בתשובה לירדן ניר-בוכבינדר, 31/01/05 14:38
הכלל, 278817
אם לא שונה מאז שלמדתיו, גורס כי במעבר מכתיב חסר למלא תסמן י' רק הברה פתוחה שלה תנועת I. ב-מ' ישנו דגש חזק (המעיד על השורש מ-ל-ל) ולכן ההברה סגורה. לפיכך הכלל מפיק את התיבה (מונח חביב ומסתורי של האקדמיה) "מלה" או "מלים". בכל זאת, החליטה האקדמיה להתיר את הוספת ה-י' במקרה זה, אולי כדי למנוע בלבול בין שתי המשמעויות של "מילה".
הדגש ב-ל' כמובן 278818
ערפילי הבוקר מקשים על ראייתי.
הכלל, 278825
לפי http://hebrew-academy.huji.ac.il/decision4.html, ההבחנה אינה בין הברה סגורה לפתוחה, אלא האם יש אחרי החיריק עיצור בשווא נח. הדוגמה הראשונה שלהם היא "דיבור". אני אמנם מכיר העדפה ל"מלה" - כיוצא מן הכלל (אולי כדי למנוע בלבול בין שתי המשמעויות של "מילה"...)
אמת! 278849
טעיתי והטעיתי. רציתי לבדוק עצמי באתר אולם נבצר ממני. כיצד הצלחת אתה?

לפי המדריך באבן-שושן ישן שבידי, "מילה" נכתבת בלא י' כדי להפרידה מ"ברית מילה". הבלבול נוצר מעצם ההוצאה מן הכלל, לא מציות לו. אולם אז ברבים "מלים" נראה כמו הפועל "מלים". ואם מוסיפים י' לצורת הרבים, אין מנוס מהוספתה גם ליחיד.
אמת! 279693
אני דווקא מכיר את ההלכה ''מלה'' ביחיד, ''מילים'' ברבים, הנהוגה בכמה הוצאות ספרים.
אמת! 279729
הוצאות ספרים נוטות לפתח כתיב משלהן. בוהצאת הקיבוץ המאוחר דומני, הם כותבים "מישטרה" - י' אחרי תנועת I גם אם יש אחריה שווא נח.
אמת! 279791
זה לא שי' לא נכתבת בהברה סגורה. זה שהיא לא נכתבתלפני שווא נח, כך שיש לכתוב: אישה ואימא.

אבל בנוסף לניקוד שמציעים בו שינוי, יש גם הצעה לבאל אתחוקי הכתיב המלא כיוון שהם לא מובנים לאלו שלא מכירים את חוקי הניקוד.

כן, זה מסובך כמו שזה נשמע.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים