בתשובה לממי לביא, 01/03/00 13:53
קומדיה של טעויות או רגש נחיתות? 2896
אתה באמת טוען שירמיהו התכתב עם פילוסוף יווני? מי הפילוסוף, ומה המקור שלך?

יש מטרה לשאלות הללו. אתה ניסית לטעון שהחינוך בישיבות תיכוניות טוב יותר, ושלמעשה, החינוך היהודי כולו טוב יותר. הבאת דוגמא שייקספירית. אני רוצה לראות שאתה באמת יודע משהו על שייקספיר, לא רק יודע את שמו.

ולא, צר לי, עד כמה שהדבר היה מלבב, אינני גר בספריה ציבורית, והספר אינו נגיש לי.
קומדיה של טעויות או רגש נחיתות? 2909
אח, איזה עירוב תחומין!

הבאתי את שייקספיר כחלק מדוגמה לכך שהיהודים לא היו סגורים מבחינה תרבותית ומדעית.

ולא, איני מומחה בעל שם לכתבי שייקספיר. אני אוהב את מחזותיו, מתעניין לעיתים ברקע שלהם - וזהו.

ונניח שהייתי יודע רק את שמו של שייקספיר. אז מה? האם זה הופך אותי למישהו נחות יותר? מה אתה יודע על הרמב"ם מעבר לשמו?

אם תרצה, אשלח לך תמונה סרוקה של הדף הרלוונטי.

(ולא, אני לא מתחמק משאלותיך. אני פשוט מנסה להחזיר את הדיון לפסים הגיוניים יותר).
קומדיה של טעויות או רגש נחיתות? 2915
לדעת מי שלט באנגליה בזמן שייקספיר עדיין לא יהפוך אותך למומחה בעל שם בתחום, רק יתן לך קצת רקע הכרחי להבנתו.

מה אני יודע על הרמב"ם? אני יודע מתי חי, היכן חי, שסלאח א-דין העסיק אותו כרופאו האישי, ושבתפקידו זה כנראה ונפגש עם ריצ'רד "לב הארי", שהוא כתב שורה ארוכה של חיבורים (חלקם רפואיים), ששניים מספריו - "מורה נבוכים" ו"משנה תורה" - הם אבני יסוד של היהדות, שהוא היה אריסטוטלי אבל דחה את הפרשנות האברואיסטית, ועוד כמה דברים. למשל, שהמריבה על ספריו הפילוסופיים בקרב היהודים הייתה כה עזה, עד ששני רבנים צרפתים הסגירו את ספריו לידי האינקוויזיציה ב-‏1232, ובכך פתחו פתח למשפט התלמוד של 1240; שהאיסור על קריאת כתביו, באשכנז, הוביל להתנצרויות רבות; שיש מקום לחשוד שהוא עצמו אולץ להתאסלם במהלך מנוסתו מספרד, ושדבר זה יכול להסביר את עמדתו המקבלת התאסלמות בעת שמד ב"איגרת תימן", וכן הלאה.

לא רע בשביל חילוני בור, נכון?
קומדיה של טעויות או רגש נחיתות? 3740
על יוסי כבר נאמר ''אוסף מעופש של מידע לא מעובד''. אוסף ענק.
תופסק מקבילית המוחות! 2917
יוסי וממי יקירי,

אני חולה על חידוני ידע כללי, ויהיה נפלא אם תערכו תחרות כזו, אולי אפילו באייל, אבל אנא הפסיקו לנפח בשטויות כאלו את נפחה של הרשימה הזו. הוא (הנפח) גדול מספיק גם בלי זה.

ממילא זה לא יוכיח את מה שאתה (יוסי) מבקש להוכיח, שהרי ממי אינו "מדגם מייצג" של מערכת החינוך הדתי (וכנראה אפילו לא של הישיבות התיכוניות), ואתה אינך מדגם מייצג של מערכת החינוך החילוני (אם הבנתי נכון את הביוגרפיה שלך, אתה בוגר החינוך הדתי, ולכן ככל שתוכיח יותר ידע כללי, כך תחזק את טענתו של ממי!), וגם לא הציבור החילוני בכללו, בפרט לא בתחום הידע הכללי.
תופסק מקבילית המוחות! 2930
ירדן היקר.
ראשית, אני מקבל בברכה את הערתך, ואני חותך בזאת את חידוני הידע הכללי (לפחות במאמר זה).

אולם שאלה לי אליך, ואני שואל אותה מסקרנות בלבד: מה גורם לך לחשוב שאיני מדגם מייצג של החינוך הדתי?
סה לביא 2969
טוב, הרי הבוגר הממוצע של החינוך הדתי, והחילוני גם, לא כותב ב"אייל הקורא". וזה כבר מעיד על כמה דברים: פתיחות יחסית, כנראה, עדכון טכנולוגי מסוים (זו לא טענה נגד בוגרי החינוך הדתי, זו רק טענה בעדך, בעלת אופי סטטיסטי, שמקורה באינטאיציה, ואני אולי טועה), ובעיקר יכולת להתבטא ברהיטות - אם הבוגר הממוצע הוא כמוך מבחינה זו, הרי שלמערכת החינוך החילונית יש בהחלט מקום לקנאה.
ובעניין שבגללו כתבתי, אני מנחש (שוב, טענה סטטיסטית על סמך אינטואיציה בלבד) שחידון ידע כללי ימצא אותך עולה על הממוצע בבתי הספר הדתיים (והחילוניים), ושוב אני טוען כאן עליך ולא עליהם.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים