתירים לי.

אני ביקשתי הסבר כלשהו ל"בחירה חופשית". אם "בריאה יש מאין" מספקת אותך כהסבר, אני מניח שהטיעון שלי לא תקף עבורך. עבורי אין כאן שום הסבר, כי גם כדי לברוא יש מאין צריכה, באיזשהו מקום, ליפול החלטה מה לברוא, או שהבריאה היא אקראית בחסותו האדיבה של הייזנברג - אבל הנה חזרנו שוב לנקודת ההתחלה.

כתבתי פעם לניצה, אבל אני לא יודע אם הכל קראו: עיקרון אי-הוודאות נותן דריסת רגל לאפשרות של התערבות א-פיזית בעולם פיזיקלי, באמצעות שבירת חוק שימור האנרגיה לפרקי זמן קצרצרים שיכולים להתבטא (אולי) באפקטים מקרוסקופיים, אבל לדעתי לא באופן שפותר את בעיית החופש, מהסיבה שתוארה במאמר.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים