בתשובה לערן בילינסקי, 17/04/05 21:11
מהו המשל ומהו הנמשל? 293708
נראה לי שאני מזהה כאן טרנד חדש: אנשים שבעו כבר ממתן ביטוי לדעותיהם הם, והם מתווכחים על דעותיהם של אחרים. יש לך איזה הסבר לעניין הזה? (ראה גם הדיון על הכבוד הראוי לנקוט כלפי ניצה והימין בכלל).
אין תרבות דיון בארץ הזו 293714
חשבתי שכבר רמזתי לזה בתגובה ליהונתן אורן - יש לדעתי הרבה טיעונים רציניים נגד השוק החופשי (ואולי גם בעד) שעדיין לא נשמעו, אבל בגלל בעיות בשני הצדדים, בין אם בשל פער תרבותי ובין אם בשל אופי בלתי נסבל והכנסת עיזים מיותרות ומטופשות, הרבה פעמים לא דנים על הנושאים באמת אלא מחפשים היכן ניתן להתחמק מדיון. יעקב, למשל, מומחה לזה. הוא דוחף את היהדות לעסק, לרוב בצורה של פסוק מהתנ"ך (וכיוון שהוא בחור אינטיליגנטי קשה לי להאמין שהוא לא מודע לזה, ואם הוא לא, אז הנה - יעקב: מעכשיו כדאי שתהיה מודע - כשאתה משלב פסוקים מהתנ"ך אתה בדרך כלל מאבד את בן שיחך), וכך נמנע כל דיון פרודוקטיבי. אז כן, ניסיתי להציג את עמדת השוק החופשי, כמו שאני מבין אותה, מבלי להיגרר לפרובוקציות הרגילות משני הצדדים (האלמוני שמולי, למשל, חזר על אותה מנטרה במשך שלוש תגובות, למרות שעניתי לו) . מקווה שהצלחתי קצת, אבל בינתיים זה לא נחלתי הצלחה מרובה - לראיה - אף אחד לא בא להגן על משרד החינוך ולטעון שמורים כן משקיעים מזמנם ומרצם ושלמפקחים כן איכפת מתוכניות הלימוד וכו'.

יש לדעתי סוג כזה של עצלות דיונים - אנשים מחפשים מוצא קל - לפסול את בן שיחך כגזעני, קוסמופוליט, כופה, מתירן, חשוך, אנוכי וכו' במקום להתמודד עם הטיעונים שלו. הצרה היותר גדולה היא כשבן השיח משתף פעולה, מה שקורה לא אחת.
אין תרבות דיון בארץ הזו 293724
אם התכוונת אליי - אכן חזרתי שלוש פעמים על אותה "מנטרה" כפי שאתה קורא לה, בדיוק משום שאתה חזרת - למיטב הבנתי - על אותה מנטרה שלך: אני התכוונתי כל הזמן למיעוט האופציות בפריפריה יחסית למרכז, ואתה ענית כל הזמן על מיעוט האופציות יחסית למצב הנתון. מאידך גיסא, כשהגעתי לנקודה היחידה המעניינת (לדעתי) - הפסקת את הדיון.
ובעניין עצלות הדיונים - לא תייגתי את בן שיחי בשום צורה פוגעת או אחרת.
אין תרבות דיון בארץ הזו 293730
אני שמח שהגעת למסקנה הזאת. זאת ההרגשה שלי פה הרבה זמן. לא שאנשים רוצים להתחמק, הם רק לא רוצים לדון אלא לנצח.

לגבי הפסוקים: הם לא נכנסים כחלק מהדיון, אלא לרוב כאסוציאציות. לעיתים מדובר כתוספת לקישוט התגובה. במקרים אחרים הפסוק בא בפני עצמו כשבן שיחי אינו מדבר לעניין.
הכנסת היהדות לעומת זאת זה משהו יותר עמוק. אני לא שוקחופשיסט ככזה אלא בגלל שזה מה שהתורה אומרת. אם כן, מותר לי לאמר שהתורה אומרת כך, לא כדי לשכנע אותך, אלא כדי להציג מניין עמדתי מגיעה.
אין תרבות דיון בארץ הזו 293774
אבל אם יש לך הרבה טיעונים רציניים נגד השוק החופשי (או בעדו), מדוע אינך מעלה אותם בעצמך? ז"א, אתה יכול להחליט שלא מתאים לך להיכנס לדיון הזה, אבל אם במילא אתה נכנס לדיון וגורם לכך שהטיעונים יעלו - האין זה פשוט יותר להעלות אותם?

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים