שיהיה בתיאבון 30025
אם אתם רעבים, שיהיה לכם בתיאבון.
אבל אם אתם רוצים להוכיח למישהו שתשעה באב לא מעניין אתכם- שתחנקו. והגיע הזמן שתתנו כבוד (לא ביקשתי יותר) למסורת ולהיסטוריה היהודית, לפחות בפרהסיה, כשם שלא תפתחו פיצריה בכפר ערבי בצהרי יום בחודש הראמדאן.
שיהיה בתיאבון 30027
ממ.. למה?
כלומר, למה הגיע הזמן ש"ניתן כבוד" למסורת היהודית, וכולי?
שיהיה בתיאבון 30028
ראשית מדובר על תלאביב.
שנית עם אוכלוסית תל אביב תיבחר שלא ללכת לאכול המסעדות לא יבשלו מזון (כמעט)

שנית יש רבים שאמת בכך שאין להם כבוד למספר גדול של מעשים שנעשו על ידי העם העיברי וא למסורת שלו. (למשל רצח עם).

ישנם גם רבים שבטוחים כי הדת היא שטות אחת גדולה וזכותו של אדם לאכול כמו בכל יום ואו למכור גם ביום כיפור ושזכותך שלא לאכול או למכור ביום כיפור.

משום מהההתחשבות המפורסמת היא רק לכיוון אחד. (כאשר הצד החילוני אומר משהוא אז אומרים לו כי "נו מזה באמת מפריע לך שהאוטובוסים בירושלים מחולקים לגברים ונשים לפי מקדימה ומאחור?") (או שאולי מדובר בבני ברק)

או איך שאמר לי פעם משהו על תשווה את הגועל נפש שלך ליופי שלנו, הוא לא הבין את המוסג היופי בעיני המתבונן.
שיהיה בתיאבון 30029
"כבוד" ליהדות? לא. למה? ולמה אתה חושב שיש לי יותר "כבוד" לאיסלאם?

"כבוד" לאנשים ("כבוד" זה עניין מטופש למפגרים, לעניות דעתי, אבל מי שרוצה - שיקח) זה דבר אחר, וכדי לחסוך מבעלי הפיצריה הוצאות על זגוגיות ואולי טיפול רפואי, הייתי ממליץ לו לא לפתוח את הפיצריה שלו בחודש הרמאדן ביישוב ערבי, ולא לפתוח את הפיצריה שלו בט' באב בבני ברק. פשוט, לא? לפי שיקול דעתו, בהתחשב ב"כבוד" ובמה ש"כבוד" יכול לעשות לאנשים.

מכיוון שאתה רואה כזו רבותא ב"כבוד", הרי שאתה בדיוק מסוג העבריינים שישברו שמשות ויתנו איזה אגרוף גאה ללמי שעומד בדוכן.

אגב, כל מסגרת מחשבתית בת אלפי שנים חזקה עליה שתספוג הרבה חוכמה ודברי טעם וכו'. כך ביהדות וגם באיסלאם ואני מתאר לעצמי שגם בדתות אחרות כמו אסטרולוגיה. אבל אין שום קשר בין הטקסטים המעניינים והמגוונים האלה לפיצה.
שיהיה בתיאבון 30032
כמובן שהתגובה שלי לא אינטליגנטית במיוחד.
יצא לי להתארח אצל אנשים דתיים (משפחה), ומדי פעם, לעיתים רחוקות (בטיולי בית ספר) להתחכך עם ערבים. הייתי מאוד מחויך, נבוך ועשיתי כל מה שרצו ממני - המון המון כבוד נתתי לאמונות הטפלות שלהם, ואין לי בעיה עם זה.

אבל כפי שבת"א לא אוכפים את צום הרמאדן, ופיצריות נפתחות שם גם אם הן לא מרוהטות בשיטה הסינית הזאת (שכחתי את שמה) ואוכלים שם לפעמים גם פיצה עם חתיכות דקות של פרות, שהן בכלל קדושות בהודו, כך נראה לי הגיוני שיפתחו אותן בט' באב. אם היינו צריכים להתחשב בכל מקום (או קיי, ציבורי) ובכל זמן בכל האמונות הטפלות של כל האנשים, זה היה די מצחיק.

כמובן, כפי שרמזתי בתגובה הגרועה הקודמת שלי, אין אני רוצה להביע זלזול ביהדות עצמה - היא כנראה באמת מאוד מעניינת, מהמעט שאני מכיר. אבל הקטע המצחיק הזה שלה עם כל מיני ריטואלים קדמוניים? לא עושה לי את זה, חבר.

(אגב, כל הכבוד על מערכת ההשקיה. אני כותב את זה כאן כדי להבהיר שאני מתחרט על שאמרתי שאתה סתם ביריון תאב כבוד - מי שמתקין כזו מערכת נראה לי בחור טוב)
שיהיה בתיאבון 30033
אופס, שוב אני שכחתי משהו חשוב.

הרי אני מתאר לעצמי שצום ט' באב הוא לא טקס פגאני כמו רוב שאר הטקסים שהיהדות מכתיבה למאמיניה - הוא יום אבל.

אמנם אני חושב שהוא יום אבל על *בניין*, אבל בטח היו שם כמה חבר'ה שניסו להגן משום מה על הבניין הזה, ובטח מי שניסה להרוס אותו לא ריחם עליהם והרג אותם, כך שההומניסטים יכולים לראות בזה יום אבל על כמה אנשים, ואני אומר בלי ציניות שאני מוכן לעמוד דקת דומיה לזכר זה.

אם אני אלך לאורך אותו קו רעיוני שבתגובה הקודמת, אני אומר שבטח בכל יום בשנה נרצחו הרבה מאוד אנשים בכל העולם בגלל הרבה מאוד סיבות, ולכן אני חושב שזה יהיה נאות אם בכל יום נעמוד דקת דומיה (ברצינות. לא שאני חושב שאני בעצמי אקיים את הדבר הזה, אחרי הכל אני לא בדיוק חושב שעמידה של דקה בלי לדבר עושה איזשהו צדק עם מי שעומדים לזכרו. גרוע מכך, אולי היא נותנת אשליה שכן).

הנה, הלכתי לאורך קו רעיוני והגעתי למקום שבו התחלתי.

אולי כדאי שאשאל אותך (צבי צוברי, אם יש ספק, כי אני בתשובה לעצמי כרגע), למה בעצם אתה צם בט' באב?
שיהיה בתיאבון?! 30334
לפחות לפי מיטב ידיעתי (הלא מרובה, מודה באשמה) והבנתי, צום ט' באב הוא יותר מאשר יום אבל על קריסת בניין.
להשתמש בטענה הזאת זה פשוט ניסיון (גם אם לא מכוון) להעמיד את היהדות (לא במובן של דת, במובן של מסורת) באור מגוחך.
היהדות עצמה (האמיתית, לא האלילית) גורסת בכל מקום אפשרי כי בית המקדש, בניגוד לבתי האלילים של העמים האחרים, איננו המקום בו נמצא האל, אלא מכיל את שמו בלבד, ומאפשר למאמינים בו להתכנס במקום מוגדר.
ולכן, האמירה שהאבל הוא על קריסת הבניין, משתווית בעייני לאמירה שאסון ורסאי, הוא נוראי כי הרצפה קרסה.
הכאב על אסון ורסאי נובע משני גורמים. האחד, המוות של אנשים רבים כל כך, והשני- תרבות ה"סמוך" הישראלית (שבאה לידי ביטוי בקריסת גשר המכביה, אולם הספורט בבאר שבע ועוד המון דוגמאות) שמביאה אותנו פעם אחר פעם למקומות אליהם לא חשבנו שאפשר להגיע.
כך גם יום האבל על נפילת בית המקדש. וליתר דיוק- שניהם.
יום האבל והצום בא לציון שני דברים:
האחד, האבל על נפילת דבר משמעותי לכל כך הרבה אנשים. והשני, להזכיר לנו כחברה,
שהחברה האנושית תקום ותיפול על שנאת חינם.ולא חסרות דוגמאות לכך.כפי שאני רואה את הדברים, אנחנו (החילוניים, וסליחה על ההכללה הגורפת) מתרחקים מהדת ומפתחים תיעוב כלפי היופי והאנושיות שבה, בגלל כמות מצומצת של קיצוניים (קשה לי לקרוא להם דתיים. אין להם שום קשר לדת שלי לאמונות שלי.) שלוקחת את הצדדים השטחיים יותר של הדת, והופכת אותם לעיקר.
מי שמפסיד מזה הם אך ורק אנחנו. אפילו אם נתייחס לתנך כאל אגדה ותו לא, עדיין, ניתן ללמוד מה"אגדה" הזו המון על ערכים אנושיים אוניברסליים בסיסיים.

כרגיל, התחלתי בדבר אחד וסיימתי בקצה השני של יפן. אבל אני סומכת על האינטלגנציה של הקוראים פה שיבינו את מה שניסיתי לומר...
תודה. 30336
על איזה יופי מדובר? שאין בחוסר הדת?
על איזה אנושיות? ששוב אין או בדתות אחרות או באטאיזים מוסר רגיל שאינו שייךלדת וכדומה?

ומה בדיוק אנני מפסיד?
לא אמרתי. 30350
העובדה שיש יופי גם בחוסר הדת, וגם בדתות אחרות לא סותרת את היופי שיש ביהדות.
זה שיש פסלים יפיפים, לא אומרת שאי אפשר להנות מהיופי של תמונות.

ומה אתה מפסיד?
פשוט הכרות עם דבר נוסף, שבמקרה או לא, תרצה או לא, הוא חלק משמעותי מהמדינה שלך. לפחות כיום.
לא אמרתי. 30355
שוב שאלתי על איזה יופי מדובר ולא ענית לי.

ב. אני מכיר את הדת די מקרוב לצערי אולם אני לא מכיר דתות אחרות מספיק טוב אולי כדי שנלמד גם אותן?

בין זה שזה חלק משמעותי או לא חלק משמעותי לא קשור לנושא, אדם יכול להפסיד גם הרבה דברים אחרים או שתוכלי ללכת לצד השני ולומר כי הדתי מפסיד באותה צורה את דרך החיים שלי כיוון שהוא לא מכיר אותה.
עולם הדתות 30373
באמת, הגיע הזמן למאמר בנושא... אכתוב בקרוב, היות ויש לי היכרות מסויימת עם התחום הלז.
????????????? 30363
"כפי שאני רואה את הדברים, *אנחנו* (החילוניים, וסליחה על ההכללה הגורפת)"
"קשה לי לקרוא להם דתיים. אין להם שום קשר *לדת שלי* לאמונות שלי."
????????????? 30375
מה הבעיה, בדיוק?
אז היא מאמינה, אבל לא אדוקה בשום דת, אז?? מה, ברגע שמישהו מגדיר את עצמו כחילוני - אסור לו להאמין? חילוניות אינה, בהכרח, אתאיזם. רוב היהודים, הנוצרים וכו' הם חילונים, ועדיין מגדירים את עצמם ככאלה. בעולם יש גם הינדים חילונים, פגאנים חילונים... אין כאן שום סתירה. המשמעות היא, פשוט, שמאמינים בכח עליון מסוים, אולי על-פי גרסה כזו או אחרת, אבל לא חושבים, שיש הכרח בגלל זה לקיים מצוות, שמן הסתם לא נכתבו ע"י אותה אלהות, אלא ע"י מאמינים בני-תמותה.
????????????? 30377
אם היא חילונית אז מהי הדת שלה? בתמימותי חשבתי שחילוני הוא חסר דת.

חזרה לעמוד הראשי המאמר המלא

מערכת האייל הקורא אינה אחראית לתוכן תגובות שנכתבו בידי קוראים