בתשובה ליעקב, 08/04/05 0:52
על המלכודת הרלטיביסטית ודאואיזם 291108
כשאומרים למישהו שהוא מכוער או שמן - ובכל מקרה לא ממש מקובל לומר את זה שלא מתוך כוונה להעליב או להתבדח - אין בזה כל התנשאות. זה לא אומר כלום על הדובר. כשאומרים שמישהו מתלבש רע, זה יכול להיות מהתנשאות או לא, אבל בכל מקרה, גם כאן הכוונה היא בדרך כלל להעליב.
כשאומרים למישהו שהוא "תינוק שנשבה", כוונת הדובר היא שהוא עצמו יודע איזו אמת גדולה, שה"תינוק" לא השכיל להבין או להפנים. איך אתה קורא לזה אם לא התנשאות?
אגב, לי אין בעיה לשמוע דברים כאלה: אני פשוט מבין שהדובר הוא אידיוט, ויש לסלוח לו.
על המלכודת הרלטיביסטית ודאואיזם 291126
כדאי שמי שמחליט להעלב מהביטוי "תינוק שנשבה" ידע על מה מדובר. כפי שהוסבר כאן כמה וכמה פעמים, אין הכוונה שמושא הביטוי הוא תינוק או שיש בו איזה שהוא צד לא בוגר. להיפך - מדובר (במודע) על אדם בוגר, שנסיבות החיים שאינן בשליטתו (ולא "אינן באשמתו"! לא מדובר כאן בכלל על אשמה) גרמו שהוא לא התחנך כאדם דתי.

יש משהו מוזר בלהיטות הזו להעלב.
על המלכודת הרלטיביסטית ודאואיזם 291138
נתנו שתי תשובות עיקריות מדוע "תינוק שנשבה" מעליב.

1) שימוש ב"תינוק שנשבה" זו התנשאות באמירה אני יודע ואתה לא.

2) שימוש ב"תינוק שנשבה" מייחס לחילונים חוסר בחירה בעוד הם בחרו.

תשובתי:

1) בכל מהלך חיינו אנו מביעים בקורת על אחרים על כל צעד ושעל. מצד שני, קשה לנו לקבל בקורת. איני רואה הבדל בין בקורת על כך שאדם אינו יודע יהדות לבין בקורת על האנגלית הרצוצה שלו או התספורת המזעזעת.
דווקא "תינוק שנשבה", מבטא סלחנות מסויימת כמו:
"מה אתה רוצה מהאנגלית שלו הוא למד בבי"ס של ש"ס"
או
"בעיירה שלו אין להם מושג בתספורות"

2) הבחירה של רוב החילונים נעשה על סמך ידע כל כך מוטה ומוגבל שקשה לי לראות בו בחירה.
אמנם יש כאלו אשר יודעים ובחרו ברע ולהם קוראים "שנה ופירש".

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים