בתשובה לד.ק., 11/05/05 13:09
ואיפה מאמי? 299795
גם היעדר התייחסות הוא אמירה.
או במלים אחרות, היעדרה של קבוצת אוכלוסיה משמעותית משיריהים של יוצרים בעלי אוריינטציה פוליטית מזוהה וקריירה שירית ארוכה, משקף את מה שאין להם להגיד בעניין זה. ודווקא העובדה שאין מה להגיד היא חשובה.
ובאשר למציאות: אני חושב שזה די מובן מאליו שכאשר מישהו אומר משהו פוליטי, הוא מפרש את המציאות לפי הבנתו.
ואיפה מאמי? 300400
היעדר התייחסות היא אמירה כאשר התייחסות היא מתבקשת. כלומר כאשר יש ציפייה להתייחסות שלא מתממשת. הציפייה הזאת מתקיימת כאשר הפריזמה שדרכה אתה מסתכל על העולם מכילה אותה (פריזמה פוליטית במקרה הזה). אבל זה כבר עניין סובייקטיבי. לא חייבים להסתכל על דברים דרך פריזמה פוליטית. הרבה יותר פשוט להתייחס למה שנמצא מאשר למה שחסר.
ואיפה מאמי? 300490
הפריזמה הזאת (הפוליטית) ועמה הציפייה הרלוונטית, מתקיימות גם כאשר מושא הציפייה שלך (הדובר) מזוהה עם נטייה פוליטית.
ואיפה מאמי? 300495
השמאלנות שמזוהה עם שלמה ארצי ושלום חנוך, כך נראה לי, בעיקר נגזרת מהאשכנזיות הקיצונית שמזוהה איתם. הפוליטיקה שלהם היא מאוד אולד-סקוּל אירופית-מערבית, לא שמאלנית במובן הרב-תרבותי שלה.
ואיפה מאמי? 300670
מה זה אשכנזיות קיצונית?
ואיפה מאמי? 300701
זה בעברית, מה לא ברור?
בכל מקרה, אני מתכוון בזה בין השאר למערכת הערכים המערבית הלבנה המודרניסטית שהזכרתי גם בתגובה שעברה, או ליתר דיוק, לגרסה הישראלית של המערכת הזאת. (שמו"ץ וכו').
ואיפה מאמי? 300749
זו אינה אשכנזיות אלא ישראליות, וקיצוניות בודאי שאין כאן.
ואיפה מאמי? 300941
בעיניי שני האמנים המדוברים הם בהחלט דוגמה לאשכנזיות קיצונית. כזאת שאפילו לא יודעת שהיא אשכנזית, אלא רואה עצמה כפשוט ישראלית (קראת במקרה את הטור של יאיר לפיד בשבת?) זה בסדר, אני לא אומר שזו איננה ישראליות. זה פשוט פן מסויים של הישראליות. והפן הזה היה פעם מזוהה עם שמאלניות (עכשיו פחות) ולכן, כך נראה לי, נוצרת אצל כותב המאמר ציפייה לשמאלנות.
ואיפה מאמי? 300970
שתי הערות:
א. אשכנזי זה מוצא, לא עמדה פוליטית. יש ימני קיצוני, אין אשכנזי קיצוני. ובלי להכנס לויכוח על רב-תרבותיות בחברה הישראלית, אז אשכנזי שחי בארץ הוא ישראלי, ואינו צריך "לראות עצמו" ככזה. כמוהו, כמובן, כל ישראלי ממוצא אחר, לצורך העניין.
ב. כששלום חנוך שר את "לא עוצר באדום" או "אוזניים לטלפון", וכששלמה ארצי שר את "עבד הממהר", הם מעבירים מסר פוליטי שבחברה הישראלית אין דרך אחרת אלא לזהותו עם הצד השמאלי של המפה. כך שהציפייה שלי אינה לשמאלנות, אלא לעקביות; ומשזו אינה בנמצא, אני משתמש באותה פריזמה פוליטית - או באותם משקפיים פוליטיים - של האמן עצמו, כדי להבין מדוע הוא לא ראה דברים שציפיתי ממנו שיראה.
ואיפה מאמי? 300988
אני שמח על שתי ההערות. תגובות בהתאמה:

א. המילה "אשכנזי" אמנם התחילה כמילה שמתארת מוצא. אבל היום היא משמשת גם במובן נוסף (אולי לא באופן רשמי). קשה לי קצת להגדיר את המובן הזה, אבל נדמה לי שכולנו מכירים אותו. למשל, כשאומרים על מישהו שהוא משתכנז, אז הכוונה היא שלמרות שהוא אינו אשכנזי במוצאו, הוא קיבל עליו איזשהו הלך-רוח אשכנזי, אולי אסתטיקה אשכנזית או משהו כזה. במובן הזה יש משמעות לצירוף "אשכנזיות קיצונית". לא אמרתי שהאשכנזיות רואה עצמה כישראלית אלא כ"פשוט ישראלית". כלומר, שלפעמים היא אינה מודעת להיותה פן אחד בישראליות ולא הפרוטוטיפ של ישראליות.
ב. שלום חנוך ושלמה ארצי הם אמנים מאוד מפורסמים וקאנוניים בארץ. לכן לפעמים קל לשכוח שהם בסך הכל אמנים, שכותבים שירים כביטויים לדעות והתרשמויות אישיות, ולא כחלק ממצע פוליטי. לחנוך היה משהו מסויים להגיד ב"לא עוצר באדום". ארצי חלק איתנו איזשהו רגש ורושם ב"עבד הממהר". ניתן להניח מזה שהשקפת עולמם היא יותר שמאלנית מימנית, אבל זה לא אומר שהם חייבים להקדיש את כל הקריירה שלהם לפוליטיקה. רוב השירים שלהם הם אישיים.
ואיפה מאמי? 301372
א. האם תגובה 300749 היא דוגמה לכך?
ואיפה מאמי? 301604
אתה אמרת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים