בתשובה לארז ליבנה, 29/01/05 18:51
עדות 278309
==> "...תרעומת על כך שבבהילות להביא עלייה מבריה"מ...".

מה יש להתרעם על זרועה הארוך של מדינת ישראל בשם "הסוכנות היהודית" שהעלתה ארצה לא רק אותי ואת רוב בני משפחתי בעליית שנות ה-‏90, אלא דואגת מידי יום לשכנע נוכרים גמורים, שעוד כביכול נותרו מאחור, לעלות ארצה במגמה שיורדת מלמעלה: לאזן את משקל הרוב החילוני לטובתו, נוכח המצב הדמוגרפי ההולך וגדל של הדתיים בישראל.

ברוסית קוראים לזה: "מי שבישל את הדייסה – הוא שיאכל אותה". רק שלבינתיים, מי שאוכל אותה אלה הם שומרי המצוות. אבל ככל הנראה זה רק לבינתיים, עלייה דרמטית באחוזי האלימות הפיזית במועדוני לילה משכרי החושים ואלימות כלפי נשים בידי בעליהם כולל רציחתן חיים – אלה הם רק תסמינים אחדים להשלכות מעשי הסוכנות, אשר משוואת פרנסה להמוני עובדיה שמשום מה עוד פזורים ברחבי בריה"מ וצדים כל שיכור רוסי יזראלה.
עדות 278496
לא מגעילה אותך כמות השנאה שנוטפת ממך? אתה הרי צריך להעביר לטומי לפיד שיעורים בשנאה יוקדת מהי. הסוכנות לא מנסה "לאזן את משקל הרוב החילוני", שקרן שכמותך, אלא, אם כבר, לאזן את הריבוי הטבעי של הערבים בישראל.
עדות 278589
כן, שמענו כיצד התנפצה לה באוויר בועת הדמוגרפיה הערבית-הפלשתינאית לאחרונה, עם היבחרו של אבו-מאזן.

ואם אצלי מצאת שנאה יוקדת -- אינך יודע שנאה יוקדת מהי. כדאי שתחיה פעם בחו''ל ועדיף במקום שליהודי לא נותנים לחיות שם בשקט, אז תבין מהי ''שנאה יוקדת''.

ואה כן, שכחתי שרק לך מותר פה לבקר.
אתה פרנואיד... 278507
*הכל* נמדד אצלך דרך הפריזמה של דתיים חילוניים? שום נושא אחר אינו קיים?
את לא קצת פרנואידית? 278594
מה את רוצה בדיוק? מדובר בנושא שבו הנערים העולים הם *חילונים* לוודאי (אחרת לא היו קוראים את ספר התורה ודורכים כאחרוני האנטישמים של אירופה על סידורי התפילה) והמוכים הם במקרה זה *חרדים*, המוכים בוודאי בשל חרדיותם.
את לא קצת פרנואידית? 278597
אה, הפרשנות הזו היא רק משום שזו הכותרת שניתנה לאייטם. אנחנו לא באמת יודעים שדת היא הסיבה לאלימות. לצערנו, יש מספיק מקרי אלימות נוער שנובעים משעמום ובלי סיבה.
את לא קצת פרנואידית? 278603
לפי העיתונות המקומית המקרה הזה הוא רק האחרון בסדרה של אירועים בעלי אותם מאפיינים (וכנראה אותם תוקפים בכולם).
את לא קצת פרנואידית? 278605
אהה, אז אני חוזרת בי. עיתונות ישראלית מקומית לא רווחת כאן, אלא אם כן היא מקוונת.
סוג מסוים של אלימות 278609
אני נוטה להאמין שבמידה ואכן היה מדובר בעוד מקרה שגרתי של אלימות נוער שנובעת משעמום וספונטניות, מעשים שבכל יום עד כי מדווחים כבר בעמודים האחרונים בעיתונות היומית בארץ, לא היית זוכה לדיון בפני עצמו על כך. כל העלאת הדיון הזה באייל מזכירה לי ויכוח נושן ביני לבין דובי וחבריו האם יש דבר כזה אלימות כלפי חרדים או לאו. ראי פתיל שמתחיל בערך בתגובה 232360

בכל מקרה, כדאי שתקראי את מלוא הקונטקסט של הידיעה כאן, לפני שתגיבי להבא:

"לאחר כמה ימים נכנסו הנערים לישיבה בעיר, התפרעו וקיללו את הנוכחים. אחד מהם קרע ספר תורה, ואחר זרק כמה ספרים על הרצפה, ירק עליהם ומעך אותם ברגליו. במקרה שלישי, בחודש דצמבר, שוב תקפו השלושה אדם חרדי ברחוב, הפילו אותו לכביש, והחלו לבעוט בפניו וגרמו לו חבלות חמורות".
את לא קצת פרנואידית? 278617
אורי, נניח, רק נניח, שאיזה חרדי היה הולך ושורף בתי בושת על עובדותיהן. האם היית אומר שהאיש הזה מאפיין את הקהילה החרדית, או שהוא חריג בה, ואינו איש דתי כלל כי איש דתי לא ירצח אנשים?

כעת, ייתכן שאתה מבין מדוע המסגרת הרחבה שאליה אתה מכניס את המושג "חילוני" מעט צורמת. קרוב לודאי שהחוליגנים הללו הם חילוניים, אולי אפילו אתאיסטים, אבל אם כך, כדאי להתחיל להגדיר תת מגזרים בתוך החילוניים (בוא נעשה הפרדה גסה: חילוניים "מוסריים" וחילוניים "לא מוסריים").
את לא קצת פרנואידית? 278620
מסכים איתך. רק שמשום מה נדמה לי שכבר היה איזה דיון מפורש באייל ממנו השתמע כי "החרדים" כאוכלוסייה וככלל "הידו אבנים בשבת בבר-אילן". וכזכור לי, כאשר העליתי נקודה דומה לשלך בנימת ביקורת על ניסוח הידיעה לדיון, קמו עלי לבולעני חיים. משום מה, העניין הזה הוא חד-סטרי או לא סטרי כלל ומשרת את האינטרסנטים משני הצדדים. אתה יודע למה?
כנראה שהזכרון שלך לא משהו... 278637
קשה לקרוא למה שהיה אז 'דיון' היות ואתה נעלמת מבלי להשאיר עקבות (קשה לעקוב אחר כל ההתחזויות שלך, מצטער)

אין כאן שום חד סטריות, תביא לי בבקשה עיתון חילוני התומך במעשי הצעירים האמורים, תפנה אותי לתמיכה של ציבור כלשהו בתקיפה ותשלח לי פשקווילים אשר ניתלים באופן קבע ברחוב שנקין על מנת לעודד פעולות מסוג זה.
אחר כך אולי נדבר על חד סטריות.

על מנת לא להפוך את חייך לקשים מידי, אני מוכן למנות בפניך את אופני התגובה האופיניים לך:

א. תעלם.
ב. תאמר שאתה תחפש איזה מאמר מגליון 'פילפילון תש"ט' ותשכח מזה.
ג. תופיע כאן בתור 'חילוני שונא חרדים' ותשכח למחוק את הדוא"ל שלך.
ד. תתקשר לביל גונן לקבל עצות.

רק תבחר...
כנראה שהזכרון שלך לא משהו... 278701
ברשותך, רק אזכיר לך את הדיון ההוא עליו דיברתי בתגובתי, שניתן להתחיל בו מהתגובה 199867 .

אתה נכנסת איתי לדיון שם בתגובה 199915 וכמדומה שלא נעלמתי לשום מקום, לא התחזיתי לאף אחד אחר שם, לא הבטחתי הבטחות סרק וכו'. התדיינתי איתך באותה רמה של התדיינות בתולית שאפיינה אותי אז, במבט לאחור, עם כל המגרעות שבה. וזה שלא הגבתי לך על כל פסיק בדבריך, אומר אחת מן השתיים: או שאין לי מה להגיב ו"שתיקה כהודאה" או שאני לא חושב כמוך ואין לי הכוח להמשיך יותר בדיון כי ממילא הבעת עמדתי תיפול על אוזניים אטומות. משהו שקורא כאן כמעט לכל אחד ואחת, לא משהו שאופייני רק לי, כפי שהינך מתיימר לייחס לי דמוניזציה.

אגב, בתגובתי עליה בחרת להגיב כעת, אני לא מסיק שמדובר בחד סטריות אלא מתלבט ולבסוף מסיק ש"לא סטרי כלל ומשרת את האינטרסנטים משני הצדדים".
כנראה שהזכרון שלך לא משהו... 278787
סטרי= צדדי, הפונה לכיוון מסוים.

המשפט: ש"לא סטרי כלל ומשרת את האינטרסנטים משני הצדדים", ממש לא מובן.
כנראה שהזכרון שלך לא משהו... 278804
המשפט במלוא הקונטקסט:

"משום מה, העניין הזה הוא חד-סטרי או לא סטרי כלל ומשרת את האינטרסנטים משני הצדדים": תגובה 278620
עדות 278552
האם כוונתך היא שכל ה"נוכרים הגמורים" הם אנשים המפעילים אלימות פיזית במועדוני הלילה וכלפי נשותיהם ואף רוצחים אותן - לא פגשת מימיך נוכרי טוב, ואף לא יהודי אלים? - חביבי, אתה צריך לצאת קצת מהבית!
הבנות 278592
אה,זה מה שהיה צריך להבין ממה שאורי כתב? כי אני לא הבנתי את זה.
מה שהבנתי זה שהרבה מאוד מהעולים החדשים מחבר העמים אינם יהודים ומגיעים לכאן בגלל סל הקליטה. הסוכנות, מצידה מגייסת לעליה כמעט כל אדם שיכול להוכיח על פי הסתעפות חוק השבות שיש לו קשר כלשהו ליהדות. המעניין הוא שהמצב שונה כשמדובר למשל ביהדות אתיופיה.
עוד דבר שהבנתי הוא שהשנאה העיוורת לאנשים ולקבוצות באוכלוסיה, למשל החרדים, יכולה להעביר אנשים אינטיליגנטים על דעתם ובלבד שיוכלו לתקוף, להשפיל ולהעמיד פני מבינים בה בשעה שאין להם מושג.

יש שתי דרכים להתייחס לידיעה: "3 נערים עולים תקפו חרדי" או "3 נערים תקפו עובר אורח", האם השיוך התרבותי של כל אחד מהצדדים באמת כל כך מהותי? כנראה שכן, משום שהוא המעורר את הדיון. האם נערים ילידי הארץ מסוגלים לתקוף עובר אורח? שוב, כנראה שכן, וקיומה של מערכת המשפט לנוער, שלא הוקמה כתוצאה מהעליה תעיד על כך.

בורותם של חלק מהמתלהמים בדיון הזה, הזכירה לי את ימי הצבא העליזים שלי, שבחלקם הדרכתי במחנה קיץ לנוער עולה בסיכון (בגילאי 15-18), בשיתוף הקק"ל. בכל יום ראשון, היינו מבצעים חיפוש בכליהם של הנערים והנערות, והיינו מחרימים בקבוקי אלכוהול מכל הסוגים, סכינים קפיציות ושאר כלי משחית כדוגמת גרזינים ושרשראות ברזל. למרות זאת, כמעט בכל בוקר היינו מוצאים מספר מסוים של שיכורים וחלק מהילדים היו נפצעים בתגרות מדקירות ופגיעות שונות.
לא בדקנו האם מדובר בילדים יהודים או לא, משום שזה לא היה מענייננו, אך במפגשים החברתיים ובשיחות שניהלנו איתם, התברר פעמים רבות שהיהודים מביניהם, נאלצו לעלות לארץ עם הוריהם וכל קשר בינם לבין היהדות מקרי לחלוטין, אחרים היו לא יהודים והגיעו כדי לקבל את סל הקליטה (ומסתבר שלא היה כל כך מסובך בזמנו לעלות לארץ ולזייף יהדות) ואחרים היו לא יהודים שעלו לארץ עם הוריהם, כדי לקבל את סל הקליטה אך תיעבו את המקום והאנשים ולא חסכו מחבריהם הערות אנטישמיות ופעולות פוגעניות.
ברור לי שאין מקום להכליל וכי מדובר במקרה הספציפי של קידום נוער ו"נוער עולה בסיכון" אך אין מקום גם לעצום עיניים לנוכח התופעה או לתקוף את מי שמתריע על זילות עקרונות החוק השבות מצד אלה האמורים ליישם אותו בפועל.
הבנות 304186
הטענה של אורי פז שזכתה לביקורת היתה שהסוכנות מעלה אותם בכוונה כדי להגדיל את הכח החילוני בארץ. אני מסכים עם אורי, וכמדומני שבגלל זה הוא קיבל קיתונות של בוז וכנראה שגם אני אקבל.
על כן כבר מראש אבהיר: אינני חושב שזאת מטרה מוצהרת ואינני חושב שזו הסיבה היחידה, אולם בין שלל הסיבות:
1) צריך להתפרנס ממשהו
2) יהודים וגויים זה אותו דבר
3) צריך עלייה כנגד הריבוי של הערבים
נכנסת גם הסיבה של איזון הרוב החילוני כך שלא נורא שיגיעו כמה גויים. ייתכן שאילולא עניין זה היה נמצא רוב בכנסת כבר לפני שנים לתיקון חוק השבות ומניעת עלייה של הרבה גויים אנטישמים. לחילופין, הסוכנות לא היתה יוצאת מגדרה לשכנע גויים לעלות ארצה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים