בתשובה לל.ב.פ., תל אביב, 03/02/05 13:18
279698
אני אישית לא ממש הערכתי את קישון המאוחר "סליחה שניצחנו", ועכשיו דורון רוזנבלום גם הצליח להסביר לי למה
"במרכזו עמדה אותה דמות מתריסה ומתלוננת לסירוגין, אגוצנטרית עד גוזמה קישונית, שלרעבונה לכיבודים ולאהבה ול"הכרה" דומה שאין קץ ושובע; גם לא לאחר שורה אין סופית של פרסים, ותוארי כבוד, והצדעות נוצצות, ו"טקסים מרגשים", שרק נראו כמגבירים את הרעב ומעמיקים עוד יותר את תוגת הניצחון."
ההמשך יותר מעניין: 279754
"ואמנם, עשורים רבים של ניצחון חגג קישון: ניצחון אדיר, מתמשך. ניצחון על הסטטיסטיקה, על הגיאוגרפיה, על ההיסטוריה, ניצחון על כולם. אבל כמה אפשר לנצח? ומה עושים בניצחון?

מתוך הצדעה לקישון הקלאסי אפשר לעבור מיד ללשון רבים ולומר, שהוא לא היה היחיד בניצחונו הערירי, העגמומי. גם "המדינה" לא ידעה - ואינה יודעת עד היום - מה לעשות בניצחונותיה. ואולי אין זה ניצחון כלל? בפרפרזה על האמרה האלמותית אפשר לומר: סליחה שלא ממש ניצחנו. אולי הרבצנו, וכבשנו, והענשנו, והראינו לכולם. אבל לא ממש ניצחנו. ככה לא נראה ניצחון, קונשטטר."
''סליחה שכתבתי'' 279842
מאמרו של דורון רוזנבלום הוא עוד הוכחה לדחיה, השתקה והעלמה שביצע ומבצע הממסד ליוצרים וחוקרים בעלי ערכים לאומיים כמו נעמי שמר, בנציון נתניהו ואפרים קישון.
''סליחה שכתבתי'' 279847
מאילו דחיה, השתקה והעלמה סבלה נעמי שמר? הרי היא היתה במוצהר נכס לאומי מן הנערצים ביותר ביותר והמושמעים ביותר. בחמש עשרה שנותיה המאוחרות פחתה יצירתה בהרבה - גם עפ"י הודאתה שלה, וזאת מסיבות שונות - בריאותיות, בין השאר - כך שתשומת הלב הציבורית המופחתת לא היתה מתוך כוונת מכוון כלשהי אלא בתגובה לנסיבות שנוצרו ע"י שמר עצמה.
''סליחה שכתבתי'' 279855
אין ספק.
דחיה: קבלת פרס ישראל.
השתקה: הוצאה מחודשת של ספריו. עיבוד מחודש להצגותיו. הסרטת הסרטים שלו מחדש.
העלמה: תחינה שיפרסם משהו בעברית.

אף אחד לא השתיק את אפרים קישון, הוא בחר לחיות בחו"ל בגלל מס ההכנסה, והוא בחר להעלם מהתודעה. בראיון לרדיו אמר רפי קישון (הבן של) שאבא שלו אמר שאין לו כבר מה לכתוב, שהוא כתב כבר את הכל, וכל מה שצריך זה לקרוא את מה שהוא כתב בעבר.

אפרים קישון תמך בפומבי הסכם אוסלו.

אבל, אם כבר פארנויה, אז למה לא? הממסד השמאלני האכזר והקיבוצניק השתיק גם את מיכאל שרון, אז ממש קטן עליו להעלים את בנציון נתניהו.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים