למה להמציא את הגלגל מחדש? 29454
חברות הסלולר לא צריכות להמציא שרותים חדשים ומתוחכמים כדי להרויח. הן יכולות להרויח יפה מזמן אויר בלבד.

הכיצד? ובחן, מי שמכם שיצא לו לעיין במודעות השונות בעיתונים, בעיקר בימי שלישי ושישי וגם בכל מיני מקומונים, בוודאי מכיר את כל ההודעות של השיחות האירוטיות וההיכרויות שמתפרסמות עם קידומת סלולרית. גם מי שראה אי פעם את "הכספת" יודע שמתפרסם שם מספר של פלאפון.

הפטנט פשוט מאוד: חברה סלולרית מקבלת כיום 57 אג' לשיחה נכנסת (זה ירד ל-‏52 בסוף 2002). זהו מחיר שאפשר לחיות איתו כמתחשבים בכך שהחברה צריכה לממן אנטנות, חשמל לאנטנות, מרכזיות, קווי תקשורת ועוד ועוד. מה נשאר לה בסוף בכיס? מספיק.

ומה קורה כאשר החברה מקבלת שיחה אבל בעצם לא משדרת אותה בשום אנטנה אלא עושה עקוב אחרי למספר של בזק, או יותר מזה - ישר אל מחשב שנמצא מטר מהמרכזיה הראשית שלהם? העלויות יורדות פלאים, והרווח עולה בעשרות ואף מאות אחוזים.

הראשונים היו כאמור פלאפון. הם לא שמעו על אאוטסורסינג, והפעילו הכל בעצמם. הכספת, 10*, וגם שיחות אירוטיות. לפני שנה באו אורנג' (או שבאו אליהם) והתחילו לעשות את זה בצורה הנכונה - הם לא משקיעים בציוד, לא בתכנות, לא בכלום - הם עושים "עקוב אחרי" למספר של מישהו אחר, נותנים לו עד 20 אגורות לדקה (בהתאם לכמות הדקות החודשיות), ובמקרה הגרוע נשארים עם 35 אגורות. במקרה הבאמת באמת גרוע, כשמישהו בעל טלפון אורנג' מתקשר, הם מכסים את העלויות. המתקשר מתקשר לטלפון סלולרי, חינם, ונשאר על הקו כאוות נפשו ללא כל תשלום נוסף. אחלה כשיש לכם טלפון מהעבודה או כשאתם ילדים שלא דופקים חשבון. לא צריך כרטיס אשראי, החיוב לא מופיע בתור "שרותים מיוחדים" בחשבון הטלפון, האישה לא יודעת שאני מחפש בחורות למפגשים "דיסקרטיים", אורנג' מרוויחים, ספק השירות מרוויח (או שלא, את מי זה מעניין?) וכולם מרוצים.

אם אתם שואלים את עצמכם "איפה העלות של העקוב אחרי?", אז דעו לכם שאנחנו פראיירים. אורנג', פלאפון, סלקום ומירס משלמות פחות משתי אגורות (כולל מע"מ) על ניתוב שיחות לבזק. אנחנו כמובן משלמים מחיר מלא כשאנחנו עושים את זה.

אין לי ספק שהתוצאות העסקיות המפתיעות של אורנג' בשנה האחרונה קשורות לעניין. כיום להערכתי אורנג' דופקת כ-‏40 מליון דקות בחודש רק מהשרותים האלו. נניח והיא מרוויחה רק 20 אג' לדקה, מדובר פה על 8 מליון שקל בחודש, 96 מליון שקל בשנה. רווח נקי ללא כל השקעה.

כמובן ששאר החברות הסלולריות גם נכנסו למשחק. מירס קפצו על זה כשהבינו שזה הולך להזניק את ההכנסות שלהם מעלה מעלה (שוב פעם, ללא השקעה), פלאפון התחילו לעשות אאוטסורסינג, ואפילו סלקום, שעד היום לא חשבה בכיוון מכיוון שלא היתה ממש זקוקה לכסף "מלוכלך", הבינה את הפוטנציאל הענק של השוק הזה ועוד מעט קט תצטרף אליו, אם כי באופן עצמאי. (למה ללמוד מטעויות של אחרים כשכל כך קל ללמוד מטעויות שלנו?)

באופן לא כל כך מפתיע, ישראל היא (למיטב ידיעתי) המקום היחידי בו דבר כזה יכול להצליח, פשוט כי במדינות אחריות שרותי פרמיה (שיחות בתעריף מיוחד) הינם דבר שבשיגרה ושאינו סובל מההתחכמות הישראלית הטיפוסית. אז מה כן יכולות חברות הסלולר בחו"ל להציע? יש הרבה רעיונות, אני חשבתי על אחד לדוגמא: אינטרנט בחינם.

ולסיכום, אין צורך להשקיע בתשתיות ולהיכנס לחובות בבנק. חברות הסלולר בארץ מצאו מכרה זהב, ולדעתי גם בחו"ל זה יגיע מהר מאוד, ברגע שישראלי אחד יסביר להם איך אפשר לעשות את זה. אתם יודעים משהו? אני חושב שאני מכיר אותו.
למה להמציא את הגלגל מחדש? 29523
רק פרט קטן אחד - זה לא עולה להם כלום להעביר שיחה על הרשת. כל העלויות הם עלויות התקנה, כך שהם לא מרוויחים יותר על שיחות ''קצרות יותר'' (כן, בסדר, יש כמות סופית של שיחות פר אנטנה באותו הזמן. לא חשוב, כי אותו דבר עובד גם על המרכזיה).
למה להמציא את הגלגל מחדש? 29634
למה אתה חושב ששיחה ברשת לא עולה להן כסף? חשמל הן מקבלות בחינם? טכנאי אנטנות עובדים אצלן בהתנדבות? השטח שבו מותקנת האנטנה זה ירושה מהסבתא? את המכשיר שנתנו בחינם תמורת התחייבות לשלוש שנים קיבלו במתנה?

העברת שיחה ברשת עולה להן כסף. הבעיה היא שאי אפשר לדעת כמה בדיוק. להערכתי כ-‏15 אגורות בממוצע לדקה, שזה הסכום הההתחלתי שמקבל ספק "שרותי תוכן" שעובד דרכן.
למה להמציא את הגלגל מחדש? 29657
הם משלמים אותו דבר אם יש מליון שיחות או אפס ==> לא משלמים פר שיחה.
ניצול משאבי הרשת 29669
המפעילים לא משלמים סכום כסף קבוע על כל שיחה שמתבצעת, אבל זה לא מדויק לטעון שהם "משלמים אותו דבר אם יש מיליון שיחות או אפס". ההשקעה שלהם בתשתיות מתבצעת בהתאם לעומס הצפוי של השיחות באותו אזור. רשת סלולרית מהדור השני (כמו שישנן היום בשימוש מסחרי בישראל) נמצאת באופן כמעט תמידי במצב של תת-ניצול, כי בגלל אילוצי הארכיטקטורה היא חייבת כל הזמן להיות מסוגלת לתמוך בעומסים של זמני השיא (peak times) שהם נדירים יחסית. משמעות הדבר היא שרוב הזמן רשת כזאת מעבירה פחות שיחות ממה שהיא מסוגלת להעביר. פרוייקט התקנה ממוצע של רשת כזאת, סתם לידע כללי, עולה בדרך כלל כמה מאות מיליוני דולרים ורצוי מאד שהשקעה בסדר גודל כזה תצדיק את עצמה.

על מנת להעלות את ניצולת הרשת בזמנים שאינם זמני השיא וכך להעלות את החזר ההשקעה בתשתיות הרשת, מציעים היצרנים הגדולים שדרוג לרשתות הקיימות שזכה בעיתונות לכינוי "דור 2.5". פרטנר כבר שדרגה את הרשת שלה לדור 2.5 אך טרם השיקה את השירות באופן מסחרי, ובהרבה מדינות באירופה רשתות דור 2.5 מסוג GPRS כבר זמינות לקהל הרחב. שדרוג לדור 2.5 מאפשר העברה של נתונים (נתוני "אינטרנט סלולרי", לא שיחות קוליות) על גבי הרשת במקביל לשיחות ובקצב המשתנה לפי העומס. כאשר הרשת מאד עמוסה בשיחות (כלומר בזמן שיא) הנתונים יעברו לאט יותר אבל השיחות תתבצענה כרגיל. כאשר אין עומס, יעברו יותר נתונים ברשת כך שתיאורטית הניצולת של הרשת תשאף כל הזמן לכיוון המאה אחוז.
ניצול משאבי הרשת 29671
הם גן משלמים אותו הדבר, לא משנה כמה שיחות מתבצעות - התשלומים הם לפי הצפי, לא לפי המצב בפועל.
(אם מחר לא תערך שיחה אחת ברשת אורנג', הם ישלמו בדיוק כמה שהם שילמו היום.)
ניצול משאבי הרשת 29676
נכון, וזה גם מה שכתבתי, בתוספת הסייג שההשקעה השוטפת בשיפור הרשת נעשית על פי הצפי של העומסים. לכן שיחה אחת אולי אינה מעלה ואינה מורידה מעלות הרשת, אבל מיליון שיחות אשר צפויות להתקיים במקום בו קודם היו אפס בהחלט ישפיעו על העלות למפעיל. כשמדובר על כמויות גדולות, לא נכון לנתק מהדיון את עלות ההתקנה והשיפור המתמיד של הרשת (שכאמור היא גבוהה מאד) ולהתייחס רק לעלות השולית של כל שיחה בודדת השואפת, כפי שציינת, לאפס.
למה להמציא את הגלגל מחדש? 29716
ברוך הבא לקורס כלכלה 101.

בשעור הראשון נלמד איך מרוויחים כסף. כדי להרוויח כסף, אתה צריך שההכנסה תהיה גבוהה יותר מההוצאה.

לדוגמה: נניח ואתה מנכ"ל של חברה סלולרית קטנה, המכניסה 50 אגורות על כל שיחת טלפון, ויש לך מליון שיחות טלפון בחודש, כלומר: יש לך הכנסה של חצי מליון שקל. הבה נתעלם רגע מן ההשקעה הראשונית, וראה מהן ההוצאות שלך.

1. תשלום עבור השטח בו מותקנות האנטנות - 50,000 ש"ח לחודש.
2. חשמל - 10,000 ש"ח לחודש
3. שכר - מוקדני שרות, טכנאים, מתקינים, הנהלה זוטרה - 250,000 ש"ח בחודש.
4. הוצאות מימון על ההשקעה - 80,000 ש"ח בחודש.
5. אחזקת קווים יבשתיים - 20,000 ש"ח בחודש.
סה"כ: 410,000 ש"ח לחודש.

השורה התחתונה: אותן מליון שיחות עולות לנו 410,000 ש"ח, כלומר: 41 אגורות לשיחה. נכון שהיינו משלמים אותו הדבר עבור 2 שיחות בחודש, אבל אם זה היה הצפי, לא היינו צריכים לתקוע כל כך הרבה אנטנות בעציצים של מרפסות ולא היינו צריכים לשכור כל כך הרבה עובדים, ואז העלויות החודשיות היו יורדות. ולהיפך - אם הצפי היה ליותר שיחות - העלויות הכוללות היו עולות.

צא וחשוב מה היה קורה אם היית יכול לקבל מליון שיחות נוספות ולא היית צריך לשלם תוספת עבור החשמל, עבור השטח, עבור המשכורות של העובדים, אפילו לא היית צריך לשים אנטנות, רק היית צריך להכפיל את כמות הקווים היבשתיים - מה היה נשאר בסוף? ההוצאות היו 430,000 ש"ח בחודש, ההכנסות עולות למליון שקל, והרווח עולה ל-‏570,000 ש"ח בחודש. זו עליה של 633 אחוזים ברווח! לא נחמד? לא מגיע למנכ"ל שמצליח לעשות את זה בונוס?

בתכלס, החברות הסלולריות מצאו מנגנון שמייצר זמן אוויר ללא צורך בהשקעה נוספת בתשתית וללא צורך בהגדלה משמעותית של הוצאות התפעול.
למה להמציא את הגלגל מחדש? 29737
אתה שוב מתבלבל:
מליון השיחות לא עלו כלום. ה*חודש* עלה לך ארבע ומשהו. ה*חודש*, לא השיחות.
ההבדל? הצפי יכול להיות קשור למציאות. השיחות בהכרח קשורות אליה.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים