בתשובה ליעקב, 12/04/05 9:38
מה עם המן? 292055
יעקב יקירי,
לא צריך להיות גאון גדול כדי להווכח שהשמש מפציעה בכל בוקר מעל האופק המזרחי, חוצה בבטחה ובהתמדה את הרקיע בכיוון מערב עד להעלמה בהדרגה מעבר לאופק הנגדי, ושוב *זורחת* בבוקר שלמחרת. אפילו החבר'ה שלך מהתנ"ך שמו לב לתופעה. המסקנה המתבקשת: השמש מסתובבת סביב כדור הארץ.

רק מה? צורת ההסתכלות הזו מסורבלת ומאד לא נוחה כשמנסים להשתמש בה לצורך חישובים אסטרונומיים. לכן מנצלים המדענים את עקרון היחסיות של גלילאו ‏1 ועושים לעצמם את החיים הרבה יותר קלים באמצעות הבחירה בתאור שלפיו כל כוכבי הלכת סובבים סביב השמש.

1 כן, כן, האיש שהמציא את הטלסקופ, גילה את ירחי צדק ולחש, לפי האגדה, "ואף על פי כן נוע תנוע", היטיב להבין כבר במאה הט"ז את מה שכל מיני אנשים שמחזיקים מעצמם במאה הכ"א מתקשים לתפוס: השמש נעה סביב כדור הארץ לא פחות משכדור הארץ נע סביבה.
צפון וימין אתה בראתם. 292064
הדברים הללו מאוד מפתיעים אותי. זו הפעם הראשונה שאני שומע על בן אדם שקוראים לו בשם חבל ארץ מארצינו הקדושה חוץ מארץ יהודה הקדושה. האם אכן היה בן אדם מופתי כזה שקראו לו גליל, שהתחתן עם אחת מבנות צלפחד? ולמה הוא כתב את שמה "נוע" ולא "נעה" כמקובל בתנ"ך?

אך יותר חשוב:
אמנם בעונה זאת של השנה השמש זורחת במזרח ושוקעת במערב, אולם יש גם ימי חורף וקיץ במהלך השנה, כידוע לכל קוראי התנ"ך:

כב עֹד, כָּל-יְמֵי הָאָרֶץ: זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם וְקַיִץ וָחֹרֶף, וְיוֹם וָלַיְלָה--לֹא יִשְׁבֹּתוּ.

ובאותם ימים חמים וקרים, השמש אינה זורחת במזרח אלא בצפון מזרח או דרום מזרח, למגינת ליבם של המאמינים בהבל.

אך עוד יותר חשוב:
סיבוב כדור הארץ סביב השמש כלל אינה קשורה לתופעות הזריחה והשקיעה אלא קשורה לעונות השנה, כפי שהיה ידוע לכל בן אדם באותם ימים בהם כולם היו אהבלים ולא ידעו להבחין בין מציאות לדמיון.

בברכת חג כשר ושמח
לגאולת ירושלים הקדושה.
צפון וימין אתה בראתם. 292208
אני מקווה שאתה לא מנסה להטעות את הקוראים וטוען שהתנ"ך ידע על כך שהשמש נעה ושכדוה"א הוא עגול נכון?
צפון וימין אתה בראתם. 292213
אין לי מושג מה ידעו האנשים בימי התנ"ך לגבי תנועת השמש, וגם אתה לא יודע. סביר להניח שהם ידעו שכדור הארץ עגול, עובדה שהיתה ידועה בעולם העתיק ‏1. לגבי תנועת השמש ושאר הכוכבים, תנועתם היא אכן מסדר גודל אחר, ואני לא יודע אם זה הטריד את מנוחתם.

1 דיון על זה היה באייל והובאו אז הוכחות
צפון וימין אתה בראתם. 292221
לא מדויק. כנראה שחלק סברו שהעולם עגול (אריסטותנס חישב את היקף העולם בדיוק לא רע בעזרת הבארות והשמש) ואחרים חשבו שהעולם שטוח. כיוון שקשה לי להאמין שאותו אחד (שמו זרח מפרחוני) שדיבר על חמה היוצאת מנרתיקה התכוון להילת השמש, כפי שיש המפרשים אותו היום, אני נוטה לחשוב שהיו רבים, גם בין החכמים, שתמונת העולם שלהם לא כללה כדור ארץ עגול אלא משהו אחר.
צפון וימין אתה בראתם. 293643
כמדומני ראיתי פעם בתלמוד התייחסות לזה שהעולם עגול. וכמדומני, אף כדורי.
רק שאני ממש לא זוכרת איפה.
צפון וימין אתה בראתם. 293822
http://www.daatemet.org.il/pamphlets/he_pamphlet4.ht... (וכמובן http://www.beith-din.com/..%5Ctshuvot4.htm)
צפון וימין אתה בראתם. 293970
לא שם.
את דעת אמת אני מכירה רק חודש, בערך.
נתקלתי בזה לפני זמן רב (אחרת הייתי זוכרת איפה).
ובכל זאת לא נוע ולא תנוע. 292237
אל"פ (ואאל"ט), אבל שמעתי כמה תאורים‏1 שמראים שמאוד לא מדויק ליחס תמיד את הסימטריה הזאת לשני גופים שנעים אחד ביחס לשני. ישנם תאורים בהם התשובה: "האחד נע והשני עומד" היא התשובה הנכונה (אפילו אמפירית!). אני לא בטוח שמה שידעו במאה הט"ז עדיין עדכני (תמיד ובכל סוג של תאור) למה שידוע במאה הכ"א.

__________
1 למשל, הביקורת על היחסות הפרטית הציגה את פרדוקס התאומים שקיים בה כביכול (אחד יוצא לטיול והשני נשאר בבית). הפרדוקס נובע בדיוק מההנחה שאומרת שהקביעה מי נע ומי עומד היא שרירותית ולכן כל אח צריך להיות זקן יותר מהשני ברגע המפגש (בשל אפקט האטת השעונים). התשובה של אינשטיין לביקורת הצליחה לשבור את הסימטריה.
ובכל זאת לא נוע ולא תנוע. 292364
בוא נניח, במסגרת היחסות הפרטית, שאכן קיים ניסוי כזה שמעורבים בו שני גופים, ושהתשובה הנכונה (אפילו אמפירית) היא שהאחד עומד והשני נע. עכשיו נניח גם שיש לנו שני צופים הנעים במהירות קבועה זה ביחס לזה, ושניהם מבצעים בנפרד (כל אחד במערכת שלו) את הניסוי המדובר. אם בוחנים את המהירות היחסית בין שני הגופים "העומדים" שבמערכות השונות, קיימות שתי אפשרויות:
1. המהירות היחסית ביניהם תמיד מתאפסת. במקרה כזה, עקרון היחסות של איינשטיין מופר, משום שאם נערוך את הניסוי בקרון סגור, נוכל באמצעותו לקבוע אם אנחנו נעים ביחס למערכת הגופים העומדים (ובאיזו מידה) או לא.
2. המהירות היחסית ביניהם אינה בהכרח מתאפסת. במידה שזה קורה, (לפחות) אחד מהגופים העומדים עלול להמצא בתנועה, בסתירה להנחתנו הראשונית.

קיימת האפשרות שבמסגרת המאמצים לאיחוד התורות, יתברר בעתיד שדוקא קיימת מערכת יחידה בעלת עדיפות אבסולוטית על פני מתחרותיה. נכון להיום, התובנה של גליליי מגלה יכולת השרדות מרשימה.
ובכל זאת לא נוע ולא תנוע. 292443
המהירות יחסית היא, אך כדי שהתאומים ייפגשו אחד מהם צריך להאיץ, לשם כך צריך להיות מופעל עליו כוח, והסימטריה אכן נשברת.

מסיבה זאת גם יש ויש טעם לומר שהארץ נעה סביב השמש ולא להיפך, ומי שירצה לדקדק יאמר שהארץ והשמש נעים סביב מרכז המסה, אלא שתנועת השמש זניחה בגלל יחס המסות. כשאתה מסובב דלי מים סביב ציר שעובר במרכזו, פני המים יוצרים משטח פרבולי, ולא תטען שזה קורה מפני שכל היקום מסתובב והדלי נח במקומו (אלא אם כן קוראים לך מאך).
ובכל זאת לא נוע ולא תנוע. 292448
תנועה במעגלים היא, בהגדרה, תנועה בתאוצה, שכן (וקטור) המהירות משתנה כל הזמן.
ובכל זאת לא נוע ולא תנוע. 292451
גם תנועת כדור הארץ היא במעגל.

(והראשון שיצעק ''אליפסה'' לא יזכה בשום פרס)
ובכל זאת לא נוע ולא תנוע. 292460
"אליפסה"!!

גם תנועת הפתילים על מעמד הר סיני היא במעגל.
ובכל זאת לא נוע ולא תנוע. 292456
אל"מ+אאל"ט, אבל זה תלוי בהגדרה (ההגדרה שאתה מתאר בעייתית כאשר צופים בתופעה המופלאה בה גם האור מתעקש לנוע במסלול "עקום". איזה כוח מיסטי יכול לגרום למהירות של אור להשתנות? האור החוצפן מתעקש לקלקל לנו). תנועה במעגלים יכולה פשוט להיות תנועה במסלול הקצר ביותר בגאומטריה לא אוקלידית ואז ברור שאין סימטריה בין השמש לארץ, שהשמש היא שמגדירה את הגאומטריה של המרחב הלוקאלי, שכדור הארץ העצלן בסה"כ נע בקו גאודטי ושהשימוש במושג כוח הוא די מיותר (בתאור ספציפי זה המדבר על מסות גדולות וגרביטציה. לא מומלץ לזרוק לפח מושג כל כך שימושי).
ובכל זאת לא נוע ולא תנוע. 292449
הוא שאמרתי (בערך), למרות ש(עד כמה שאני מבין) אינשטיין מנסח זאת אחרת. הוא לא השתמש בטיעון המאוד ניוטוני "לשם כך צריך להיות מופעל עליו כוח"‏1, אלא השתמש ב"עבודה" שעושה הפרש הזמן בין שעון אחורי לשעון קדמי (Δt=lv/c^2) ושרק אחד התאומים עובר בין שתי מערכות ייחוס (ולכן הסימטריה נשברת).

_______
1 כוח?! מה למיסטיקה הזאת ולפיסיקה? :)
ובכל זאת לא נוע ולא תנוע. 292452
אני מבין כמוך. התרגום של ''עובר בין שתי מערכות ייחוס'' למונחים ניוטוניים הוא מה שכתבתי.

חזרה לעמוד הראשי

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים